1MA Compositie (Minor) (B-LUCA-L43237)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student op beginniveau het hoofdvak compositie uitgediept, zowel kwantitatief als kwalitatief, a.d.h.v. de aangeboden onderwijsleeractiviteiten.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de behandelde compositiestijlen en –technieken te identificeren, beschrijven, analyseren en deze in eigen compositorische stijloefeningen toe te passen. De student is tevens in staat om van deze compositorische stijloefeningen partituren en (functionele) audio-opnamen (mp3) te realiseren.
Hij/zij is vertrouwd met de standaardhandboeken over orkestratie en heeft een uitgebreide repertoirekennis opgebouwd van de Westerse muziekliteratuur qua orkestratie.
De student kan communiceren over de persoonlijke ontwikkeling en vordering van het creatieve en het orkestratieproces, en wordt zich tevens meer historisch-esthetisch bewust.
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel is toegankelijk voor studenten uit alle afstudeerrichtingen en specialisaties Muziek, behalve studenten uit de afstudeerrichting Compositie.
--
Studenten dienen geslaagd te zijn voor Harmonie niveau 1 (1D Harmonie aan 6 studiepunten, L42673) in de bacheloropleiding.
--
De student dient zich voor de start van het academiejaar aan te melden bij de trajectbegeleider Compositie (mark.joly@luca-arts.be) en dient te slagen voor een intakegesprek en een proef. Na positief advies kan de student dit opnemen in het ISP.
Inzake de trajectkeuze: Wanneer een student op lange termijn een major Compositie ambieert, dan vervolgt de student best het keuzevak Harmonie tot en met Harmonie niveau 3: 6 sp. 3C Harmonie (B-LUCA-L55258), alias keuzevak 2MA Harmonie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Jazz) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Afstudeerrichting Master I/Z: Major Kamermuziek) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Hafabra) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Koor) 120 sp.
- Master in de muziek (Leuven) (Symfonisch orkest) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Compositie) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Directie) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Instrument/Zang) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Jazz) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Muziekpedagogie) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Compositie) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Directie) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang: Kamermuziek) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Instrument/Zang) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) (Afstudeerrichting Jazz) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. 1C Compositorische technieken (B-LUCA-L54238)
Inhoud
Conceptueel worden de compositorische technieken zeer afgebakend en los van stijl en instrument behandeld, met een focus op de verschillende parameters. Bijv. oefeningen op grafische notatie (van geluiden allerhande), oefeningen met één noot of op basis van intervallen, oefeningen op basis van ritme of dansen of tekst, melodische opdrachten (tonaal-functioneel, modaal-functioneel, neo-modaal, pentatonisch, dodecafoon...), oefeningen in tweestemmigheid, in ritmisch canon (evt. in combinatie met pentatoniek), met akkoorden, met clusters, oefeningen op timbre (parallellisme, klanktexturen,..), met patronen (structuur-vorm), op hedendaags contrapunt (tweestemmig), enz.
Studiemateriaal
Eigen cursusmateriaal
Wim de Ruiter, “Compositietechnieken van de twintigste eeuw”, uitg. De Toorts, Haarlem, 1993
Partituren en artikels (m.b.t. luister- en leesopdrachten) worden ter beschikking gesteld en vormen een reader
Muzieknotatiesoftware
Partituren
Toelichting werkvorm
Het betreft een OLA aan 2 ECTS waarbij 14 uren gespreid worden over het academiejaar. In deze lessen worden individuele opdrachten geformuleerd, die de studenten zelfstandig moeten uitwerken en waarbij ze worden gecoacht. Maximale participatie is hierbij vereist.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. 1C Historisch esthetisch bewustzijn (B-LUCA-L54239)
Inhoud
Deze cursus stoelt op muziekanalyse en stelt het historisch-esthetisch bewustzijn voor componisten centraal, meer bepaald de stilistische en technische ontwikkelingen sinds ca. 1900. De belangrijkste stijlstromingen worden behandeld aan de hand van partituurvoorbeelden, die gecontextualiseerd, beluisterd en i.f.v. compositie geanalyseerd worden met specifieke aandacht voor creatief-compositorische processen. Op basis van deze kennis realiseert de student een aantal originele beknopte compositorische stijloefeningen.
Studiemateriaal
Wim de Ruiter, “Compositietechnieken van de twintigste eeuw”, uitg. De Toorts, Haarlem, 1993.
Partituren en artikels (m.b.t. luister- en leesopdrachten) worden ter beschikking gesteld en vormen een reader.
Muzieknotatiesoftware (Sibelius/Finale)
Partituren (afhankelijk van het repertoire van het betrokken instrument)
Toelichting onderwijstaal
Indien nodig wordt voor anderstalige studenten bijkomend in het Engels onderwezen (samenvatting).
Toelichting werkvorm
Het is een semestervak. Deze module bestaat uit 7 klassikale lessen van 2 uur, verplicht te volgen door alle betrokken studenten compositie. In deze lessen worden individuele opdrachten geformuleerd, die de studenten zelfstandig moeten uitwerken en waarbij ze worden gecoacht. Er zijn luister- en leesopdrachten (Toledo). Maximale participatie is hierbij vereist.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. 1C Orkestratie (B-LUCA-L54240)
Inhoud
Doorheen het volledige studiecurriculum bouwt de student gestaag een parate en zo volledig mogelijke kennis op over het domein orkestratie. Dit domein behelst niet alleen een complete actieve kennis van alle instrumenten en stemmen (instrumentatie), maar ook het vermogen om in alle mogelijke bezettingen en stijlen te orkestreren (orkestratie en compositie). Hij/zij bouwt kennis op van de standaardhandboeken over orkestratie en een uitgebreide repertoirekennis van de Westerse muziekliteratuur, waarbij gefocust wordt op de belangrijkste werken die qua orkestratie toonaangevend, verrijkend en vernieuwend zijn.
Studiemateriaal
Partituren, CD, ICT-omgeving, cursusmateriaal
Toledo - Organisatie Compositie - Inhoudsgebied Orkestratie: videofragmenten en partituren
Adler, Samuel, The Study of Orchestration, Third Edition, 2002, W.W. Norton & Company, 839 pp.
Rimsky-Korsakov, N., Principles of Orchestration, Dover Publications, New York.
Piston, W., Orchestration, W.W. Norton & Company, New York.
Forsyth, C., Orchestration, Dover Publication, New York.
Black, Dave, Essential Dictionary of Orchestration, Alfred, ISBN-10: 0-7390-0021-7
Toelichting werkvorm
In de loop van het academiejaar worden er aangaande deze module 7 colleges van 2 uur aangeboden, die alle betrokken studenten compositie verplicht volgen. Het is een semestervak. Maximale participatie is hierbij vereist.
Er worden luister-, lees- en analyse-opdrachten aangeboden, gepaard gaande met beknopte compositorische stijloefeningen op basis van de behandelde modellen, technieken, enz. De student werkt in de loop van het academiejaar aan de realisatie van zijn orkestraties en wordt hierbij gecoacht door de betrokken docent.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
6 sp. 1C Contrapunt (B-LUCA-L53227)
Inhoud
De studie van de Cantus Firmus (CF) in zijn 2-en 3-stemmigheid (streng en versierd) volgens de traditionele contrapuntleer, waarbij de technische en muzikale aspecten gelijkwaardig worden behandeld.
Studiemateriaal
Theorie en oefeningen gebaseerd op 'Traité de Contrepoint' van Gedalge
Toelichting werkvorm
De theorie wordt gedoceerd. De studenten maken (buiten de contacturen) erop oefeningen, die door de docent in het practicum worden geëvalueerd en verbeterd.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
1MA Compositie (Minor) (B-LUCA-L83237)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
L54238 - 1C Compositorische technieken | 1-20/20 puntenschaal |
L54239 - 1C Historisch esthetisch bewustzijn | 1-20/20 puntenschaal |
L54240 - 1C Orkestratie | 1-20/20 puntenschaal |
L53227 - 1C Contrapunt | 1-20/20 puntenschaal |
OLA Compositorische Technieken
De student bouwt doorheen het academiejaar a.d.h.v. concrete opdrachten een portfolio op. De student wordt beoordeeld op basis van het portfolio (40%), het afgelegde proces (40%) en de medewerking tijdens de contactmomenten/ participatiegraad (20%).
OLA Historisch esthetisch bewustzijn
De student bekomt een evaluatiecijfer op basis van
- een schriftelijk examen (2 uur) tijdens de examenperiode over de geziene leerstof (inclusief beknopte toepassingen van stilistische en technische kennis) (60%);
- een portfolio: eigen compositorische stijloefeningen (bevat alle opdrachten in Sibelius/Finale-versie) en de uitvoering ervan (40%).
Het examen ondervraagt de tijdens de colleges geziene leerstof en gebruikt daarbij geziene en ongeziene partituurfragmenten. De ongeziene partituren zijn vergelijkbaar met de partituren die behandeld werden tijdens de colleges. Er worden gerichte vragen gesteld over deze partituren en over de behandelde leerstof (theorie, topics).
De voorwaarde om deel te nemen aan het schriftelijk examen én om beoordeeld te worden voor deze cursus: Het portfolio (bestaande uit de tussentijdse opdrachten; composities, oefeningen, paper, essay, enz.) moet voor het einde van het 1ste semester ingediend worden. Indien dit niet het geval is, wordt de student automatisch doorverwezen naar de volgende examenronde.
OLA Orkestratie
De student wordt beoordeeld op basis van het ingediende portfolio Orkestratie (100%) dat hij/zij presenteert en waarover hij/zij bevraagd wordt. De datum van indiening staat vermeld op het examenrooster.
OLA Contrapunt
Er is één examendag en loge, waarop 2 driestemmige Cantus Firmus (streng en versierd) worden gegeven.
De beoordeling van het opleidingsonderdeel is samengesteld uit 25% voor de permanente evaluatie (procesevaluatie en medewerking tijdens de contactmomenten) en portfolio, en 75% voor het examen.
De evaluatie van het OPO 1MA Compositie (minor) is het gewogen gemiddelde van alle OLA’s op basis van hun ECTS-gewicht.
Maar een student kan echter enkel slagen wanneer hij/zij geslaagd is voor alle OLA’s.
Wanneer een student voor één of meerdere OLA’s niet geslaagd is dan is de student voor het volledige OPO niet geslaagd (het laagste cijfer wordt aldaar dan weergegeven).
Naast de beoogde doelstellingen vind je specifieke beoordelingscriteria op de Commuity Compositie van Toledo. Tevens vind je er een programmabeschrijving m.v.v. de duur/hoeveelheid composities.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L54238 - 1C Compositorische technieken (binnen academiejaar)
- L54239 - 1C Historisch esthetisch bewustzijn (binnen academiejaar)
- L54240 - 1C Orkestratie (binnen academiejaar)
- L53227 - 1C Contrapunt (binnen academiejaar)
Voorwaarde tot deelname aan de tweede examenkans is deelgenomen hebben aan de eerste examenkans.
De student herneemt enkel die OLA’s waarvoor hij/zij niet geslaagd is, waarbij de opdracht met de docent wordt besproken. (Deeloverdrachten gelden voor eenzelfde academiejaar.)
- Bij herkansing voor het OLA Compositorische technieken herneemt de student dezelfde opdrachten, en verwerkt hij/zij deze zelfstandig verder.
- Bij herkansing voor het OLA Contrapunt wordt enkel het herexamen (100%) beoordeeld.