2FOT Studio: Non Fiction 2 (B-LUCA-N43664)

6 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Tillieux Vincent (coördinator) |  Tillieux Vincent |  Wouters Lavinia |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Onderzoeken (1,4,8) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

 - een standpunt en visie te formuleren over een maatschappelijk thema en dit gestructureerd en genuanceerd te benaderen. 

- om referentiemateriaal te verzamelen over de behandelde thematiek. 

- via beeldend en inhoudelijk onderzoek een thema uit te diepen  

  

 

Ontwerpen, creëren en realiseren (9, 12, 13, 14, 15) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- een onderbouwd verhaal om te zetten in beeld waarbij de vorm passend is voor de inhoud. 

- om de verschillende fotografische genres, stijlen en strategieën toe te passen in een unieke en eigenzinnige vorm in een documentaire project 

- de juiste technische keuzes te maken zoals het opnametijdstip, objectief, opnamestandpunt, kadrage en diafragma. 

- het eigen proces te documenteren en archiveren. 

- een reeks beelden samen te stellen die vormelijke en inhoudelijk een geheel vormen en zo een idee overbrengen. 

- een visie te ontwikkelen over de relatie tussen inhoud, vormgeving en techniek.  

- een persoonlijke beeldtaal te ontwikkelen en zo een eigenzinnige stempel te drukken op het project. 

 

Analyseren en verbanden leggen (16,18) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- een kritische houding aan te nemen ten aanzien van zichzelf, de opleiding, de artistieke discipline, kunst, vormgeving en de maatschappij.  

- een verhaal te vertellen met impact en diepgang binnen een bredere maatschappelijke context.

 

  

Organiseren en verbanden leggen (19, 20, 21, 23) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

- het proces inzichtelijk te maken en de gegeven feedback te verwerken in een gedeeld document.  

- het eigen project te presenteren in een gepaste presentatievorm en toe te lichten 

- het project te organiseren en om te gaan met deadlines. 

- samen te werken met anderen en afspraken na te leven.  

- op een transparante manier over zijn /haar proces te communiceren. 

 

  Reflecteren (25, 27,28) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

 - kritisch over het project te reflecteren en constructief om te gaan met feedback en kritiek.  

- het proces van anderen te bevorderen door constructieve feedback te formuleren.

 

De student is geslaagd op het onderdeel Non Fiction Lab 1. 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(N43654)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43654 : 1FOT Studio: Publication - Generation Piece

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 2FOT Studio: Non Fiction 2 (B-LUCA-N62249)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Tillieux Vincent |  Wouters Lavinia |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Door middel van een opdracht verdiept de student zich in fotografie en visual storytelling, met een maatschappelijk relevant thema als uitgangspunt. De student onderzoekt de constructie van het beeldverhaal en mogelijke strategieën om een aangereikt thema uit te werken. Hierbij worden verschillende aspecten van het fotografische beeldverhaal verkend, zoals enscenering, reportage, portret, stilleven, architectuur en landschapsfotografie. Vanuit deze verkenning ontwikkelt de student een zelfgekozen onderwerp binnen de opgegeven kaders. De student leert zijn eigen visie te verwoorden en om te zetten in een artistiek beeldverhaal, waarbij de persoonlijke kijk van de fotograaf op het onderwerp centraal staat. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan storytelling, waarbij de student onderzoekt hoe beelden samen een samenhangend en krachtig narratief kunnen vormen. Er wordt nadruk gelegd op het leggen van verbanden tussen de vormelijke en inhoudelijke aspecten van de beeldenreeks. Experimenteel werken en reflectie op het medium worden aangemoedigd. Daarnaast ontwikkelt de student vaardigheden om zowel eigen werk als dat van anderen kritisch te analyseren en te beoordelen.

De lessen bestaan uit hoorcolleges, presentatiemomenten en individuele of klassikale werkbesprekingen en kunnen onder bepaalde omstandigehden ook digitaal doorgaan.

Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen.

Het creëren van nieuw werk gebeurt buiten de lesuren.

Atelier met audiovisueel college als ondersteuning en referentiekader.

Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail.

Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Evaluatieactiviteiten

2FOT Studio: Non Fiction 2 (B-LUCA-N83664)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

• 20%  op medewerking met contactmomenten.

• 20%  procesevaluatie.

• 60%  productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument.


Tijdens een interne jury presenteer je het ontwerp/product. Hiervoor wordt het werk fysiek gepresenteerd op de campus. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit wordt als naslagwerk gebruikt bij de evaluatie. Indien het door omstandigheden niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

Er is een tweede examenkans mogelijk. 

Het cijfer voor medewerking met contactmomenten (20%) en procesevaluatie (20%) blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.