Animatieatelier: Oriënteren 2 (B-LUCA-K44573)

12 studiepuntenNederlands160 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vandenbroele Geert (coördinator) |  Devadder Guido |  Vandenbroele Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Onderdeel Animatieatelier:

Aan het einde van het semester is de student in staat om:

  • Verschillende vormen van animatie op basisniveau te beheersen met focus op tekenanimatie, digitale leganimatie en 3D.
  • Bewegingskwaliteiten te abstraheren en te transponeren naar een andere context.
  • Een korte animatiefilm van maximaal één minuut te realiseren.
  • Hierin de principes van animatie toe te passen.
  • Een personage te ontwerpen en te optimaliseren in functie van coherentie binnen de gekozen animatietechniek. 
  • De film te voorzien van een geluidsmaquette. 
  • Efficiëntie te maximaliseren door het inzetten van klank.
  • Verschillende narratieve en grafische alternatieven te bedenken en te onderzoeken.
  • Gefundeerde keuzes te maken op vlak van beeld, geluid en montage.
  • Correcte technische specificaties te implementeren in zowel het werkproces als het eindresultaat.
  • Het creatieve maakproces op een overzichtelijke manier te documenteren.
  • Kritisch te reflecteren over de gemaakte keuzes en deze te beargumenteren.
  • De creatie te positioneren binnen het audiovisuele landschap en de ruimere beeldcultuur.
  • Feedback van medestudenten en docenten op een constructieve manier te integreren.
  • Het werkproces op een realistische manier te structureren, plannen en (tussentijdse) deadlines te respecteren.
  • Actief te participeren in de lessen en het atelier.

 

Onderdeel Tekenen Animatie:

Aan het einde van het semester is de student in staat om:

  • Complexe vormen en situaties via perceptuele analyse om te zetten naar eenvoudige basisvolumes om van hieruit de tekening op te bouwen.
  • Onderlinge verhoudingen in te schatten en kennis van proporties van het menselijk lichaam te integreren in de tekening, rekening houdend met de werking van het perspectief.
  • Essentiële ijkpunten van de menselijke anatomie te identificeren en deze te gebruiken om de tekening op te bouwen.
  • Een praktische beheersing van de basisprincipes van de menselijke anatomie (skelet en spieren) te integreren bij tekenen naar waarneming, om op die manier uit te stijgen boven het louter waarneembare.
  • Wijzigingen in de plastische vorm van het lichaam onder invloed van bewegingen aan te wenden in tekeningen naar waarneming en verbeelding.
  • Een standpunt te kiezen in functie van het beeld.
  • De plaatsing van het beeld op de drager op een bewuste manier vast te leggen in relatie tot het kader.
  • Het tekenproces en de opbouw ervan laten meespelen als kwaliteiten in de tekeningen.
  • Een doordachte en coherente lijnvoering en dynamiek integreren in de tekening.
  • De kwaliteiten van verschillende tekenmaterialen en dragers laten meespelen in de aard en opbouw van de tekening.

 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten en vormingsdoelen: LR 3, LR 5, LR 6 en VD 4.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Animatieatelier: Oriënteren 2 (B-LUCA-K64982)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht160 urenTweede semesterTweede semester
Devadder Guido |  Vandenbroele Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Onderdeel Animatieatelier:

Aan de hand van oefeningen wordt de tekenvaardigheid en het grafisch inzicht aangescherpt. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan het inzicht in en de kennis van de beweging en het maken van bewegende beelden. Hier wordt het proces dat aan animatie voorafgaat en de basis van animatie zelf bestudeerd. Door het aanreiken van de nodige animatiespelregels en animtie technieken wordt de complexiteit van de projecten opgebouwd. Een beweging wordt geanalyseerd, in stukjes verdeeld in een vooropgestelde tijd om daarna terug herwerkt te worden in een nieuwe timing. Er wordt gezocht naar de interactie tussen beweging en inhoud.
Er wordt een basiskennis opgedaan van geluid in animatie. Tevens wordt ook belang gehecht aan de laatste evoluties in de animatiefilm en wordt de student geconfronteerd met de basisaspecten van scenario en storyboard.

Onderdeel Tekenen Animatie:

Tekenen is een belangrijk instrument bij het ontwikkelen van een animatiefilm, ook al is het eindresultaat niet noodzakelijk een getekende film: ideeën, personages, verhaallijnen,... worden uitgeschetst vooraleer ze in hun definitieve vorm worden gegoten. De aandacht gaat hierbij in de eerste plaats naar de menselijke figuur als drager van betekenis: de vormgeving van een personage en diens bewegingskwaliteiten hebben een cruciale narratieve impact binnen animatie.

De menselijke figuur wordt vanuit vier pijlers benaderd:

  • Een waargenomen beeld dat vertaald wordt naar een tekening is per definitie ook een interpretatie. Verschillende benaderingen worden onderzocht om structuur, vorm en bewegingskwaliteiten weer te geven.
  • Deze waarneming wordt gefundeerd en versterkt via een praktische beheersing van de menselijke anatomie. Vanuit vereenvoudigde modellen van de menselijke anatomie, zowel naar plastische vorm als bewegingsapparaat, leert de student niet enkel te vertrouwen op waargenomen informatie, maar ook op kennis bij het weergeven van de menselijke figuur.
  • Voorbeelden uit de kunstgeschiedenis en benaderingen van het menselijk lichaam binnen de hedendaagse kunstwereld komen ruim aan bod.
  • Verbeelding speelt een belangrijke rol bij het weergeven van personages binnen animatie en de manier waarop waarneming kan functioneren als grondstof voor verbeelding is dan ook een belangrijke component binnen de hedendaagse tekenpraktijk. 

Buiten de vaste contactmomenten is het schetsboek een onmisbare tool voor het vastleggen en exploreren van ideeën, nieuwe paden te verkennen, beeldtaal te bestuderen en te onderzoeken. Via korte en vrij in te vullen opdrachten wordt er richting gegeven aan het opbouwen van een consistente tekenpraktijk.

Info en instructies op TOLEDO en via e-mail.

NL

Praktijk atelier wordt aangevuld met hoorcolleges en voorbeelden.
De omschrijving van de opdrachten en afspraken gebeuren hoofdzakelijk in het atelier en zij terug te vinden op TOLEDO of worden per mail verstuurd.
Opdrachten kunnen zowel individueel als groepopdrachten zijn.
De studenten worden tijdens de atelierdag individueel begeleid.
Studenten gaan (peer to peer) technieken en kennis exploreren.  
De studenten gaan actief deel nemen aan groepsbesprekingen en groep-feedback.
 

Evaluatieactiviteiten

Animatieatelier: Oriënteren 2 (B-LUCA-K84573)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Onderdeel Animatieatelier:

Toetsing o.m. aan de hand van opdrachten, presentatie van gerealiseerde animaties. Maken en voorstellen van een eigen werkboek/schetsboek.
Criteria : Een brede waaier aan kwaliteiten worden beoordeeld. De combinatie van de grafische kwaliteit, persoonlijke invulling, animatie (inhoudelijke kwaliteit, animatie - technische kwaliteit), onderzoek, betrokkenheid, vormen een totaalbeeld van de behaalde resultaten. Ieder semester wordt afgesloten met een individuele eindevaluatie (proces/ eindproduct). De student presenteert het eindresultaat van zijn opdracht(en), kan zowel zijn werkproces als het eindresultaat  inhoudelijk  toelichten. Bijkomende voorwaarden.

Typografische 2d animatie ondersteund door ritme en klank. Kennismaking van de basisprincipe van animatie in de digitale omgeving.  Ontwerpen van animatie personage: Onderzoeken Wat, Hoe, Waar, Waarom. Het eindwerk is een vrij werk binnen een thema: De animatietechniek is naar eigen keuze. Elk van de opdrachten staat op 20% van de punten. Jouw participatie(graad) telt mee voor in de eindberekening van de punten van het opleidingsonderdeel.

 

Onderdeel Tekenen Animatie:

Naast een praktijk van permanente evaluatie in het atelier, moet de student aan het einde van het semester een portfolio met tekeningen en schetsboeken voorleggen die op zo ruim mogelijke wijze zijn of haar tekenactiviteiten gedurende het semester demonstreren.

Evaluatiecriteria

Het leerproces wordt typisch belangrijker geacht dan geïsoleerde resultaten, maar een aantal kwaliteiten moeten in de tekeningen terug te vinden zijn:

  • De tekeningen getuigen van een analytisch vermogen om complexe vormen op te bouwen vanuit eenvoudige volumes.
  • De tekeningen getuigen van aandacht voor proporties en verhoudingen, rekening houdend met de principes van perspectief.
  • De tekeningen getuigen van een praktische beheersing van menselijke anatomie (skelet en spieren) en de mogelijkheden van het bewegingsapparaat.
  • Het tekenproces, de opbouw van het beeld zijn als kwaliteiten terug te vinden in de tekeningen.
  • De tekeningen zijn georganiseerd als totaalbeelden, met aandacht voor de plaatsing van het figuur op de drager en in relatie tot het kader.
  • De tekeningen getuigen van aandacht voor lijnvoering en dynamiek.
  • Tekenmaterialen en dragers worden exploratief onderzocht binnen het tekenproces.
  • De schetsboeken getuigen van een onderzoekende houding die zich vertaalt in een ruime variatie aan beelden, zowel naar onderwerp, vormkeuze, stilistische kenmerken en materiaalkeuze.

Indien studenten de gemaakte afspraken en datum van indienen niet nakomen, wordt het werkstuk als 'niet afgegeven' en als NA (niet afgelegd) gequoteerd.

 

Puntenverdeling:

Actieve participatie telt mee voor 10% van de punten

Tekeningen gemaakt in het atelier en opdrachten buiten het schetsboek tellen mee voor 70 % van de punten.

Zelfstudie via schetsboeken wordt afzonderlijk gequoteerd voor 20% van de punten.

 

Animatieatelier:

Enkel de opdrachten waarvoor de student niet geslaagd is, moeten hernomen worden. Dit in onderling overleg met de betrokken docent. Opgelet: tijdens de zomervakantie is er géén begeleiding voorzien.

Het herexamen vindt online plaats. De opdrachten die herkanst moeten worden, worden vooraf geüpload op TOLEDO.

Tekenen Animatie:

Indien de student niet geslaagd is, dienen ontbrekende delen van het portfolio aangevuld te worden in onderling overleg met de betrokken docent. Bij de herkansing presenteert de student het volledige portfolio. Tijdens de zomervakantie is er géén begeleiding voorzien.