Animatiestudies 1 (B-LUCA-K44570)
Doelstellingen
Bij het afronden van dit opleidingsonderdeel werden volgende doelstellingen bereikt:
- Opbouw van een beginnende repertoirekennis. De student weet films, stromingen, ontwikkelingen en opvattingen in een historische context te plaatsen.
- Overzicht van de ontstaansgeschiedenis van de animatiefilm tot het eind van de 20ste eeuw.
- Kennis van vormelijke aspecten van cinema: animatietechnieken, montage, cinematografie, verhaalstructuren en genres.
- Aanzet tot het schriftelijk en mondeling uitdrukken van een persoonlijke, gefundeerde reflectie over de behandelde werken en onderwerpen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de beeldende kunsten (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Brussel) (Traject Animatiefilm) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Animatiestudies 1 (B-LUCA-K64979)
Inhoud
De cursus geeft een overzicht van evoluties en stromingen in animatiefilm vanaf het ontstaan van cinema tot het eind van vorige eeuw, met een focus op Amerika, Europa en de voormalige Sovjet Unie. Aan de hand van filmvertoningen, teksten en discussies worden de historische, politieke en persoonlijke context waarbinnen films ontstaan besproken. Er wordt ingegaan op verscheidene productievormen, van commerciële studiosystemen tot overheidssteun voor auteursfilm, en hun invloed op inhoud en vorm.
Aanvullend biedt de cursus een praktische montageopdracht.
Studiemateriaal
Slides van de hoorcolleges en gerelateerde teksten worden beschikbaar gemaakt via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De doceertaal van de cursus is Nederlands.
Lesmateriaal bevat ook Engelstalige films en teksten.
Toelichting werkvorm
- Hoorcolleges ondersteund door de vertoning van kortfilms, filmfragmenten, documentaires en interviews.
- Lees- en schrijfopdrachten.
- Werkcolleges: onderzoek en klassikale presentaties.
- Praktische montageopdracht, aanvullend op de theorie.
Evaluatieactiviteiten
Animatiestudies 1 (B-LUCA-K84570)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatiewijze is een mengvorm en gebeurt op basis van:
- Participatie en inzet in de lessen (20%)
- Paper (in te dienen maandag 16 december) (50%)
- Presentatie tijdens de lessen (20%)
- Montageopdracht (10%)
Criteria :
Paper :
- Opbouw van een persoonlijke argumentatie aan de hand van bestaande bronnen
- Verwijzing naar en verwerking van materie uit de lessen
- Aanbrengen van nieuwe voorbeelden, niet vermeld in de lessen
- Blijk geven van eigen inzicht, mening en kritische blik
- Juiste bronvermelding
- Schrijf- en taalvaardigheid
- Opvolgen van deadlines en indienvoorschriften
Presentatie :
- Blijk geven van een uitgebreid en accuraat voorbereidend opzoekwerk
- Heldere presenteervaardigheden
Montage:
- Werkproces
- Eindresultaat
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans bestaat uit het herwerken van de eerdere opdrachten tot een voldoende resultaat. In geval van compensatie van grote verzuiming van de lessen wordt de omvang van de opdracht groter. Er is in dit geval geen sprake van herwerking van eerder geschreven opdrachten.