4TEF Masteratelier Televisie-Film (B-LUCA-N43615)
Doelstellingen
Het masteratelier beoogt een inzicht te geven in de "gevorderde" werkmethodes van de actuele artistieke contexten. Focus op vernieuwing, ideeën verzamelen en haalbaarheid. De lessen moeten de studenten in staat stellen om een hogere kwaliteit te bereiken in hun eigen films en artistieke werken. De masterclasses zijn contextgericht o.a. het genre, actuele contexten, artistieke ontwikkelmethodes, productietechnieken, realisatiecontexten, financiering, communicatie en pitching ... enz.
De betrokken opleidings-specifieke leerresultaten (OLR) zijn de volgende:
Onderzoeken:
De student(e) verkent hoe hij actief op zoek kan gaan naar bestaande onderzoeksresultaten en state of the art. (OLR 1)
De student(e) verkent een waaier van methodes voor artistiek en toegepast onderzoek. (OLR 3)
De student(e) verwerft inzicht in hoe hij onderzoek moet uitvoeren. (OLR 4)
De student(e) verkent hoe hij (voorlopige) resultaten dient af te toetsen. (OLR 5)
De student(e) verwerft hoe hij moet rapporteren. (OLR 6)
Ontwerpen en realiseren:
De student(e) kan ideeën visualiseren, uitwerken en omzetten in een realiseerbaar concept/ontwerp. (OLR 7)
De student(e) ontwikkelt een persoonlijke visie en uitdrukkingsvorm. (OLR 8)
De student(e) documenteert en archiveert het proces. (OLR 9)
Contextualiseren:
De student(e) bouwt een kenniskader op rond de verschillende contexten: de kunst en design, het audiovisuele veld, media, bedrijfs- en maatschappelijke contexten. (OLR 10)
De student(e) stemt zijn creatie af op de context. (OLR 11)
De student(e) toont engagement om duurzaam te werken. (OLR 12)
Organiseren en Communiceren:
De student(e) beheerst binnen een multidisciplinair team de basisterminologie en het denkkader van de verschillende disciplines en is in staat tot communicatie met specialisten in deze disciplines. (OLR 13)
De student(e) kan samenwerken met anderen en afspraken respecteren. (OLR 14)
De student(e) kan een opdracht projectmatig organiseren. (OLR 17)
De student(e) kan regionaal en internationaal netwerken. (OLR 18)
Reflecteren:
De student(e) kan zichzelf positioneren ten aanzien van zijn eigen of andermans werk en kan zichzelf plaatsen ten opzichte van bestaande denk- en referentiekaders. (OLR 19)
De student(e) ontwikkelt zijn eigen ambities en identiteit als audiovisueel kunstenaar. (OLR 20)
De student(e) kan op een constructieve manier omgaan met feedback. (OLR 21)
De student(e) kan het groeiproces van anderen bevorderen door opbouwende feedback te geven. (OLR 22)
Begintermen
Strenge volgtijdelijkheid, maar aanpasbaar afhankelijk van de aard en context van de masterproef.
3TEF Non-Fictie
3TEF Fictie
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(N43691)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
N43691 : 4TEF Masterproef [BAMATOOL]
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Televisie-Film) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Specialisatie Televisie) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Specialisatie Televisie) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Specialisatie Televisie) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. 4TEF Masteratelier Televisie-Film (B-LUCA-N62212)
Inhoud
De focus van het masteratelier ligt op vernieuwing, ideeën verzamelen en haalbaarheid.
De lessen moeten de student in staat stellen om een hogere kwaliteit te bereiken in zijn/haar eigen films/artistieke werken.
Contextuele benadering: o.a. strategisch inzicht, toegevoegde waarde, intuïtie en berekening, betrokkenheid, doelpubliek, vormgeving, stijl, communicatie & pitching ...
Het masteratelier wordt gedocumenteerd d.m.v. het Masterproject dossier. Dit dossier moet het proces evauleren en moet minstens omvatten: de research, het onderzoek, het scenario, draaiboek, planning, callsheets, budgettering, distributieplan enz. Dit dossier loopt parrallel met de voortgang van het masterproject.
Toelichting onderwijstaal
De voertaal van de contacten is Nederlands.
Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.
Toelichting werkvorm
- Klassikale en individuele sessies
- (Gast)colleges en workshops, intern of op verplaatsing indien relevant
Het persoonlijk traject bepaalt het ritme van de overdracht van inhoudelijke, vormgevende, technische en praktische aspecten. De “work in progres besprekingen“ zijn interactieve lessen met de volledige groep of individueel waarbij het verkrijgen van persoonlijke inzichten één van de belangrijkste doelstellingen is.
De ateliers kunnen on campus of online georganiseerd worden.
Briefings van evenuele opdrachten worden gecommuniceerd via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
4TEF Masteratelier Televisie-Film (B-LUCA-N83615)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Studenten wordt beoordeeld op hun werktraject en ingeleverde werkstukken, waaronder het masterproject dossier.
De interactieve lessituatie vereist een actieve participatie tijdens de contactmomenten, digitaal of fysiek op de campus.
De datum van oplevering dient gerespecteerd te worden - bij te laat aangeboden werk kan er een aftrek van 20% van het puntentotaal worden toegepast.
Toelichting bij herkansen
De 2de examenkans gebeurt op basis van een werkstuk.
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
Het werkstuk voor de 2de examenkans bestaat uit het vervolledigen/afwerken/aanpassen van het Masterproefdossier, dat parellel loopt met de masterproef. Indien de masterproef niet ver genoeg gevorderd is kan het Masterproefdossier niet afgewerkt worden.