AV Technieken Film 2 (B-LUCA-K44569)

3 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Compernol Luc (coördinator) |  Compernol Luc |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Bij het afronden van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende competenties  verworven:

- Basisbeheersing Adobe After Effects en DaVinci Reslove.

- Correcte project-, sequence- en export settings instellen in Adobe After Effects.

- Instellen en aanpassen van parameters, anchor points, motion curves en geautomatiseerde motion blur.

- Beheersing van verschillende types keyframes en graph editor in Adobe After Effects.

- Basisbeheersing compositing via masks, alpha channels, track mattes en chroma key.

- Een beeld analyseren via waveform monitor, RGB Parade en vectroscope.

- Een kleurcorrectie uit te voeren aan de hand van bovengenoemde hulpmiddelen inclusief shot to shot consistentie.

- Een eerste colour grading uit te voeren.

AV Technieken Film 2 draagt bij tot volgende vormingsdoelen en leerresultaten: VD 1, VD 3, VD 4; LR 1, LR 3, LR 5, LR 7.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. AV Technieken Film 2 (B-LUCA-K64978)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Compernol Luc |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

In AV technieken Film 2 ligt de klemtoon op de software pakketten Adobe After Effects en DaVinci Resolve.

Hoewel de mogelijkheden bij Adobe After Effects heel uitgebreid zijn, beperken we ons in deze lessen tot de basis. Bedoeling is dat de studenten de interface van After Effects leren begrijpen en indien hun interesse is gewekt, zich zelfstandig kunnen bijscholen via verschillende online platformen. Via hoorcolleges en praktijkoefeningen tijdens de les worden de verschillende competenties opgebouwd zodat op het einde van de lessenreeks de studenten in staat zijn een korte compostie te maken in After Effects.

DaVinci Reslove is sinds enkele jaren de toonaangevende software geworden voor kleurcorrectie en colour grading binnen het audiovisueel werkveld. Het is dan ook belangrijk dat de studenten hierin een eerste initiatie krijgen. De studenten leren eerst een beeld via technische hulpmiddelen zoals de waveform monitor, RGB parade en vectroscope analyseren om vervolgens de nodige kleurcorrecties adequaat uit te voeren. In een volgende stap kan dan via colour grading een bepaalde look en feel aan de film gegeven worden.

Hoewel de focus van AV Technieken film 2 op het technische aspect ligt, wordt een onderzoekende, kritische en creatieve omgang met audiovisuele technologie aangemoedigd.

Audiovisuele apparatuur en software die in de werkplaatsen en ateliers aanwezig is.

Cursusmateriaal op Toledo.

Aanvullende info op LinkedIn Learning. LUCA studenten hebben toegang tot alle online cursussen op dit platform en kunnen inloggen met hun LUCA-mailadres en password.

Daarnaast wordt ook verwezen naar tutorials en forums op CreativeCow.net, VideoCopilot.net,...

De student leert werken met audiovisuele apparatuur en software die ter beschikking staat in de ateliers en werkplaatsen.

De student realiseert een aantal korte oefeningen tijdens de lessen.

Hoor- en werkcolleges, presentaties op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

AV Technieken Film 2 (B-LUCA-K84569)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Op het einde van de lessenreeks maken de studenten 2 opdrachten, één rond Adobe After Effects en één rond Davinci Resolve.

Opdracht Adobe After Effects: de studenten maken een korte compositie waarbij ze aantonen de verwachte competenties te hebben verworven.

Opdracht DaVinci Resolve: de studenten passen een kleurcorrectie en colour grading toe op een zelfgekozen beeld.

De oefeningen worden tijdens de les verder toegelicht en de opdrachtfiches verschijnen tevens op Toledo.

- Opdracht Adobe After Effects: 75%

- Opdracht DaVinci Resolve: 25%

Indien studenten de gemaakte afspraken en datum van indienen niet nakomen, wordt het werkstuk als 'niet afgegeven' en als NA (niet afgelegd) gequoteerd.

De modaliteiten van de herkansing worden in samenspraak met de docenten vastgelegd op het feedbackmoment. De datum van het feedbackmoment is terug te vinden in de exameninfo op Toledo. De student dient zo snel mogelijk na vrijgave van de punten de docenten te contacteren voor een afspraak. Tijdens de zomer wordt er geen begeleiding voorzien.

In het algemeen geldt voor de herkansing dat alle niet of onvoldoende afgewerkte tussentijdse opdrachten moeten ingehaald worden. De deelopdrachten worden tenslotte samengebracht in een herwerkte versie van het portfolio.