1PRD Product: vorm en gebruik (B-LUCA-N43324)

6 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semester
Hagenaars Ben (coördinator) |  Buts Wim |  Hagenaars Ben |  Kok Barbara |  Maesen Bart |  Tassinari Virginia |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Onderzoek (4,5) (zie Bachelor in het Productdesign - Doelstellingen)
-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om producten vanuit de semiotiek en human factors te analyseren en vanuit deze eigenschappen een eigen product vorm te geven

Ontwerpen en realiseren (12,15)
-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een eigen invulling te geven aan een ontwerptraject dat hem wordt aangeboden.
-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een (werkend) prototype te realiseren

Communiceren (20)
-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om een geschikte methode te kiezen om om zijn proces en resulaten te tonen en te presenteren aan een groep. 

Reflecteren (26)
-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om vanuit een persoonlijke inventarisatie zijn eigen fascinaties en inspiratie als ontwerper te ontdekken.

Semiotiek (10)

-Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de semiotische analyse te gebuiken als lens om hun eigen ontwerp te evalueren.

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1PRD Product: vorm en gebruik (B-LUCA-N60938)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenTweede semesterTweede semester
Buts Wim |  Hagenaars Ben |  Kok Barbara |  Maesen Bart |  Tassinari Virginia |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

De student doorloopt, onder begeleiding, een volledig ontwerp proces waarbij alle elementen die in voorgaande ontwerp-opdrachten werden aangereikt zullen samenvloeien. De student leert aan de hand van verschillende onderzoeksmethodes, onder andere persoonlijke inventarisatie en artefactenanalyse, zijn/haar eigen interesses binnen het design ontdekken.

Binnen dit interesseveld (materialen, vormen, emoties,...) ontwerpt de student een nieuw object binnen dit thema. De student onderzoekt binnen het proces hoe deze zowel vormelijk als functioneel aansluiting kunnen vinden.

De student past de kennis en vaardigheden toe die hij/zij verwerft binnen "Geïntegreerde theorie: product: Vorm en gebruik". Hierbij krijgt hij/zij begeleiding in de vorm van consult door de betrokken vakdocenten.

De student documenteert zijn proces in een werkboek en ontwikkelt een gedetailleerd prototype. Bij de eindpresentatie toont hij/zij het onderzoeksproces en het ontwerp in een eigen scenografie.

Design as art, Bruno Munari, ISBN: 978-0141035819

Universele ontwerpmethoden, Bella Martin and Bruce Hanington, ISBN: 978-90-6369-291-9

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

De lessen bestaan uit hoorcolleges (online), met ruimte voor discussies (die soms in kleine groepjes voorbereid worden in de les zelf (ook online). Ook worden er beeldende verwerkingsopdrachten gegeven.

College-practicum-opdracht

De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden.

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

De studenten werken individueel/in kleine groepen aan de opdracht.

Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

 

Excursie

Voor de organisatie van de excursie zal rekening gehouden worden met de regels die gelden voor de locatie waarop deze gepland is.

Evaluatieactiviteiten

1PRD Product: vorm en gebruik (B-LUCA-N83324)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatie toelichting

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
2. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

3. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel. 

4. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.

 

Bij  groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken wordt met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van die beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en ontvangt hij/zij een 0/20.

 

Corona toelichting

Mondeling Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het mondelinge examen online door.

Schriftelijk Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het schriftelijk examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het schriftelijke examen online op afstand door.

Praktijkexamen/juryexamen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het praktijkexamen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal het praktijkexamen eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

In geval van jury-examen: Tijdens een interne jury presenteer je je werk. Indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten gaat de jury door op de campus in kleine groep. Indien dit niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

Paper/werkstuk

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Ontwerp/product

Het ontwerp/product wordt op de campus ingericht indien mogelijk. Indien niet mogelijk wordt het ontwerp/product ingediend via Toledo. Informatie is terug te vinden op Toledo.

Presentatie

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.

Medewerking tijdens de contactmomenten

Medewerking tijdens de (digitale) contactmomenten wordt geëvalueerd op basis van de criteria omschreven in Toledo.

Portfolio

Het portfolio wordt of op de campus ingeleverd of, indien dit niet mogelijk is, wordt de link naar het digitale portfolio ingediend via Toledo. Informatie over het portfolio en de deadline is terug te vinden op Toledo.

Procesevaluatie

Het proces wordt geëvalueerd op basis van (digitale) contactmomenten/opdrachten via Toledo.

Vaardigheidstoets

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal de vaardigheidstoets op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal de vaardigheidstoets online doorgaan (enkel indien mogelijk) of eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

Take-home

Informatie over het take-home examen is terug te vinden op Toledo. Het take-home examen wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo. (Optie A)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen over het take-home examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het online door. (optie B)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties over het take-home examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door. (optie C)

 

Er is geen tweede examenkans.