Drawing Expanded 1 Animatie (B-LUCA-K44544)

6 studiepuntenNederlands40 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Özbilge Sine (coördinator) |  Özbilge Sine |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

De student ontwikkelt een eigen beeldend traject vanuit een actieve tekenpraktijk.
De student kan een eigen vraagstelling formuleren.

De student toont een aanzet om het eigen werk te toetsen aan kunstenaars die een verwante problematiek of thematiek behandelen.

De student kan aan de hand van het gemaakte werk communiceren over het eigen proces.
De student is flexibel en onderzoekend ingesteld.
De student varieert in de materiaalkeuze en werkwijze naargelang de noden van het beeldend traject.

De student bouwt aan een eigen referentiekader door zich te documenteren en kan het eigen traject aansturen vanuit dit kader.

Dit vak draagt voor beeldende kunsten bij tot de volgende domeinspecifieke leerresultaten:

DLR 1. Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.

DLR 2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

DLR 4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.

DLR 5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

DLR 6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Drawing Expanded 1 Animatie (B-LUCA-K64949)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht40 urenTweede semesterTweede semester
Özbilge Sine |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Vanuit een actieve tekenpraktijk start de student in Drawing Expanded 1 met de ontwikkeling van zijn/haar/hun eigen visuele traject door middel van een schetsboek. Het schetsboek dient als een brainstorm- en oefentool die leidt tot de vorming van onderzoeksvragen over zowel visuele als conceptuele ideeën. Naarmate de lessen vorderen, worden de studenten gemotiveerd om verder te gaan dan het schetsboek en om met verschillende media en technieken te werken, waarbij ze hun persoonlijke artistieke interesses verkennen binnen een proces en op experimenten gebaseerd project. De les is opgebouwd uit een theorie- en atelier structuur die bestaat uit tekenopdrachten, onderzoeksopdrachten, basisintroductie in verschillende media, discussies van zowel kunstenaars uit het verleden als actuele gebeurtenissen en feedback op hun eigen visuele projecten. 

Gedurende het semester komen de volgende vragen aan bod: Wat is een concept? Wat zijn visuele elementen? Hoe beïnvloeden concepten en visuele elementen elkaar? Wat betekent een werkproces voor een beeld? Wat is een werkhouding? Hoe verzamel je bronnenmateriaal? Hoe creëer je een raamwerk van waaruit je kan maken? Hoe wordt een beeld ruimtelijk? Wat is de kracht van plat? Wat is de waarde van lijn en vlak, van vol en leeg, langzaam en snel, licht en donker, gelaagdheid, overlap, tactiliteit, intimiteit, directheid, leesbaarheid doorheen lagen heen, protagonisten en figuranten, het medium en de drager, en variatie in de vorm? Wat betekent subtiliteit voor een beeld, en brutaliteit en schriftuur? Met deze en andere vragen wordt een bruikbaar referentiekader uitgebouwd.

Werkvorm: Practicum-opdracht + Excursie

Evaluatieactiviteiten

Drawing Expanded 1 Animatie (B-LUCA-K84544)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Totaalscore: procesevaluatie 30% + portfolio en presentatie 70%

De studenten leveren een videopresentatie in van hun project en de onderzoeksvragen die ze hebben gekozen om te onderzoeken. De score van de procesevaluatie behaald tijdens de eerste examenkans, blijft ongewijzigd behouden.