2PRD Designgeschiedenis (B-LUCA-N43333)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Thoelen Annelies (coördinator) |  Thoelen Annelies |  Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Exploring

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Contextualiseren en Analyseren (OLR01 & OLR03). Om deze competenties te behalen leert de student:

  • producten doorheen de tijd herkennen, en aan de hand van een correct jargon bespreken;
  • producten vergelijken en er vormelijke, functionele, materiaaltechnische, ideologische en symbolische verbanden tussen aanduiden;
  • historische, artistieke en maatschappelijke achtergronden van designoplossingen uit het verleden en het heden verklaren.

Storytelling

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om te Communiceren en Reflecteren (OLR08 & OLR09). Om deze competenties te behalen leert de student:

  • schriftelijk rapporteren op academisch niveau middels het schriftelijk examen;
  • onder begeleiding over zijn eigen of andermans werk reflecteren en zichzelf plaatsen ten opzichte van historische denk- en referentiekaders

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2PRD Designgeschiedenis (B-LUCA-N60956)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semesterEerste semester
Thoelen Annelies |  Van Loon Heleen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op de brede kennis van de kunst- en cultuurgeschiedenis zoals verworven in de eerste bachelor, en maakt de student(e) vertrouwd met de designgeschiedenis van circa 1250 tot circa 1850. Hij/zij leert invloedrijke designstromingen en hun typerende kenmerken, ontwerpers en objecten te herkennen en te identificeren. Deze stromingen worden daarnaast in een bredere maatschappelijke en artistieke context gesitueerd. Aangezien de student(e) chronologisch/historisch inzicht verwerft, kan hij/zij eveneens invloeden (verschillen en gelijkenissen) tussen de verschillende stromingen (wat inspiratiebron, vormentaal, rol van de ontwerper, en materiaal betreft) benoemen. Tijdens de colleges wordt de student(e) gestimuleerd om ontwerpen en objecten te bespreken en te vergelijken, zodat hij/zij vertrouwd raakt met het jargon en de leerstof tijdens de colleges al actief ingeoefend wordt. De student(e) leert naast deze feitelijke kennis tevens zichzelf, zijn/haar eigen interesses en werk kritisch te positioneren ten opzichte van het verleden, en historische designoplossingen naar waarde te schatten voor potentiele toepassing in het heden.

- Powerpointpresentaties die beschikbaar gesteld worden op het digitale leerplatform Toledo

- Reader die beschikbaar gesteld wordt op het digitale leerplatform Toledo

- Notities tijdens de colleges

- Riley, Noel, The Elements of Design, 2003

- Raizman, David, The History of Modern Design, 2010

 

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Activerende hoorcolleges. Tijdens de colleges wordt de student gestimuleerd om vanuit een bepaalde historische context kritisch te reflecteren over designoplossingen en in discussie te gaan met medestudenten, zodat hij/zij vaardiger wordt in het beargumenteerd verwoorden van eigen opvattingen. Tijdens de colleges wordt de student gemotiveerd om de leerstof in eigen bewoordingen actief te noteren teneinde het studeren van het materiaal te vergemakkelijken.

De lessen zullen grotendeels fysiek doorgaan. 

Evaluatieactiviteiten

2PRD Designgeschiedenis (B-LUCA-N83333)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel gebeurt via een schriftelijk gesloten-boekexamen dat bestaat uit open vragen. 

Het eindcijfer is een samengesteld punt als volgt:
- 80% Examen
- 20% Aanwezigheid (niet herkansbaar)

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. De partcipatiegraad kan voor 20% meegerekend worden in de eindscore.
2. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het eindcijfer voor de opdracht is 0/20.
3. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de beoordelingscriteria kan tot een onvoldoende leiden.

 

Het schriftelijke gesloten-boekexamen is herkansbaar. (80%)

De medewerking tijdens contactmomenten is niet herkansbaar. (20%)