1PRD Context van de discipline (B-LUCA-N43322)

6 studiepuntenNederlands60 urenEerste semesterEerste semester
Geraerts David (coördinator) |  Decorte Han |  Geraerts David |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

 

Context (4-5-9) (zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

- tastbare producten te maken, zodat de terugkoppeling naar de productencontext reëel wordt.

 

Natuur (11-13-15-16-20-26) (zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

- een zelfonderzoek uit te voeren naar persoonlijke affiniteiten op het gebied van vorm, maat, kleur, materiaal.

- de natuur te observeren, te be-grijpen, vorm, verhoudingen en texturen eruit toe te passen in een imitatie en interpretatie.

- het proces en werk op heldere wijze te presenteren.

- te reflecteren op eigen werk, met de docent te kunnen bespreken en eventueel aan te passen.

 

Taal (10-18-20-24) (zie Bachelor in het productdesign - Doelstellingen)

Op het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om

- een diepgaand beeldend en talig onderzoek te doen naar inhoud/vorm.
- deze gegevens te op een communicatieve wijze te organiseren. (boek)
- vanuit het eigen werk een nieuwe interpretatie te creëren. (sammlung)
- presentaties realiseren. (inhoud = lay-out - indesign - fotografie)
- zijn werk op portfoliowebsites te presenteren en archiveren.

 

 

 

Slagen in de toelatingsproef.

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. 1PRD Context van de discipline (B-LUCA-N60936)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht60 urenEerste semesterEerste semester
Decorte Han |  Geraerts David |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC productdesign Genk)

Context

Context, betekenisgeving en manipulatie. Betekenissen van de dingen zijn nooit eenduidig maar worden gecreëerd door contexten: binnen het product zelf kunnen samenstelling, materiaal, kleur, detaillering voor meerduidige betekenissen veroorzaken, zelfs verwarring stichten. Daarnaast zijn er de betekenissen die ontstaan wanneer producten in verschillende gebruikscontexten geplaatst worden. Oneigenlijk gebruik is creatief maar onttrekt zich van de geijkte codering. Bovendien spelen producten in een atistieke en kritische context een heel andere rol en creëren nieuwe verhalen, die deels begrepen kunnen worden vanuit het analoge, het historische of meer emotionele, anekdotische contexten. De student wordt in het atelier Context aangemoedigd om het stereotypische betekeniskader te doorbreken door de manipulatie van de verschillende parameters: vorm, kleur, samenstelling, materiaal, beeld.

Behandelde onderwerpen (een keuze): -Het beeldrijm: de sprekende orde - Assemblage: de taal van producten - Dislocatie: van disfunctioneel tot beeldend -Bifunctioneel; een samengesteld product met tegengestelde context - Het kritische product: vorm en verhaal.

Natuur

De toekomstige ontwerper is gefascineerd door de onuitputtelijke variatie in vorm en functionele systemen in de Natuur.  We observeren interessante details uit de Natuur en analyseren die door middel van tekeningen en materiaal oefeningen. We kopiëren en interpreteren een functioneel gegeven en plaatsen het in een nieuwe context en materialiseren het in een werkend voorwerp.
Door het handmatig en dus langzaam bewerken van het materiaal onderzoeken we hoe de combinatie van tijd en materiaal tot vorm kunnen leiden.

Wie ben ik als ontwerper? En wat zijn mijn affiniteiten naar vorm, maat, 2D - 3D, verhouding, kleur en tenslotte materiaal. Door middel van een persoonlijk onderzoek gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen en proberen zo een overzicht te creeren van onze voorkeuren.

Taal

Een inhoudelijk adjectief beeldend en vormelijk (talig) onderzoeken in een verzameling, een boekje, realiseren in Indesign/Blurb.
De conclusie van het onderzoek visualiseren in een eigen verzameling van objecten en deze fotograferen.
Opstarten van een Portfoliowebsite-account en het werk daar publiceren.

Natuur

Biomimicry, Leonardo DaVinchi, Karl Blossfeldt..

Context

Gerelateerde Design Cultures: -vroeger Dada, Fluxus, Surrealisme, ... -nu: Tony Cragg, Studio Job, Droog, Dune & Raby, Cohen Van Balen, ...

 

Voertaal van de contacten is Nederlands.

Documentatie, gastsprekers of studiebezoeken kunnen occasioneel in Engels (of Frans, Duits,…) worden gegeven.

Practicum-opdracht

Praktijklessen/ateliers/… zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.

De studenten werken individueel/in kleine groepen aan de opdracht.

Informatie over de deadline en hoe de opdracht ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.

Excursie

Voor de organisatie van de excursie zal rekening gehouden worden met de regels die gelden voor de locatie waarop deze gepland is.

 

Evaluatieactiviteiten

1PRD Context van de discipline (B-LUCA-N83322)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Evaluatie toelichting

EVALUATIE: VOORWAARDEN

1. Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie
2. Opdrachten inleveren op de gestelde deadline.

EVALUATIE: GEVOLGEN

1. Opdrachten die niet op de gestelde deadline en conform de afspraken met de docent ingeleverd worden, worden geweigerd. Het examencijfer voor de opdracht is 0/20.
2. De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende leiden.

3. Bij Opleidingsonderdelen (Opo's) bestaande uit meerdere Onderwijsleeractiviteiten (Ola’s) is de minimaal vereiste score voor elke Onderwijsleeractiviteit 10/20. Is de score voor één of meerdere Onderwijsleeractiviteiten lager, dan wordt de laagst behaalde deelscore de totaalscore voor het volledige Opleidingsonderdeel. 

4. Feedback kan klassikaal openbaar worden medegedeeld.

 

Bij  groepsopdrachten kan een deel van de evaluatie gebeuren door de groepsleden op basis van de deelname en bijdrage aan groepsactiviteiten. Dit houdt in dat de student(e) zijn/haar teamleden en zichzelf beoordeelt en dat de resultaten verkregen uit de beoordeling van de student(e) door het team vergeleken wordt met de eigen beoordeling. Redenen voor het introduceren van die beoordelingssysteem zijn: het motiveren van de studenten i.v.m. inzet (o.a. voor het team) en het leren ‘beoordelen’. Dit geeft de student de mogelijkheid om zijn eigen functioneren in team te evalueren. Op deze manier leren de studenten ook van elkaar. Enkele ‘spelregels’ waarmee hierbij rekening gehouden wordt tijdens het invullen door de studenten zijn: de studenten beoordelen in eer en geweten, scores waarbij de groep zichzelf maximum geeft worden niet aanvaard en de hoogste en de laagste score worden niet betrokken (dit om “manipulatie” of het moedwillig bevoordelen/benadelen te vermijden). Houdt de student(e) zich niet aan deze spelregels, zullen er sancties plaatsvinden in overleg met het opleidingshoofd. Vult de student(e) de beoordelingslijst niet of niet tijdig in, heeft hij/zij in feite niet deelgenomen aan de opdracht en ontvangt hij/zij een 0/20.

 

Corona toelichting

Mondeling Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het mondelinge examen online door.

Schriftelijk Examen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het schriftelijk examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het schriftelijke examen online op afstand door.

Praktijkexamen/juryexamen

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het praktijkexamen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal het praktijkexamen eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

In geval van jury-examen: Tijdens een interne jury presenteer je je werk. Indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten gaat de jury door op de campus in kleine groep. Indien dit niet mogelijk is, gaat de presentatie en de jury online door.

Paper/werkstuk

De opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Ontwerp/product

Het ontwerp/product wordt op de campus ingericht indien mogelijk. Indien niet mogelijk wordt het ontwerp/product ingediend via Toledo. Informatie is terug te vinden op Toledo.

Presentatie

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.

Medewerking tijdens de contactmomenten

Medewerking tijdens de (digitale) contactmomenten wordt geëvalueerd op basis van de criteria omschreven in Toledo.

Portfolio

Het portfolio wordt of op de campus ingeleverd of, indien dit niet mogelijk is, wordt de link naar het digitale portfolio ingediend via Toledo. Informatie over het portfolio en de deadline is terug te vinden op Toledo.

Procesevaluatie

Het proces wordt geëvalueerd op basis van (digitale) contactmomenten/opdrachten via Toledo.

Vaardigheidstoets

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal de vaardigheidstoets op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, zal de vaardigheidstoets online doorgaan (enkel indien mogelijk) of eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen.

Take-home

Informatie over het take-home examen is terug te vinden op Toledo. Het take-home examen wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo. (Optie A)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen over het take-home examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is, gaat het online door. (optie B)

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties over het take-home examen op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door. (optie C)

Er is geen tweede examenkans.