Waarneming en Visuele Antropologie (B-LUCA-K44465)
Doelstellingen
-Studenten hebben kennis van algemene antropologische en filosofische vragen en concepten (kennis).
-Studenten begrijpen de algemene historische context van theorieën over waarneming en antropologie (kennis).
-Studenten kennen oorsprong en ontwikkeling van visies op waarneming, op cultuur, op diversiteit (kennis).
-Studenten zijn in staat om verschillende vormen van kritisch denken te onderscheiden, op het vlak van de ethiek, cultuurvorming, waarneming (vaardigheid).
-Studenten kunnen kritische redeneringen opbouwen en zijn in staat deze ook toe te passen in de reflectie over het eigen leven en de eigen samenleving (vaardigheid).
-Studenten zijn nieuwsgierig en tonen een open houding ten aanzien van de wereld (attitude).
-Studenten zijn geëngageerd om de eigen persoonlijkheid te ontdekken en de eigen grenzen ervan af te tasten (attitude).
-Studenten kunnen de belangrijkste fasen van de geschiedenis van de (besproken) filosofische, wetenschappelijke en antropologische stelsels reproduceren en de actualiteit ervan voor de wereld van vandaag bespreken vanuit een persoonlijke interpretatie (vaardigheid).
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten : 2, 3, 4, 5
Begintermen
Geen volgtijdelijkheid met andere opleidingsonderdelen.
Laattijdige inschrijvingen voor het opleidingsonderdeel zijn enkel mogelijk na overleg met de titularissen van het opleidingsonderdeel.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Visuele Antropologie (B-LUCA-K64862)
Inhoud
De cursus omvat een gedetailleerde analyse en bespreking van verschillende visuele media zoals grotschilderingen, muurschilderingen, gravures, beeldhouwwerken, hedendaagse kunstwerken, objecten en films. Deze visuele stukken komen uit verschillende tijdsperiodes, van de prehistorie tot de moderne wereld. Ze werden geselecteerd op basis van hun relevantie voor de drie onderzoeksthema's in de visuele antropologie die de onderdelen van de cursus vormen:: 1. de oorsprong van beeldvorming en de betekenissen ervan in het paleolithicum tot de ontwikkeling van het eerste museum in het oude Mesopotamië; 2. de rol van iconoclasme, utopie en inheemse kritiek in de interacties en conflicten tussen westerse en niet-westerse culturen van Byzantium tot de Verlichting; 3. de studie van niet-westerse culturen via visuele media, in het bijzonder etnografische film.
Hoewel de omvang van de drie onderdelen kan variëren, zal de primaire benadering iconologisch zijn, gericht op de studie van beelden in verschillende mediavormen en het onderzoeken van de geschiedenis en de huidige staat van visuele symbolische communicatie. Daarnaast zal de cursus ingaan op de relatie tussen (visuele) antropologie en kolonialisme. Verder zullen we de innovatieve taktieken behandelen die onderzoekers en kunstenaars gebruiken om het kolonialisme uit te dagen, zoals 'visuele soevereiniteit' en 'reverse ethnography'.
Het materiaal dat in deze cursus aan bod komt, vormt de basis voor drie open vragen op het examen.
Studiemateriaal
Tekst- en beeldmateriaal van de hoorcolleges wordt ter beschikking gesteld via het Toledo-platform.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Tijdens de lessen is het gebruik van laptop/tablet toegestaan.Telefoons liefst uitschakelen.
Indien de hoorcolleges omwille van veiligheidsredenen niet in de aula kunnen doorgaan, zullen ze digitaal (via Toledo/Collaborate) worden georganiseerd. Informatie over de lessen zal via Toledo gedeeld worden.
3 sp. Waarneming (B-LUCA-K64863)
Inhoud
In deze cursus wordt onderzoek gedaan naar de vraag hoe we waarneming moeten begrijpen. We staan stil bij een bottom up opvatting over de waarneming (waarneming als registratie), bij een top down opvatting over de waarneming (waarneming als projectie) en tenslotte bij een structuralistische opvatting over de waarneming. Elke opvatting wordt geïllustreerd a.h.v. voorbeelden en experimenten. Deze laatste opvatting wordt bijv. geïllustreerd aan de hand van bevindingen uit de Gestaltpsychologie en aan de hand van talrijke interpretaties van kunstwerken.
Doelstelling van dit opleidingsonderdeel: studenten vertrouwd maken met een aantal wetten van de psychologie van de waarneming en hen leren onderzoeken hoe deze wetten in de kunsten worden aangewend. Studenten krijgen ook een beperkte inleiding tot de filosofie van de waarneming en tot het structuralistisch interpreteren van kunstwerken.
Begincompetenties: het kunnen begrijpen van Nederlandstalige teksten, het kunnen zoeken naar voorbeelden van beschreven theorieën en het kunnen formuleren van ideëen.
Eindcompetenties: Van de student wordt verwacht dat die op het einde van het semester in staat is om op een heldere en juiste wijze kunnen uitleggen wat deze drie benaderingen van de waarneming inhouden, om experimenten en toepassingen die niet in de cursus zijn besproken maar die er wel duidelijk verband mee houden, te relateren aan de cursus en om kunstwerken te interpreteren op een structuralistische wijze.
Studiemateriaal
Voor dit opleidingsonderdeel wordt gebruikt gemaakt van het boek ‘Het wonder van de waarneming’, uitgegeven bij Owl Press.
De powerpointslides die gebruikt worden in de les, kan je vinden op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is het Nederlands.
Foreign students, unable to attend courses in Dutch, can ask for a replacing assignment.
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges + 2 opdrachten (studenten lezen thuis een stuk uit de cursus, maken vervolgens de opdracht die ze insturen via Chamilo; deze opdracht zal tijdens het hoorcollege worden besproken).
Evaluatieactiviteiten
Waarneming en Visuele Antropologie (B-LUCA-K84465)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
K64862 - Visuele Antropologie | 1-20/20 puntenschaal |
K64863 - Waarneming | 1-20/20 puntenschaal |
-Voor het gedeelte 'Waarneming' zal het examen bestaan uit twee open vragen (telkens op 8 punten), en één bijvraag over de lectuuropdracht. Het examen zal op campus plaatsvinden (gesloten boek).
-Voor het gedeelte 'Visuele antropologie' (docent Nicola Setari) zal het examen bestaan uit twee open vragen (telkens op 8 punten), en één bijvraag over een visuele opdracht. Het examen zal op campus plaatsvinden (gesloten boek).
NB. De numerieke eindquotering op 20 wordt bepaald door het verrekenen van het gemiddelde van de afzonderlijke quoteringen: beide onderdelen (Waarneming / Visuele Antropologie) staan voor 50% van de eindquotering. Als een student niet slaagt krijgt hij een 'NA' als quotering voor het geheel te zien. Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van de tweede naar de derde examenperiode). Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- K64862 - Visuele Antropologie (binnen academiejaar)
- K64863 - Waarneming (binnen academiejaar)
Herkansing is mogelijk (derde examenperiode) volgens dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans. Slagen voor één van beide onderdelen (Waarneming, Visuele Antropologie) geeft recht op een partiële vrijstelling.
NB. Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van tweede naar derde examenperiode), en kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.