1FOT Lab: Visual Grammar (B-LUCA-N43656)

6 studiepuntenNederlands72 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Tillieux Vincent (coördinator) |  Huybrechts Steven |  Tillieux Vincent |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

 

Onderzoeken  (1,3,4) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om:  

-verschillende lichtsoorten te onderscheiden.  

-verschillende kleurcontrasten te onderscheiden.  

-een beeld te ontleden en het effect van kleur, compositie, vorm en licht te beschrijven.  

-relevant beeldmateriaal te verzamelen in de context van de opdrachten. 

-het gevoerde beeldonderzoek zichtbaar te maken. 

 

Ontwerpen, creëren en realiseren  (9,12,13,14,15) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

-een eigen beeld correct te belichten en scherp te stellen. 

-met studiolicht een lichtstudie te maken. 

-met kunstlicht een portret en stilleven te creëren.  

-een landschap in verschillende lichtomstandigheden te fotograferen. 

- verschillende kleurcontrasten toe te passen in een eigen creatie. 

- het proces te documenteren en archiveren. 

-  een persoonlijke beeldstijl te ontwikkelen. 

- het gemaakte werk op een zinvolle manier te presenteren  

 

Analyseren en verbanden leggen (16) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- een kritische houding aan te nemen ten aanzien van zichzelf, de opleiding, de artistieke discipline, kunst en vormgeving  

-Een visueel referentiekader te creëren aan de hand van eigen ideeën en interesses. 

 

organiseren en communceren (19,20,21, 22,23) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- samen te werken met klasgenoten en afspraken na te leven 

- het proces inzichtelijk te maken en de gegeven feedback te verwerken in een gedeeld document.   

- het eigen project te presenteren en toe te lichten.  

- de projecten te organiseren en om te gaan met deadlines.  

 

Reflecteren  (25,27) 

Aan het einde van deze OPO is de student in staat om: 

- op een transparante manier over zijn /haar proces te communiceren en afspraken te respecteren.  

- kritisch over zijn/haar werk te reflecteren en constructief om te gaan met de feedback en kritiek.   

-in dialoog te gaan met medestudenten over het artistieke proces van zichzelf en de anderen. 

De student heeft geen voorkennis nodig.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1FOT Lab: Visual Grammar (B-LUCA-N62241)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht72 urenBeide semestersBeide semesters
Huybrechts Steven |  Tillieux Vincent |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC fotografie Genk)

Tijdens hun opleiding worden studenten blootgesteld aan zowel technische als fotografische beeldelementen. Door middel van diverse opdrachten wordt van hen verwacht dat zij de fundamentele aspecten van de fotografische beeldtaal grondig onderzoeken. Deze aspecten omvatten onder andere lichtwerking, kleurwerking en compositie. De studenten voeren hun onderzoek zowel in de fotostudio op de campus als op eigen tijd en locatie uit, waardoor ze een ervaring opdoen in verschillende omstandigheden en settings. In de lichtopdracht richten studenten zich op het bestuderen van de invloed van studiolicht op portretten. Ze maken daarbij een gedetailleerde lichtstudie van een stilleven, waarbij ze verschillende lichtbronnen en technieken toepassen om de effecten te observeren. Daarnaast analyseren ze hoe natuurlijk licht het landschap beïnvloedt, door buitenopnames te maken. Dit biedt hen een diepgaand inzicht in de veelzijdigheid van licht in de fotografie. De kleuropdracht daagt studenten uit om te experimenteren met verschillende kleurcontrasten en de invloed hiervan op de sfeer en het verhaal van hun beelden. Ze leren hoe kleuren elkaar kunnen versterken of juist contrasteren en passen deze kennis toe in hun eigen ensceneringen. Door bewust te spelen met kleur en compositie, ontwikkelen ze een gevoel voor esthetiek en emotie in hun fotografische werk. Bij de compositieopdracht verkennen studenten het belang van standpunt en lijnwerking binnen stillevens en portretten. Ze onderzoeken hoe verschillende perspectieven en lijnen de aandacht van de kijker kunnen sturen en de dynamiek van een beeld kunnen beïnvloeden. Dit helpt hen om doordachte en boeiende composities te creëren die de kijker visueel prikkelen en vasthouden. In de eindwerkopdracht worden alle eerder onderzochte elementen samengebracht. Studenten integreren hun kennis van licht, kleur en compositie in een afgerond project. Hierbij dient de presentatievorm als een nieuw onderzoeksdomein, waarbij ze nadenken over hoe hun werk het best getoond en gepresenteerd kan worden om de beoogde impact te bereiken. Deze opdracht stelt hen in staat om hun opgedane vaardigheden en inzichten te demonstreren en hun persoonlijke stijl verder te ontwikkelen.

De student houdt een logboek bij en neemt nota tijdens de lesuren.

De lessen kunnen zowel fysiek als digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het vereist kan het zijn dat de lessen uitsluitend digitaal zullen doorgaan. 

Iedere nieuwe opdracht wordt ingeleid door +/- 3 lesuren theoretische uitleg over de inhoudelijke verwachtingen en de technische en praktische moeilijkheden. Nadien is er steeds een persoonlijke begeleiding. Geen verplichte handboeken. Bij elke nieuwe opdracht wordt verwezen naar bepaalde boeken, tijdschriften en websites die als bijkomende informatie kunnen gebruikt worden. De lessen bestaan uit hoorcolleges, presentatiemomenten en individuele of klassikale werkbesprekingen en kunnen onder bepaalde omstandigheden ook digitaal doorgaan. Besprekingen en presentatiemomenten kunnen in fysieke vorm of vanop afstand via digitale platformen. Het creëren van nieuw werk gebeurt buiten de lesuren. Communicatie en afspraken gebeuren uitsluitend via Toledo en e-mail. Opdracht- en werkbesprekingen gebeuren tijdens de contacturen en niet per e-mail (tenzij anders afgesproken).

Evaluatieactiviteiten

1FOT Lab: Visual Grammar (B-LUCA-N83656)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
deelpunt(zie ECTS-fiche):voorl.afgerond1-20/20 puntenschaal

Het deelpunt per semester komt tot stand via een samengesteld cijfer:

  • 40% Procesevaluatie.
  • 20% Medewerking tijdens contactmomenten 
  • 40% Productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument. 

Het eindresultaat wordt als volgt berekend: het cijfer van januari telt voor 40 procent mee, en het cijfer van juni voor 60 procent.

Tijdens een interne jury presenteer je het ontwerp/product. Hiervoor wordt het werk fysiek gepresenteerd op de campus. Projecten dienen ook steeds digitaal aangeleverd worden voor de jury. Dit wordt als naslagwerk gebruikt bij de evaluatie. Indien het door omstandigheden niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

Er is een tweede examenkans mogelijk. 

Het cijfer voor medewerking met contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.