Animatieatelier: Van concept naar animatie 2 (B-LUCA-K44575)

3 studiepuntenNederlands40 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Bex Yves (coördinator) |  Bex Yves |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Aan het einde van onderstaande opleidingsonderdelen heeft de student de basiskennis vergaard om…

(Algemeen)

  • de praktijkgerichte onderzoekende houding te verruimen, verder zelfstandig aan te sturen en te implementeren in zijn werk.
  • zowel mondeling, als schriftelijk, als illustratief, het ontstaan- en het onderzoeksproces van zijn werk toe te lichten en te presenteren.
  • de verantwoordelijkheid te dragen van zijn eigen producties.
  • de volledige pre-productie van een eigen animatiefilm te ontwikkelen, te ontwerpen, te organiseren en toe te lichten.
  • een eigen concept te vertalen naar een scenario, een storyboard en een animatic met soundmaquette.
  • de bouwstenen v.e. verhaal en karakter te implementeren in zijn werk.
  • het eigen creatieve denken aan te sturen en te implementeren in zijn werk.
  • de technische en artistieke filmfactoren van zijn eigen werk te filteren en kritisch te analyseren.

(Scenario)

  • de inhoudelijke aspecten van een narratieve vertelling te implementeren in zijn eigen werk.
  • een eigen narratieve vertelling te ontwikkelen en neer te schrijven in de vorm van een scenario.

(Storyboard / Animatic)

  • het scenario van zijn eindwerk te visualiseren naar een storyboard en de uiteindelijke animatic met geluidsmaquette.
  • doordacht gebruik te maken van beeldcomposities en de soorten shots in functie van wat inhoudelijk gecommuniceerd moet worden naar de kijker.

(Art Direction)

  • zelfstandig onderzoek te verrichten omtrent mogelijke grafische expressiemiddelen met het oog op het ontwikkelen van een doordachte art direction voor het eindwerk.
  • de volledige art direction van het eindwerk te realiseren (modelsheets, moodboards, colorboards, layout, backgrounds, grafiek) in functie van de gekozen animatietechniek.

 

Deze vakken dragen bij tot de volgende leerresultaten (LR) en vormingsdoelen (VD):

Vormingsdoelen:

  • VD 4: Discipline en zelforganisatie ontwikkelen om de eigen praktijk tot  een goed einde te brengen: De student kan zichzelf organiseren en zijn werk plannen om (tussentijdse) deadlines te respecteren.

Leerresultaten:

  • LR 3 De nodige inzichten, technieken en vaardigheden ontwikkelen om onder begeleiding persoonlijke audiovisuele creaties te bedenken en te realiseren: De student kan de pre productie van een one minute 2D-animatiefim met soundmaquette realiseren Technisch voldoet het afgewerkte project aan de gangbare beeld- en geluidsformaten en aan de in de opdracht vermelde parameters.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Animatieatelier: Van concept naar animatie 2 (B-LUCA-K64984)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenTweede semesterTweede semester
Bex Yves |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Het 'Animatieatelier: Van concept naar animatie 2'  staat volledig in het teken van het eindwerk : het realiseren van de volledige pre-productie en productie van een eerste eigen korte animatiefilm.

In dit semester ga je de opgedane kennis van het eerste semester naar je hand zetten in functie van je eindwerk. Je gaat gericht onderzoek verrichten in teken van je eindwerk om zo gaandeweg tot vernieuwende, inspirerende inzichten te komen die niet enkel de blik op het eigen werk maar ook de mogelijkheden van dat eigen werk verruimen. Regelmatig doe je zelf een klassikale presentatie omtrent de vorderingen van je werk om zo te leren, communiceren en te reflecteren over je eigen werk.

 

Cursussen, hoorcolleges en de omschrijvingen van de opdrachten worden beschikbaar gemaakt op Toledo.

De docent geeft advies in functie van het werk van de student.

De voertaal in het atelier is Nederlands maar de student wordt geacht een basiskennis Engelse taal te hebben, zodat hij aangereikte lectuur of films kan begrijpen.

  • Elke opdracht wordt voorafgegaan met een hoorcollege waarin de nodige theorie wordt aangeboden aan de hand van analyses en voorbeelden uit het werkveld.
  • De student krijgt bij aanvang van iedere opdracht een mondelinge en schriftelijke toelichting met onder meer een oplijsting van de te behalen deadlines.
  • De omschrijving van de opdrachten zijn achteraf terug te vinden op Toledo of wordt door de student zijn LUCA mail verstuurd.
  • Daarnaast wordt ' de presoonlijke dagboek op Toledo' actief ingezet voor de opvolging van de student zijn werk.
  • Tijdens de realisatie van de opdrachten wordt de student in groep of individueel begeleid en opgevolgd.
  • De eigen inbreng van de student staat echter altijd centraal.
  • De studenten worden geacht actief deel te nemen aan groepsgesprekken, klassikale presentaties, het onderbouwd becommentariëren van de ander zijn werk en op een positieve manier om te gaan met de commentaar op zijn eigen werk.
  • De onderlinge communicatie omtrent afspraken gebeurt mondeling in het atelier en / of schriftelijk via Luca-arts mail en Toledo. Daarnaast kan GOOGLE drive / ONE DRIVE ook actief ingezet worden om de realisatie van de opdrachten op te volgen.

 

Evaluatieactiviteiten

Animatieatelier: Van concept naar animatie 2 (B-LUCA-K84575)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het 'Animatieatelier: Van concept naar animatie 2' wordt afgesloten met een jury en feedback moment.

  • PRODUCT EVALUATIE (50%) Op de jury presenteert de student het eindresultaat van de gegeven opdracht(en). Het eindresultaat van de opdrachten wordt geëvalueerd op zijn volledigheid en op de graad van beheersing van de in de doelstellingen genoemde aspecten.
  • PROCESEVALUATIE (30%): De student wordt tijdens het proces in het atelier geëvalueerd op elk onderdeel dat deel uitmaakt van het stappenplan van de atelieropdrachten. Op de jury brengt de student met behulp van een powerpoint presentatie mondeling verslag uit over zijn proces (het verrichte onderzoek). De student streeft ernaar zo een duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de totstandkoming van zijn werk, vertrekkende van de eerste concepten t.e.m. het eindresultaat en kan dit proces zowel illustreren als inhoudelijk toelichten.
  • PARTCIPATIEGRAAD (20%): De student wordt beoordeeld op zijn inzet, het respecteren van de opgelegde deadlines, zijn eigen artistieke inbreng en motivatie, zijn interactie met medestudenten tijdens de lessen of groepsopdrachten en op de deelname van aan het atelier gebonden buitenschoolse activiteiten of workshops.

.

 

Deelname aan de herkansing voor dit opleidingsonderdeel is alleen mogelijk indien de student aan de eerste examenkans heeft deelgenomen.

De modaliteiten van de herkansing worden in samenspraak met de docent vastgelegd op het feedbackmoment. De datum van het feedbackmoment is terug te vinden in de exameninfo op Toledo. De student dient zo snel mogelijk na vrijgave van de punten de docent te contacteren voor een afspraak. Tijdens de zomer wordt er geen begeleiding voorzien.
In het algemeen geldt voor de herkansing dat alle niet of onvoldoende afgewerkte tussentijdse opdrachten moeten ingehaald worden. Enkel de opdrachten waarvoor de student niet geslaagd is, moeten hernomen worden. Dit in onderling overleg met de betrokken docent. Opgelet: tijdens de zomervakantie is er géén begeleiding voorzien.

Het herexamen vindt online plaats. De opdrachten die herkanst moeten worden, worden vooraf geüpload op TOLEDO.