Animatieatelier: Exploreren 1 (B-LUCA-K44464)

12 studiepuntenNederlands173 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Vandenbroele Geert (coördinator) |  Bex Yves |  Van De Moortel Frederik |  Vandenbroele Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om…:

Algemeen

  • de praktijkgerichte onderzoekende houding verder uit te diepen in zijn werk en dit zelfstandig te verrichten en aan te sturen.
  • zowel mondeling, als schriftelijk, als illustratief, het ontwikkelingsproces van zijn werk toe te lichten, te illustreren en te presenteren (zie persoonlijk dagboek opToledo)
  • de verantwoordelijkheid te dragen van zijn eigen producties en/of taken die hij krijgt toegewezen in groepswerken.

Atelier Animatie 

  • creatieve flexibiliteit te hanteren wanneer een externe factor de eigen denkwereld binnendringt.
  • risico’s te durven nemen om eigen handigheden te overstijgen tot bekwaamheden.
  • vanuit observatie van de reële wereld  een karakter-eigen bewegingspalet samen te stellen.
  • aan de hand van een research-diary een doorgedreven vooronderzoek  te ontwikkelen voor zijn ontwikkelde concepten met het oog op de vertaling naar animatie. Daarbij een kritische ingesteldheid te hanteren en  te streven naar een persoonlijke grafische beeldtaal en bewegingstaal.
  • eigen werk te evalueren op vlak van timing, bewegingskwaliteit en verhaal continuïteit.
  • de nodige kennis en vaardigheden te verwerven in functie van het persoonlijke animatieproject.
  • in synergie een zinvolle en afgewerkte productie te realiseren.

Atelier Concept

  • de opbouw van een narratieve en experimentele animatiefilm verder te doorgronden.
  • de aangereikte kennis en werkwijzes van gegeven workshops, masterclasses te vertalen naar de praktijk.
  • de relatie tussen vorm en inhoud te vertalen naar een doordachte art direction waarbij de student streeft naar een doorgedreven praktijkgericht onderzoek in functie van de ontwikkeling van een eigen signatuur
  • aan de hand van 'Creative Thinking methodes’ (CTM) het creatief proces te activeren, te versnellen, te verruimen en te verdiepen.

Atelier Sound

  • De klankband van een animatiefilm eigenhandig te ontwikkelen - op zowel technisch als inhoudelijk vlak - en te sturen in functie van het eigen werk of de gegeven opdracht.

Dit resulteert in het behalen van de volgende leerlijnen (LR) en vormingsdoelen (VD):

  • (VD1) Een open houding t.o.v. de kansen, uitdagingen, perspectieven en invalshoeken die de opleiding en de artistieke hogeschoolomgeving aanreiken om creatief potentieel te ontlokken.
  • (LR7) Eind-verantwoordelijkheid opnemen over de eigen inbreng bij de realisatie van een audiovisueel project.
  • (LR3) De nodige inzichten, technieken en vaardigheden ontwikkelen om onder begeleiding persoonlijke audiovisuele creaties te bedenken en te realiseren.

Geslaagd  zijn voor :

  • Animatieatelier 'Oriënteren 1& 2'
  • Animatieatelier 'Van Concept Naar Animatie 1&2'
  • Of toegelaten zijn via het Schakelprogramma / voorbereidingsjaar Masters

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Animatieatelier: Exploreren 1 (B-LUCA-K64861)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht173 urenEerste semesterEerste semester
Bex Yves |  Van De Moortel Frederik |  Vandenbroele Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Het  Atelier Exploreren is opgebouwd rond drie co-ateliers. Het atelier Animatie, Concept en Sound.

Ook al hebben deze ateliers elk afzonderlijk hun eigen specificatie en opdrachten, grotendeels zijn de opdrachten op elkaar afgesteld waardoor er een voortdurende interactie plaatsvindt tussen deze ateliers.

Atelier Animatie 

  • De ontwikkeling van vakkennis, onderzoek, uitdrukkingsvorm, artistiek inzicht en individuele creativiteit staan voorop.
  • Op basis van persoonlijke voorkeur en interesse krijgt de student de informatie, de methodes en de basisvaardigheden aangereikt om een bewuste keuze te kunnen maken tussen de verschillende specialisaties.
  • De studenten ontwikkelen en animeren personages binnen een verhaal of gebeurtenis.
  • Verder ontwikkelen de studenten een eigen universum binnen een ruimte-concept. 
  • In hoofdzaak zal vooral de computer als onderzoeksinstrument gebruikt worden om het tekenen en manipuleren van bewegingen verder te ontwikkelen.
  • Beeldtaal en het grafisch inzicht worden verder ontwikkeld en de individuele creativiteit wordt gestimuleerd.
  • De opgedane basiskennis en vaardigheden uit onderzoek en uiteenlopende projecten worden verwerkt en via de realisatie van een volledige korte animatiefilm gesynthetiseerd.
  • In het verlengde van het animatie atelier ‘Oriënteren’ wordt dieper ingegaan op de bewegingskwaliteiten van een animatie en hoe al deze kwaliteiten samen helpen, om  op een geslaagde manier, een verhaal of emotie via animatie te communiceren naar een publiek toe.

Atelier Concept

  • de student leert de basisprincipes van de preproductie van een animatiefilm (narratief / experimenteel)  inhoudelijk verder uit te werken en creatief en praktisch toe te passen via diverse atelier opdrachten. 
  • de student leert  interviewtechnieken aan en realiseert zelfstandig een inhoudelijk doordacht interview
  • de student  leert verder inzicht te krijgen in het creatieve proces, hoe dit aan te wakkeren door gerichte ‘creative thinking’ opdrachten.
  • de student wordt aangemoedigd artistieke risico's te nemen en te durven innoveren om zo tot een meer uitgesproken eigen stijl, signatuur te komen.

Atelier Sound 

  • het aspect geluid - specifiek voor animatiefilm - wordt hier verder ontgonnen en toegepast.
  • de student krijgt verder onderricht in alle inhoudelijke en technische aspecten van een klankband voor een animatiefilm aan de hand van filmanalyses en voorbeelden uit het werkveld. 
  • de student leert een professionele klankband te realiseren en leert zo inzicht te krijgen in de specificaties van microfonen en de bijhorende opnamesoftware. 
  • gaandeweg leert de student aan de hand van deze opgedane kennis een visie te ontwikkelen omtrent muziek en geluid, hierover te communiceren en vervolgens  zijn visie te vertalen naar het eigen werk of de gegeven opdrachten.

Studiemateriaal, info en instructies omtrent de opdrachten zijn terug te vinden in de atelieromgeving op Toledo.

Nederlands

Opbouw

  • Elke opdracht wordt uit de doeken gedaan tijdens een instructiemoment waarbij de student verplicht aanwezig moet zijn.
  • Het instructiemoment is deels een hoorcollege en  een mondelinge en schriftelijke toelichting van de te realiseren opdracht,  met onder meer een oplijsting van de te behalen deadlines, de verplichte gezamenlijke ateliermomenten en de beoordelingscriteria.
  • Zodra het instructiemoment is gegeven en de opdracht is opgestart, kan de student ervoor kiezen zelfstandig verder te werken in het atelier of bij hem thuis.
  • De docenten zijn aanwezig in het atelier tijdens de in het uurrooster vermelde atelieruren, ter ondersteuning of voor feedback.
  • De student neemt zelf de verantwoordelijkheid op zich om op regelmatige basis verslag uit te komen brengen van zijn proces en zijn vorderingen, tijdens de atelieruren aan de betrokken docent of docenten.

Algemeen

  • Toledo wordt actief  ingezet voor..:
    • de onderlinge communicatie omtrent de opdrachten, deadlines, behaalde resultaten
    • de opvolging van de studenten hun 'work in progress'  en het geven van feedback
    • het uploaden van de studenten hun afgewerkte opdrachten
  • De opdrachten kunnen zowel individuele als groepsopdrachten zijn.
  • De studenten worden in het atelier in groep en /of individueel begeleid en opgevolgd.
  • De eigen inbreng van de student blijft echter altijd een centraal gegeven.
  • De studenten worden geacht actief deel te nemen aan groepsgesprekken, klassikale presentaties, het onderbouwd becommentariëren van de ander zijn werk en op een positieve manier om te gaan met de commentaar op zijn eigen werk. 
  • De student staat zelf in om regelmatig de nodige back-ups te maken van zijn werk. Er wordt aangeraden om meerdere back-ups te maken op verschillende dragers (externe schijf, One Drive, Google, drive, usb-stick...).  

Evaluatieactiviteiten

Animatieatelier: Exploreren 1 (B-LUCA-K84464)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Ontwerp/Product, Presentatie, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het semester wordt afgesloten met een individuele eindevaluatie (proces / eindproduct(en)) en feedback moment.

Het eindresultaat van het atelier EXPLOREREN 1  is een berekening volgens onderstaande precentages:

  • Atelier ANIMATIE (72%)
  • Atelier CONCEPT (18%)
  • Atelier SOUND (10%)

Onder elk atelier apart wordt de student beoordeelt op...

  • PARTCIPATIEGRAAD (20%): De student wordt beoordeelt op zijn inzet, het respecteren van de opgelegde deadlines, zijn eigen artistieke inbreng en motivatie, zijn interactie met medestudenten tijdens de lessen of groepsopdrachten en op de deelname van aan het atelier gebonden buitenschoolse activiteiten.
  • PROCESEVALUATIE (30%): De student wordt tijdens het proces in het atelier geëvalueerd op elk onderdeel dat deel uitmaakt van het stappenplan van de atelieropdrachten. Op de jury presenteert de student met behulp van een powerpoint presentatie  en zijn schetsboeken, werkboeken mondeling verslag uit over zijn proces. De student streeft ernaar zo een duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de totstandkoming van zijn werk, vertrekkende van de eerste concepten t.e.m. het eindresultaat en kan dit proces zowel illustreren als inhoudelijk toelichten.
  • PRODUCT EVALUATIE (50%) Op de jury presenteert de student het eindresultaat van de gegeven opdracht(en). Het eindresultaat van de opdrachten wordt geëvalueerd op zijn volledigheid en op de graad van beheersing van de in de doelstellingen genoemde aspecten.

Bij het beoordelen kijken we zowel naar de technische uitvoering als de inhoud. Is opdracht technisch goed uitgevoerd, werden de verschillende aangeleerde technieken goed toegepast? Toont het werk voldoende  eigenheid, streeft de student voldoende naar originaliteit, is er een doordachte wisselwerking tussen klank en beeld?

 

Deelname aan de herkansing voor dit opleidingsonderdeel is alleen mogelijk indien de student aan de eerste examenkans heeft deelgenomen.

De modaliteiten van de herkansing worden in samenspraak met de docent vastgelegd op het feedbackmoment. De datum van het feedbackmoment is terug te vinden in de exameninfo op Toledo. De student dient zo snel mogelijk na vrijgave van de punten de docent te contacteren voor een afspraak. Tijdens de zomer wordt er geen begeleiding voorzien.
In het algemeen geldt voor de herkansing dat alle niet of onvoldoende afgewerkte tussentijdse opdrachten moeten ingehaald worden. Enkel de opdrachten waarvoor de student niet geslaagd is, moeten hernomen worden. Dit in onderling overleg met de betrokken docent. Opgelet: tijdens de zomervakantie is er géén begeleiding voorzien.

Het herexamen vindt online plaats. Het resultaat van de 'herkansings' opdrachten, moeten door de student vooraanvang aan de herexamen geüpload worden op TOLEDO volgens de opgegeven DEADLINE.