AV LAB Beeld (B-LUCA-K44540)

6 studiepuntenNederlands58 urenBeide semestersBeide semesters
Ryckaert Ewin (coördinator) |  Compernol Luc |  Ryckaert Ewin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

AV LAB is een verdiepende module, bovenop de competenties die eerder verworven werden bij Beeld en Beeldverwerking, Geluid en Montage is de student bij het afronden van dit opleidingsonderdeel in staat om:

Week 1:

Vertrekkend van een bestaande scène een analyse te maken van camera- en lichtplan.

De aangereikte terminologie daarbij correct te hanteren.

Een découpage te maken op basis van een aangereikt scenario, waarbij reeds rekening gehouden wordt met de montage. De verbeelding (letterlijk omzetten van tekst naar beeld, maar ook in de betekenis van je fantasie gebruiken) staat hierbij centraal.

Dit op een heldere manier verbaal toe te lichten.

Vanuit een onderzoekende, exploratieve houding een weloverwogen camera- en lichtplan op te stellen, dat ook technisch realiseerbaar is binnen de mogelijkheden van de school.

Dit concept praktisch uit te werken in studio- en groepsverband.

 

Week 2:

Vanuit theoretische kennis en een onderzoekende houding beargumenteerde keuzes te maken in het montageproces. Waar, wanneer en waarom wordt er geknipt, wat zijn de narratieve, emotieve, ritmische, stilistische,… afwegingen binnen een montage, zowel op macroniveau als bij individuele cuts.

In dat verband rekening te houden met samenwerkingsverbanden (filmmaken als collaboratief creatieproces) op vlak van audiomixage, color grading,… 

Een efficiënte workflow te organiseren binnen color grading: kleurcorrectie op niveau van individuele clips - groups - timeline.

Verschillende tools voor kleurcorrectie te beheersen, monitoren via scopes, primaire en secundaire correcties met het oog op continuïteit en creatieve grading.

De aangereikte terminologie correct aan te wenden in functie van communicatie met audiovisuele technici.

 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en vormingsdoelen:

LR 3 De nodige inzichten, technieken en vaardigheden ontwikkelen om onder begeleiding persoonlijke audiovisuele creaties te bedenken en te realiseren.

LR 4 Een eigen stem, verbeelding en signatuur ontwikkelen met betrekking tot audiovisueel vakmanschap en kunstenaarschap.

LR 5 In het realiseren van audiovisuele creaties een zoekende en onderzoekende houding kunnen aannemen.

LR 6 Kritisch kunnen reflecteren over creatieve werkprocessen.

VD 2: Als persoon uitgedaagd zijn om diepgaand, origineel en betekenisvol te werk te gaan als onderzoekende grondhouding ten aanzien van audiovisueel werk.

VD 3: Kunnen samenwerken en communiceren.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. AV LAB Beeld (B-LUCA-K64945)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht58 urenBeide semestersBeide semesters
Compernol Luc |  Ryckaert Ewin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Week 1:

Praktijkoefening in de studio

Studenten worden binnen AV LAB-Beeld aangemoedigd om risico’s te nemen, vernieuwende en gedurfde benaderingen uit te proberen. Het is dan ook logisch dat niet altijd alles volgens plan verloopt en ‘lukt’ in de zin dat er een feilloos eindresultaat gerealiseerd wordt. Vandaar dat de student naast de praktijkoefeningen ook een visueel zelfreflectieverslag maakt, waarin teruggekeken wordt wat wel en niet volgens plan verlopen is en ook waarom dat zo gelopen is.

Week 2:

Meer theoretische lessen en praktijk wisselen elkaar af. Voorbeelden uit de filmgeschiedenis  en montagetheorieën worden getoond om zo tot een beter en meer bewust begrip te komen wat de mogelijkheden van montage zijn: hoe cuts gemotiveerd worden vanuit hun emotionele en narratieve impact, kijkrichting, ritme, ruimtelijkheid, (dis)continuïteit,…De studenten gaan aan de slag met beeldmateriaal  dat door de docent wordt aangeleverd in functie van speciefieke deelaspecten.

De verschillen de stappen van color correction en color grading komen aan bod, efficiënte workflow in functie van een wendbare color grading, aflezen van scopes (waveform monitor, vectorscope, RGB parade), correctietools (color wheels, curves,…), secundaire correcties (selective color, power windows en motion tracking).

De klemtoon bij dit alles ligt op een exploratieve en onderzoekende benadering van filmpostproductie. De grondbeginselen worden aangereikt, maar de student wordt ook uitgedaagd om risico’s te nemen en verschillende alternatieven uit te testen eerder dan naar een geijkt eindresultaat toe te werken.

Na afloop van de week die op de campus georganiseerd wordt, werken de studenten hun opdracht  zelfstandig verder af en maken een zelfreflectieverslag waarin ze hun werkproces expliciteren.

Er wordt gewerkt in de studio's en montageruimtes op de campus. Meer algemene lessen in groep worden afgewisseld met individuele begeleiding.

Evaluatieactiviteiten

AV LAB Beeld (B-LUCA-K84540)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met:

    -Actieve participatie.

Week 1:

Het realiseren van de doelstellingen binnen de oefeningen en taken met klemtoon op het proces (uittesten van alternatieven, exploratieve benadering van audiovisuele technologie) eerder dan het geïsoleerde eindresultaat. 

Zelfreflectie van de student via een visueel dossier dat het individuele werkproces documenteert. Hierin toont de student aan inzicht verworven te hebben in de verschillende mogelijkheden en beargumenteerde keuzes te kunnen maken, waarbij de correcte terminologie gehanteerd wordt.

Week 2:

De mate waarin de doelstellingen gerealiseerd werden binnen het proces en het eindresultaat. De klemtoon bij de beoordeling ligt op de mate waarin de mogelijkheden die montage en postproductie kunnen bieden binnen het narratieve en artistieke kader van filmmaken geëxploreerd werden. Typisch wordt daarbij het proces dus belangrijker geacht dan het geïsoleerde eindresultaat.

De student maakt een kort zelfreflectieverslag waarbij het werkproces toegelicht wordt. 

De tweede examenkans heeft andere modaliteiten.

- De student krijgt een scenario met dialoog, hij/zij maakt voor dit scenario een decoupage, storyboard en lichtplan.

- De student krijgt beeldmateriaal aangeleverd, hij/zij monteert hiermee een kortfilm.