Testimony (B-LUCA-K44509)

9 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Chromiak Karolien (coördinator) |  Chromiak Karolien |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Testimony is een onderzoeksatelier ter voorbereiding van de bachelorfilm. In dit atelier werken de studenten een film uit op basis van een getuigenis. Het getuigenis situeert zich in de realiteit maar kan door de student vrij (docu, fictie, experimenteel) verwerkt worden.  

Studenten werken individueel aan hun opdracht in een reflexieve omgeving (groepssessies) in welke studenten en (gast-)docenten het proces ondersteunen. Dit proces wordt verder ondersteund door lesmomenten die geschiedenis, referenties, en discussies rond de vraagstelling aanreiken.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat een artistiek portret te maken van een personage. De Testimony film geeft blijk van een creatieve en kritische geest, van een eigen stijl, stem en verbeelding. De film  moet zowel productioneel als technisch afgewerkt zijn.

Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de volgende leerresultaten en vormingsdoelen: LR2, LR3, LR4, LR5, LR6, LR7, LR8, VD1, VD2, VD3, VD4.

 

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Testimony (B-LUCA-K64912)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
Chromiak Karolien |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Het atelier bestaat uit verschillende onderdelen:

1) Video diary week

We beginnen het atelier met een vingeroefening. In de loop van een week maken de studenten drie 1-minuten films, die ze om de twee dagen presenteren en met de docent bespreken. De opdrachten zijn:

  • een zelfportret
  • een portret van een bekende
  • een portret van een onbekende

Door deze opdrachten op korte tijd te laten uitvoeren willen we intuïtief werken aanmoedigen en een snelle overstap naar praktijk mogelijk maken. Ervaringen en ontmoetingen tijdens deze week leiden tot de keuze van een personage die in het verdere verloop van het atelier wordt uitgewerkt.

2) Groep sessies 

Tijdens drie groep sessies visioneren  begeleiden we het werk van de studenten aan hun film. Door de video diary week hebben de studenten een keuze kunnen maken wiens getuigenis ze willen verwerken. Ze maken zelfstandig een interview met het personage en presenteren tijdens de eerste groep sessie:

  • wie is het personage
  • hoe wil je met het personage werken
  • wat heb je uit de research en het interview geleerd van je personage

Deze sessie biedt ook ruimte om samen referentie films te bekijken en te bespreken. Op basis van deze groepsessie schrijven studenten een korte pitch en treatment voor hun film die ze tijdens de volgende sessie presenteren.

Tijdens de tweede sessie focussen we op beeldvorming en de rol en mogelijkheden van beeld en geluid. Samen met docenten van beeld een geluid bespreken we artistieke en technische vraagstukken in de context van getuigenissen.  Me deze informatie gaan studenten aan de slag om eerste opnames te maken. Ze schetsen verder hun visie voor de audiovisuele stijl en technische aanpak voor hun film die ze tijdens de volgende sessie in geschreven vorm presenteren. 

In de derde groep sessie bespreken we de audiovisuele visies, bekijken we eerste beelden, en bespreken we montage ideeën in de groep. Groep sessie 3 wordt gevolgd door een tussentijdse visie waar ze van docenten uit andere ateliers feedback ontvangen. In de laatste groep sessie zetten we de groepsgesprekken verder met kijk op het eindresultaat welke voor de jury word presenteert. 

3)individuele coachingsessies

Deze worden georganiseerd tussen de groepsessies door. De inhoud van deze sessie is afhankelijk van de uitdagingen waarmee de student geconfronteerd wordt.

4) Screening

Samen met een Brusselse instellingen stellen we een  filmprogramma samen rond Testimony om studenten de kans te geven interessant films in cinema omstandigheden te bekijken. 

 

  • er wordt gedurende het hele semester gewerkt aan een getuigenis van een personage
  • actieve participatie tijdens de sessies wordt verwacht en gestimuleerd
  • peer to peer wordt als werkvorm gebruikt, zodat de studenten feedback kunnen geven op elkaars proces
  • doorheen het semester zullen de studenten het gefilmde werk tonen op groot scherm

Evaluatieactiviteiten

Testimony (B-LUCA-K84509)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer: 

·                10% op medewerking tijdens contactmomenten/participatie(graad)  

·                40% op procesevaluatie: studenten tonen hun vooruitgang tussen ieder lesmoment. Tijdens visiemomenten krijgen ze feedback waar studenten mee kunnen verder werken.

·                50% productevaluatie op basis van een toonmoment van het portret aan het einde van het semester. Deelname aan het toonmoment is verplicht.

Het atelier volgt van een strakke planning. De evaluatie zal rekening houden met het inleveren van de gevraagde werkstukken op tijd en de kwaliteit van tussen- en eindproduct.  

 

 

 

Deelname aan het toonmoment is verplicht om de tweede examenkans te kunnen opnemen.

De tweede examenkans heeft andere modaliteiten. Het cijfer voor de pariticipatiegraad en de proces evaluatie is niet herkansbaar en wordt behouden voor de tweede examenkans. 

De studenten krijgen de kans om hun Testimony film te herwerken. Hierbij wordt een logboek geschreven waarin de herwerkingen worden geduid. De film en het logboek worden opgestuurd naar de docent.

Er is geen begeleiding en geen materiaal tijdens de derde examenperiode voorzien.