Schriftuur (B-LUCA-L43240)
Doelstellingen
Aan het eind van het opleidingsonderdeel is de student in staat om contrapuntisch werk te maken in de toepassing van het versierd koraal en de expositie van een fuga.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student de harmonische concepten en denkwijzen, die gebaseerd zijn op uitgesproken enbesproken voorbeelden uit muzikale scores detecteren. Ook muziek rond en na 1850 komt hierbij aan bod.
De student kan reflecteren over de harmonische component van dergelijke partituren.
OLR Muziek (master): 1.1, 2.1 en 2.4.
Begintermen
De student is geslaagd voor harmonie niveau 3, m.a.w. harmonie op niveau van 3C (derde opleidingsfase bachelor muziek, afstudeerrichting compositie) of de toelatingsproef daartoe.
De student is geslaagd voor contrapunt op niveau 3C of de toelatingsproef daartoe.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Compositie) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Schriftuur (B-LUCA-L55497)
Inhoud
Onderdeel Contrapunt:
- versierde koralen schrijven voor diverse instrumentale samenstellingen
- canontechnieken toepassen
- voorbereidende oefeningen op de fuga, en de expositie van de fuga
Onderdeel Harmonie:
De harmonische concepten en denkwijzen worden geëxtraheerd uit muzikale scores, die de docent aanbrengt. Het gaat over allerlei muziek, ook muziek geschreven rond en na 1850. Alle harmonische concepten en denkwijzen worden in actuele en historische context gekaderd.
Studiemateriaal
Leidraad en opgaven van de docent.
Traité de la Fugue van Gedalge, A.
Verbeke, L., Harmonie na 1850 (zie Toledo, Forum Harmonie onder Stappenplannen, Niveau 4C)
Muziekpartituren en opnames muziekproducties (multimedia en voorbeeldmateriaal)
Toledo: Forum Harmonie en Organisatie Compositie
Toelichting werkvorm
Onderdeel contrapunt
De leerstof wordt in een college uit de doeken gedaan. De studenten realiseren hun oefeningen buiten de contacturen. Naderhand bespreekt en evalueert de docent hun werk in een practicum.
Onderdeel harmonie
De student vergaart de informatie en opdrachten aangaande de betreffende harmonische items via enerzijds dit specifieke college Harmonie en anderzijds begeleide zelfstudie. Via practicum worden de gemaakte opdrachten gecoacht.
De docent formuleert en coacht de opdrachten in functie van het portfolio.
Maximale participatie is hierbij vereist.
Evaluatieactiviteiten
Schriftuur (B-LUCA-L83240)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student krijgt voor elk onderdeel een beoordeling:
Onderdeel contrapunt
Er is een schriftelijk examen: 1 dag 'en loge' voor versierd koraal.
De score voor contrapunt bestaat uit 25% permanente evaluatie en portfolio en 75% schriftelijk examen.
Onderdeel harmonie
De student bekomt een eindcijfer op basis van permanente evaluatie. De evaluatievorm bestaat uit een portfolio, medewerking tijdens contactmomenten en procesevaluatie.
Maximale participatie is vereist en wordt uiteraard meegenomen in de totaalscore.
De evaluatie van het OPO Schriftuur:
De totaalscore op 20 voor dit OPO is het gewogen gemiddelde van de score voor het onderdeel harmonie (40%) en het onderdeel contrapunt (60%).
Een student kan echter enkel slagen wanneer hij/zij geslaagd is voor beide onderdelen.
Wanneer een student voor een onderdeel niet geslaagd is dan is de student voor het volledige OPO niet-geslaagd (het laagste cijfer verschijnt dan op het rapport).
Toelichting bij herkansen
Voorwaarde tot deelname aan de tweede examenkans is deelgenomen hebben aan de eerste examenkans.
De student kan herkansen voor het onderdeel (of onderdelen) waarvoor hij/zij niet-geslaagd is.