Scenario 2 (B-LUCA-K44567)
Doelstellingen
Het scenarioschrijven zelf in zijn diverse facetten wordt ingeoefend:
- het opbouwen van filmpersonages
- het bepalen van de dramatische premisse
- een onderzoek welke vertelstructuur jouw idee het best steunt
Na een klassikale introductie voert de student telkens onder individuele of klassikale begeleding oefeningen uit die hij voorstelt in master-scène formaat en binnen de gestelde deadline. Die oefeningen hebben vaak Brussel als thema. De student wordt aangemoedigd om de stad te verkennen en als inspiratiebron te gebruiken. Verder worden de scenario's van filmfragmenten ontleed en klassikaal besproken.
Dit opleidngsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten en vormingsdoelen: LR3, LR4, LR5, LR6, VD1, VD2 en VD4.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de audiovisuele kunsten (Brussel) (Traject Film) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Scenario 2 (B-LUCA-K64976)
Inhoud
Bij het realiseren van een (fictie)film is het scenario een belangrijk onderdeel. Na een theoretische introductie worden diverse praktijkoefeningen onder begeleiding gerealiseerd.
Leer-, onderwijs- en begeleidingsactiviteiten:
Tijdens de introductiefase wordt het scenarioschrijven theoretisch uiteengezet en klassikaal geëvalueerd
Het scenarioschrijven zelf in zijn diverse facetten wordt ingeoefend. Na een klassikale introductie voert de student telkens onder individuele of klassikale begeleding oefeningen uit die hij voorstelt in master-scène formaat en binnen de gestelde deadline. Die oefeningen hebben vaak Brussel als thema. De student wordt aangemoedigd om de stad te verkennen en als inspiratiebron te gebruiken. Verder worden de scenario's van filmfragmenten ontleed en klassikaal besproken.
Actieve particpatie is belangrijk.
Evaluatieactiviteiten
Scenario 2 (B-LUCA-K84567)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten worden geëvalueerd op basis van actieve participatie en het tijdig indienen van de teksten (30%) + op de teksten en scenario's zelf (70%).
De beoordelingscriteria zijn:
- de knepen van het vak: het kunnen aanwenden van scenariotechnische knowhow (de vorm van het scenario, spanningsbogen, dramaturgie, narratieve techniek,...).
- originaliteit wat betreft visie, personages en narratieve ideeën (dit heeft evenzeer betrekking op ‘realistische’ scenario’s als op meer onwerkelijke bedenksels).
- de student moet erin slagen zijn ambities en ideeën in een verfilmbaar scenario om te zetten.
- de teksten worden afgeleverd in een foutloos Nederlands. Taal- en spelfouten worden niet getolereerd.
Toelichting bij herkansen
Het percentage van de punten (30%) voor actieve participatie wordt overgenomen van de eerste zittijd en is niet herkansbaar.
Voor de overige 70% van de punten maakt de student alle opdrachten van Scenario 1 opnieuw (30%) en legt hij een schriftelijk examen af (40%).
De beoordelingscriteria van de opdrachten zijn dezelfde als die van de eerste zittijd.