AV LAB Geluid (B-LUCA-K44541)

6 studiepuntenNederlands58 urenBeide semestersBeide semesters
Van De Moortel Frederik (coördinator) |  Compernol Luc |  Van De Moortel Frederik |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

AV LAB is een verdiepende module, waarbij de student een praktisch inzicht krijgt in de volledige workflow. Conceptvorming, uitvoering en techniek zijn geïntegreerd. De student is bij het afronden van dit opleidingsonderdeel in staat om:

- Een alternatieve en onderzoekende invalshoek te ontwikkelen die vertrekt vanuit geluid, het onzichtbare, de innerlijke beweging en het luisterperspectief

- Een audiovisuele compositie te maken die vertrekt vanuit sounddesign, en de interactie tussen de gelaagdheid van geluiden met de toevoeging van een beeld.

- De basistechnieken van geluidsopname, montage en mixage te hanteren in de benadering van het onderwerp

- Op basis van de captatie/creatie van klanken en foley een omzetting te maken van een script of concept naar een audiovisuele compositie

- De student heeft inzicht in de professionele workflow wat betreft imports en exports, en heeft een notie van professionele technieken zoals loudness, EQ, compressie, galm, surround, stems, dynamics

- De aangereikte terminologie daarbij te gebruiken

- Een eigen signatuur, concept en werkmethode te ontwikkelen

- Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende vormingsdoelen en leerresultaten (bij audiovisuele kunsten): LR3, LR4, LR5, LR6, LR7, VD1, VD2, VD3, VD4

Geslaagd voor keuze-ateliers Mise-en-scene, Stopmotion, Digitale Dimensies, Hybride Vertelvormen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. AV LAB Geluid (B-LUCA-K64946)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht58 urenBeide semestersBeide semesters
Compernol Luc |  Van De Moortel Frederik |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Het AV-lab geluid maakt de brug tussen inhoud, academische reflectie, praktische uitvoering en techniek doorheen het volledige creatieve proces.

1. De eerste week start vanuit het luisteren naar de wereld en de verschillende luisterstrategieën. De zelfstandige functie van geluid krijgt extra aandacht vanuit het kader van de fenomenologie. Er wordt dieper ingegaan op de relatie tussen het standpunt, de focus en de aandacht voor de sonore omgeving. Er is ook aandacht voor conceptuele vormgevingen.

Gedurende die week wordt de concepten uitgevoerd in een praktisch labo. Dit op basis van een gerichte opdracht en het individuele interesseveld van de student. De student leert vanuit verschillende microfoontechnieken en via opnames om de omgeving auditief te benaderen. In een eerste geluidsmontage worden verschillende workflows en geluidsconcepten onderzocht.

Via een foley-sessie wordt er dieper ingegaan op de creatie van klanken, de beweging en de intentie.

Na de module werkt de student de geluidsmontage af, en voegt een beeld toe. Dit kan op basis van eigen creaties, maar ook via found footage.

2. In de tweede week wordt er verder gewerkt op het eigen project. De montage wordt geanalyseerd, zowel op vlak van workflow (hoe pak je het montageproces aan) als inhoudelijk (artistiek en narratief) waarbij de principes van montage diepgaand behandeld worden. Er wordt onderzocht wat er verandert aan de geluidsmontage na toevoeging van een beeld.

Aan de hand van theoretische lessen, krijgen de studenten een introductie tot mixing en de gelaagdheid van geluid: van edit naar mix, sporen, STEMS. Ze krijgen een inzicht in de organisatie van de workflow. 

Via voorbeelden en analyses worden artistieke keuzes en technische methodes uitgelegd.

Op het einde van de module wordt het eigen project afgewerkt.

Hoorcolleges en praktische begeleidingen op de campus wisselen elkaar af.

Daarnaast zal de student ook zelfstandig werken aan de gerichte opdracht

Evaluatieactiviteiten

AV LAB Geluid (B-LUCA-K84541)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met:

- Actieve participatie

- De oefeningen en taken met klemtoon op het proces (uittesten van alternatieven, exploratieve benadering van audiovisuele technologie) eerder dan het geïsoleerde eindresultaat.

- Zelfreflectie van de student via een geschreven dossier dat het individuele werkproces documenteert. Hierin toont de student aan inzicht verworven te hebben in de verschillende mogelijkheden en beargumenteerde keuzes te kunnen maken, waarbij de correcte terminologie gehanteerd wordt.

- Puntenverdeling:

60% op het proces en het verslag

20% op professionaliteit: het respecteren van deadlines, de aandacht voor het uitvoeren van de opdrachten, en de inzet tijdens de lessen

20% op het eindresultaat