Masterproef Instrument/Zang [BAMATOOL] (B-LUCA-L43242)
Doelstellingen
De Masterproef is het sluitstuk van de opleiding Master in de Muziek, afstudeerrichting Instrument/Zang. Het vormt één ondeelbaar geheel, bestaande uit een Artistiek (recital en research-based recital) en Reflectief luik (onderzoeksrapport).
Aan het einde van de Masterproef heeft de student zich ontwikkeld tot een volwaardig podiumkunstenaar en kan hij/zij zelfstandig nieuw repertoire opzoeken, instuderen en uitvoeren. De student is in staat een persoonlijke visie uit te drukken in zijn/haar uitvoeringen, zowel in het solorepertoire als in zijn/haar werken voor ensemble, indien van toepassing. De student is ook in staat om te communiceren over zijn/haar onderzoek. De student kan zijn/haar eigen artistieke praktijk (kritisch) bevragen en hierover reflecteren, en doet dit vanuit een nieuwsgierige en academische houding. De student hanteert het vakjargon eigen aan het 'onderzoek in de kunsten'. Deze competenties komen tot uiting in een artistiek en reflectief luik van de masterproef.
Begintermen
De student heeft een creditbewijs behaald voor het opleidingsonderdeel 'Hoofdinstrument', eerste opleidingsfase Master in muziek, afstudeerrichting Instrument/Zang.
De student heeft een genuanceerde (zelf)kritische houding, is bereid het eigen artistieke denken en handelen als uitvoerder bij te sturen, kan relevante informatie verzamelen en verwerken en kent de criteria van het onderzoek binnen het domein van de uitvoeringspraktijk. Bovendien is de student geïnteresseerd in actuele ontwikkelingen in dit domein.
De student kan bronnen raadplegen die in de forumtalen Nederlands, Engels, Frans en Duits geschreven zijn.
De student heeft een creditbewijs behaald voor het opleidingsonderdeel 'Voorbereiding masteronderzoek 'op niveau 4I (eerste opleidingsfase master afstudeerrichting instrument/zang). De student heeft een creditbewijs behaald voor 4I Hoofdinstrument.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
STRENG(L42909)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L42909 : Hoofdinstrument
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
12 sp. Recital (B-LUCA-L55501)
Inhoud
De student studeert een programma van min. 35 tot max. 40 minuten dat hij/zij samenstelt in samenspraak met zijn/haar docent en dat in functie staat van zijn/haar interesses en actuele instrumentale ontwikkeling.
Studiemateriaal
Partituren (repertoire van het betrokken instrument)
Inzake saxofoon dient het examenprogramma maximum uit 50% transcripties te bestaan en aldus minstens uit 50% originele werken.
Toelichting werkvorm
Tijdens de wekelijkse contacturen wordt de student gecoacht door de docent. De student studeert dagelijks en integreert de gegeven feedback bij de voorbereiding op deze contactmomenten en van het examen dat in concertvorm georganiseerd wordt. De student neemt actief/passief deel aan masterclasses, aan middag- en/of avondconcerten en woont concerten bij.
In het kader van dit opleidingsonderdeel kunnen er, naast de individuele lessen, specifieke projecten of workshops worden georganiseerd. Deze activiteiten worden bij de start van het academiejaar gecommuniceerd en daarbij is maximale participatie vereist.
12 sp. Research-based recital (B-LUCA-L55502)
Inhoud
De student studeert een programma van min. 35 tot max. 40 minuten dat hij/zij samenstelt in samenspraak met zijn/haar docent en dat in functie staat van zijn/haar onderzoeksrapport en actuele instrumentale ontwikkeling.
Studiemateriaal
Partituren (repertoire van het betrokken instrument)
Inzake saxofoon dient het examenprogramma maximum uit 50% transcripties te bestaan en aldus minstens uit 50% originele werken.
Toelichting werkvorm
Tijdens de wekelijkse contacturen wordt de student gecoacht door de docent, waarbij er ook gefocust wordt op de student zijn/haar onderzoeksrapport. De student studeert dagelijks en integreert de gegeven feedback bij de voorbereiding op deze contactmomenten en van het examen dat in concertvorm georganiseerd wordt. De student neemt tevens actief/passief deel aan masterclasses, aan middag- en/of avondconcerten en woont concerten bij.
In het kader van dit opleidingsonderdeel kunnen er, naast de individuele lessen, specifieke projecten of workshops worden georganiseerd. Deze activiteiten worden bij de start van het academiejaar gecommuniceerd en daarbij is maximale participatie vereist.
6 sp. Onderzoeksrapport (B-LUCA-L55503)
Inhoud
Het reflectieve luik van de masterproef is onlosmakelijk verbonden met het artistieke luik van de masterproef. Beide vormen een ondeelbaar geheel. De masterproef is het sluitstuk van de opleiding Master in de Muziek. De student wordt hierin bijgestaan door een begeleidingscommissie bestaande uit een promotor en hoofdvakdocent instrument - die beiden het volledige geïntegreerde deel van de masterproef opvolgen.
Het reflectieve luik van de masterproef bestaat uit een onderzoeksrapport waarin een relevante onderzoeksvraag uit het domein van de uitvoeringspraktijk wordt uitgediept. Die onderzoeksvraag wordt degelijk gecontextualiseerd vanuit een uitgebreide beschrijving van de probleemstelling. De scriptie staat in onlosmakelijk verband met het artistiek luik van de Masterproef. De student hanteert voor de realisatie van zijn onderzoek een onderzoeksontwerp met een goed doordachte methodologie. De studie verloopt dan ook volgens de gekende en vigerende criteria met betrekking tot het onderzoek in de kunsten zoals aangereikt tijdens de eerdere opleidingsfases binnen de Leerlijn Onderzoek.
Studiemateriaal
Literatuur & ander bronnenmateriaal, gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp
De documenten 'Stijlgids_Reflectief_Luik_Masterproef_2019-20.pdf' en 'Handleiding_Reflectief_luik_Masterproef_IZCDJ_2019-20.pdf'
Toelichting werkvorm
- De student kiest een onderwerp en bakent het af ('probleemstelling').
- De student formuleert een duidelijke en relevante onderzoeksvraag.
- De student analyseert en synthetiseert het bestaande onderzoek rond zijn onderzoeksonderwerp ('State of the Art').
- De student ontwerpt een doordacht en systematisch stappenplan om deze onderzoeksvraag te beantwoorden ('onderzoeksmethodologie').
- De student verricht onderzoek conform de wetten van het wetenschappelijk onderzoek.
- De student werkt individueel en zelfstandig.
- De student schrijft een scriptie.
De eerste vier beschreven stappen worden in principe reeds uitgewerkt tijdens de eerste opleidingsfase van de Master ('Voorbereiding Masteronderzoek').
Feedback met betrekking tot het reflectieve luik verloopt via:
1. Groepsmeetings
2. Mondelinge en schriftelijke commentaren over probleemstelling, state of the art en methodiekenkeuze, planning en vooruitgang
3. Individuele gesprekken met de studenten over probleemstelling, state of the art en methodiekenkeuze, planning en vooruitgang
Hiernaast is er het aanbod van de ‘Dag van de Scriptie’ en de ‘Onderzoeksdag’ waarbij maximale participatie vereist is.
Evaluatieactiviteiten
Masterproef instrument/zang (B-LUCA-L83242)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
L55501 - Recital | 1-20/20 puntenschaal |
L55502 - Research-based recital | 1-20/20 puntenschaal |
L55503 - Onderzoeksrapport | 1-20/20 puntenschaal |
Artistiek luik (recital & resarch-based recital)
Aan het einde van het academiejaar is de student in staat 70 minuten te concerteren, opgesplist in twee concertdagen tijdens hetzelfde academiejaar: respectievelijk
- in januari het eerste recital van min. 35 tot max. 40 minuten, en
- in juni het tweede research-based recital van min. 35 tot max. 40 minuten, met aansluitend (na een pauze) de (15 minuten durende) verdediging van het onderzoeksrapport.
Op de verplichte duurtijd van de recitals wordt nauwlettend toegezien.
Hierbij wordt er éénmalig minimaal één werk of deel van een werk (min. 5 minuten durend) uit het geheugen uitgevoerd. De pianisten spelen daarentegen alles uit het geheugen.
Inzake saxofoon dient het examenprogramma maximum uit 50% transcripties te bestaan en aldus minstens uit 50% originele werken.
De voorwaarde tot deelname aan het resarch-based recital is dat er tijdig een volwaardig onderzoeksrapport is ingediend.
De student bezorgt telkens het programma via de examenvoorzitter aan de juryleden. Voor het research-based recital bezorgt de student via de examenvoorzitter zijn/haar programma (met bijhorend abstract) aan de jury.
De evaluatie van het Artistieke luik van de Masterproef gebeurt uitsluitend op basis van het product. Dat wil zeggen dat enkel de artistieke prestatie tijdens de recitals wordt beoordeeld. Het proces dat de student doorgemaakt heeft om tot dat eindresultaat te komen, wordt dus niet meegerekend, ook niet door de lesgevers die tijdens het academiejaar met de student hebben gewerkt.
De concrete evaluatiecriteria zijn:
- techniek
- kennis van partituur
- muzikaliteit
- podiumpresence
- interactie tussen solist en begeleiding (indien van toepassing)
- concept/programma
- verband met het reflectieve luik
Reflectief luik (onderzoeksrapport)
Indiendatum: midden mei (de exacte datum wordt vermeld in het examenrooster van de tweede examenperiode)
Evaluatiecriteria:
• duidelijke en relevante onderzoeksvraag
• uitgewerkte probleemstelling
• ontegensprekelijk verband met het artistieke luik van de masterproef
• duidelijk onderzoeksontwerp en gedegen onderzoeksmethodologie
• academisch taalgebruik
• correcte bronvermelding volgens APA
• verzorgde vormgeving conform de richtlijnen Stijlgids_Reflectief_Luik_Masterproef_2018-19.pdf' (zie supra)
Totaal masterproef
Om te kunnen slagen voor de masterproef als geheel dient de student voor zowel het artistieke als het reflectieve luik te slagen.
Er is een formeel feedbackmoment voorzien voor elke student afzonderlijk tezamen met de examenvoorzitter en de jury, waarbij de examenvoorzitter de samenvatting van de feedback van de jury meedeelt, de juryleden deze feedback kunnen aanvullen met persoonlijke nuances of reflecties, en daarbij in dialoog gaan met de student.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L55501 - Recital (binnen academiejaar)
- L55502 - Research-based recital (binnen academiejaar)
- L55503 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)
Deelname aan de eerste examenkans (inclusief het recital in januari) is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing opdat de student tijdens de vakantie het programma op eigen houtje kan afwerken, rekening houdende met de feedback van de jury.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L55501 - Recital (binnen academiejaar)
- L55502 - Research-based recital (binnen academiejaar)
- L55503 - Onderzoeksrapport (binnen academiejaar)
De student herneemt het OLA (of de OLA's) waarvoor hij/zij niet slaagde.
De indiendatum van het onderzoeksrapport in de derde examenperiode is de eerste werkdag na 15 augustus.