Drawing Expanded 2 animatie (B-LUCA-K44597)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Özbilge Sine (coördinator) |  Özbilge Sine |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

De student verdiept de ontwikkeling van een eigen beeldend traject vanuit een experimentele tekenpraktijk.
Uit het werk blijkt een proces van verdiepende problematisering door herhaling en variatie.
Uit het werk blijkt een persoonlijke thematiek of problematiek.
De student kan een eigen vraagstelling formuleren. De student kan het eigen werk toetsen aan kunstenaars die een verwante problematiek of thematiek behandelen. De student kan aan de hand van eigen werk communiceren over het eigen proces.
De student is flexibel en onderzoekend ingesteld.
De student varieert in de materiaalkeuze en werkwijze in functie van de noden van het beeldend traject. De student bouwt een eigen referentiekader uit door zich te documenteren en kan dat traject aansturen vanuit dit kader.

Dit vak draagt voor beeldende kunsten bij tot de volgende domeinspecifieke leerresultaten:

DLR 1. Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.

DLR 2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

DLR 4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.

DLR 5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

DLR 6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Drawing Expanded 2 animatie (B-LUCA-K65007)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Özbilge Sine |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

In Drawing Expanded 2 streeft de student naar een unieke visuele stijl en groeiproces, door middel van een experimentele tekenpraktijk in dialoog met kunstwerken uit andere media. Specifiek op maat gemaakte opdrachten genaamd ‘Art Dialogues’ stellen de student in staat visuele elementen te analyseren en toe te passen op de eigen praktijk. De cursus dient de ontwikkeling van een geavanceerde stijl voor het bachelor afstudeerproject/film van de student. Naast de praktijkgerichte opdrachten, maakt de student kennis met de theorieën van John Berger - ‘Ways of Seeing’. 

Drawing Expanded is geen klassieke tekencursus. Het heeft tot doel het creatieve bereik van de student te vergroten en omvat nieuwe media uit het huidige digitale landschap. Gedurende het semester zijn er diverse extra's opgenomen in het curriculum, variërend van een museumbezoek tot een grootschalig Augmented Reality-project. Omdat de cursus de nadruk legt op animatie, wordt deze aanbevolen voor studenten van de animatieafdeling / of studenten die crossmedia willen gebruiken. 

In de klas behandelen we discussies over kunstenaars uit het verleden en actuele gebeurtenissen, groepsgesprekken die reflectie aanmoedigen en feedback op het eigen persoonlijke project. Volgende vragen komen gedurende het semester aan bod: Wanneer is een tekening autonoom? Hoe verzamel je bronmateriaal? Hoe creëer je een raamwerk van waaruit je kunt maken? Wat is de waarde van visuele aspecten zoals; ruimtelijk, vlak, lijn, vlak, vol, leeg, gelaagdheid, overlappend, tactiliteit, intimiteit, directheid, schrift, ... ? Hoe wordt de ontwikkeling van een eigen thema of werkwijze persoonlijk? Hoe verhouden het medium en de drager zich tot het gekozen thema of de gekozen methode? Wat is de ideale uiteindelijke vorm voor een afbeelding? Met deze en andere vragen wordt een bruikbaar referentiekader ontwikkeld.

Drawing Expanded 2 is een semestervak dat loopt tijdens de 12 lesweken van het eerste semester. De student werkt onder begeleiding aan de opdrachten en het eigen beeldend traject, in het atelier, thuis, en indien van toepassing op andere locaties buiten de school. De begeleiding, individueel en in groep, omvat in de eerste plaats aanduiding van mogelijkheden voor verdere problematisering en studie van het zich ontwikkelende traject door middel van referenties naar besproken werk en kunstenaars, aanwijzingen bij de opbouw en organisatie van de tekeningen, het materiaalgebruik of de aanpak.

De ontwikkeling van het eigen beeldend traject ontstaat in eerste instantie vanuit het schetsboek; een werkboek en instrument voor notities, vormonderzoek en zelfstudie. Dit schetsboek wordt dagelijks bijgewerkt en dient als begeleiding van het eigen leerproces. Daarnaast wordt er gewerkt op losse formaten of met andere media die de autonomie van het beeld verder bevragen.

Evaluatieactiviteiten

Drawing Expanded 2 animatie (B-LUCA-K84597)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Drawing Expanded 2 is een semestervak dat loopt tijdens de 12 lesweken van het eerste semester. Elke week legt de student het persoonlijk beeldend traject voor ter bespreking. Naast de permanente evaluatie tijdens de lessen presenteert de student op het einde van het semester alle schetsboeken, losse formaten en werken waaruit de ontwikkeling in proces en resultaat duidelijk blijkt. De afgelegde weg in het beeldend onderzoek is belangrijker dan het geïsoleerd artistiek product.

De student bereidt een opgenomen videopresentatie van 15 minuten voor met onder meer een reflectie op de 'art dialogue' oefeningen, de artistieke groei doorheen het semester en een reflectie op hoe en waar de student zichzelf ziet in de kunstwereld. Deze presentatie moet worden ingeleverd samen met een pdf waarin alle oefeningen van het vak en hun analytische toelichting zijn opgenomen.