5PRD Shorttrip, designissues & context (B-LUCA-N43721)

6 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Buts Wim (coördinator) |  Buts Wim |  Thoelen Annelies |  Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC productdesign Genk)

Competenties (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om op zoek te gaan naar patronen en creëert nieuwe verbanden die hij tot uiting weet te brengen in een ontwerp. (11)
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om nieuwe verbanden te leggen en nieuwe kennis te creëren. (11)
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om zijn netwerk verder te ontwikkelen. (24)
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te reflecteren over zijn identiteit als designer. (26)
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de eigen ambities/identiteit als designer te onderzoeken. (26)

 

 

Soepele volgtijdelijkheid
-N62297: 4PRD Designissues & context

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 5PRD Shorttrip, designissues & context (B-LUCA-N62300)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Buts Wim |  Thoelen Annelies |  Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC productdesign Genk)

DesignIssues en Context:

ANALYSEREN EN VERBANDEN LEGGEN (3) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)

De student legt nieuwe verbanden en creeert nieuwe kennis  

-Via opdrachten formuleert de student onderzoeksvragen, en zoekt op basis van wetenschappelijke literatuur de antwoorden hierop. 

-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat tot het leggen van verbanden tussen het designverleden en -heden (cf. Designissues & context 1, 2, 3 en 4)

-De student leert in groepsdiscussies uit de meningen en inzichten van anderen nieuwe kennis te putten.

 

COMMUNICEREN (8) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)

De student kan zelfstandig schriftelijk rapporteren op academisch niveau  

 

COMMUNICEREN (11) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)

De student ontwikkelt zijn netwerk  

-Via opdrachten (zowel geschreven als mondeling) leert de student de leerstof verwerken. Tijdens groepsuitstappen leert de student de sector, zijn belangrijke spelers en momenten kennen.

 

REFLECTEREN (15) (zie Master in het productdesign - Doelstellingen)

De student kan onder begeleiding over zijn eigen of andermans werk reflecteren en zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders  

- Aan het eind van dit opleidingsonderdeel :

  • verwerft de student een overzicht van de huidige trends en discussies in de designwereld 
  • kan de student zelfstandig kritisch een opinierende tekst over het designveld lezen, becommentarieren en op zijn eigen ontwikkelingen toepassen 
  • kan de student de meest recente ontwikkelingen in de designgeschiedenis herkennen en benoemen, en reflexief nagaan welke invloed deze kunnen hebben op zijn/haar eigen werk. De student is in staat een vertaalslag te maken tussen de theoretische input, kennis ontstaan tijdens klassikale discussies en zijn of haar eigen ontwerppraktijk.

 

Shorttrip:

In de 18de eeuw ondernamen jonge mannen als onderdeel van hun opleiding een “grand tour” door Europa. Tijdens deze rondreis kwamen zij onder andere in contact met de klassieke kunsten in Italië en Griekenland. De kennismaking hiermee werd als noodzakelijke ervaren voor hun verdere ontwikkeling en voor hun latere carrière.

De studenten ondernemen een gelijkaardige trip om zo een stand van zaken te maken van de hedendaagse ontwerpwereld. Hierbij bepalen zij zelfstandig een groot deel van de inhoud en nemen zij een groot deel van d eorganisatie op zich.
Daarnaast werken zij binnen de trip ook mee als onderzoeker binnen een project van anderen of werken zij binnen een workshop samen met studenten van een andere internationale.

Zij zullen hun vaardigheid als ontwerper ook aanwenden om deze inzichten te vertalen in een eigen werk en een verslag.

Designissues & Context

Reader die beschikbaar gesteld wordt via het elektronische leerplatform Toledo

Powerpointpresentaties

Notities

Uitstappen met verwachte participatie

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

5prd DesignIssues en Context is een discussie vak op basis van teksten met permanente evaluatie, en een aantal uitstappen.

Evaluatieactiviteiten

5PRD Shorttrip, designissues & context (B-LUCA-N83721)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

DesignIssues & Context:

De student leert naast feitelijke kennis tevens zichzelf, zijn/haar eigen interesses, ambities en ontwerpen kritisch te positioneren ten opzichte van designevoluties uit het verleden en het heden. Tijdens de discussie colleges wordt de student sterk gestimuleerd om vanuit een bepaalde historische, artistieke of maatschappelijke context kritisch te reflecteren over designoplossingen en in discussie te gaan met medestudenten, zodat hij/zij vaardiger wordt in het beargumenteerd verwoorden van eigen opvattingen. Deze reflectie en actieve deelname aan discussiemomenten wordt kwalitatief beoordeeld door de docent en via peer-assesment.

Tenslotte worden enkele werkbezoeken gepland en krijgen de studenten een opdracht waarvan zij zowel een paper als presentatie dienen op te leveren.  

 

Algemeen:

Binnen dit vak werken we met permanente evaluatie, en een eindpaper met eindpresentatie. Het eindcijfer vormt de som van het resultaat van de eindpaper (op 50 punten), participatie tijdens de discussies en werkbezoeken (20 punten, waarvan 10 peer-reviewed), voorbereiding van te lezen materiaal (10 punten), en een eindpresentatie (20 punten).

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie. Deze participatie betekent concreet dat je actief vragen stelt en beantwoordt tijdens de les, en actief meewerkt tijdens het college, en de aangeleverde teksten op voorhand doorneemt en mee bediscussieerd. Ook actieve medewerking tijdens eventuele excursies en werkbezoeken wordt verwacht.
2. Opdrachten inleveren voor de gestelde deadlines en op de manier zoals via Toledo aangegeven door de docent.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. Opdrachten die niet conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor die opdracht is dan 0/50.

2. Voor laattijdige indiening van de opdracht worden 5 strafpunten aangerekend bij de evaluatie van de opdracht, het maximale te behalen cijfer wordt dan 45/50 voor de eindpaper.

3. Het voorbereiden van het leesmateriaal is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de colleges.

4. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

5. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel. 

6. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.

 

Bij groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken wordt met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van die beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en ontvangt hij/zij een 0/20.

Short Trip:

Niet herkansbaar.

DesignIssues & Context:

De medewerking aan de discussiemomenten, en de aanwezigheid bij de uitstappen wordt permanent geevalueerd, en wordt ook gebruik gemaakt van een peer-assesment. Het is niet mogelijk om een onvoldoende op deze discussies en aanwezigheden te herkansen.

De paper en/of de presentatie kunnen bij onvoldoende opnieuw worden afgelegd tijdens de derde zittijd. Deze worden dan herwerkt op basis van de feedback van de docent en tijdig opnieuw ingeleverd.