Interview (B-LUCA-K44624)
Doelstellingen
De student leert het belang kennen van het interview, interview dat aan de basis ligt van iedere communicatie en dus erg belangrijk is in alle vormen van de film. Diverse interviewtechnieken worden behandeld, maar de student leert vooral om persoonlijk en diepgaand interview af te nemen.
De nodige inzichten, technieken en vaardigheden ontwikkelen om onder begeleiding persoonlijke audiovisuele creaties te bedenken en te realiseren.
Een eigen stem, verbeelding en signatuur ontwikkelen met betrekking tot audiovisueel vakmanschap en kunstenaarschap.
Kritisch kunnen reflecteren over creatieve werkprocessen.
Eindverantwoordelijkheid opnemen over de eigen inbreng bij de realisatie van een audiovisueel project.
Als persoon uitgedaagd zijn om diepgaand, origineel en betekenisvol te werk te gaan als onderzoekende grondhouding ten aanzien van audiovisueel werk.
Kunnen samenwerken en communiceren
Discipline en zelforganisatie ontwikkelen om de eigen praktijk tot een goed einde te brengen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 120 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Brussel) (Traject Film) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Interview (B-LUCA-K65034)
Inhoud
De cyclus begint met een inleidende les over de verschillende vormen van interview en nadien wordt er dieper ingegaan over het afnemen van een persoonlijk interview, waarvan de techniek en de eigenschappen worden uitgelegd. Er wordt ook aandacht geschonken aan hoe dat interview in beeld en in klank te brengen en het gebruik van filmkaders. Nadien wordt dit in de praktijk geoefend, waarbij ieder student om beurt interviewer en geïnterviewde is, over een thema naar keuze. De andere studenten, de geïnterviewde student en de docent beoordelen meteen nadien de kwaliteit van het interview en wat nog kan verbeterd worden (feedback). De oefening eindigt met het maken van een gefilmd, onversneden, interview van 10 à 15 minuten.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is Nederlands
Evaluatieactiviteiten
Interview (B-LUCA-K84624)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
procesevaluatie: aanwezigheid, inzet, participatie, werkproces - evaluatie van het ‘onversneden’ interview. Actieve participatie tijdens de lessen is verplicht.
Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:
50% procesevaluatie
50% visie van de afgewerkte documentaire en verdediging.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.
Het cijfer voor procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.
Er is geen begeleiding voorzien tussen de eerste en derde examenperiode.