Acteursregie S (B-LUCA-K44461)

10 studiepuntenNederlands150 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Fortunier Anouk (coördinator) |  Fortunier Anouk |  Ryckaert Ewin |  Van Laethem Kwinten |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

-(tekstregie) de student kan een filmscenario of scène analyseren en kan een heldere geloofwaardige spelkeuze maken, kan deze keuze verwoorden en een persoonlijk standpunt innemen.

- (acteurs/setoefening) de doelstelling van de acteurs/setoefening is tweeledig. Enerzijds leert de student in groep op een georganiseerde manier de voordien gekozen en geadapteerde scène te verfilmen. Voor zijn/haar casting werkt hij met collega studenten. Anderzijds dienen zowel het resultaat als het work-in-process de student de nodige persoonlijke en artistieke inzichten te verschaffen in zijn/haar positie als regisseur én auteur. De student leert daarenboven de technische basiskennis van beeld en geluidsopnames en hun montage, en leert de apparatuur op een correcte wijze bedienen.
Hij/zij kan de kennis toepassen in de praktijk, en kan hierover communiceren. 

Bij het afronden van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- de basistechnieken van filmdécoupage en mise en scene te beheersen
- de basistechnieken om acteurs te regisseren te beheersen
- blijk te geven van discipline en zelforganisatie om een artistiek werkstuk tot een goed einde te brengen
- te werken binnen de beperkingen van de eigen opdracht en de hem toegewezen middelen en tijd
- vaardigheden te verwerven met betrekking tot de specificiteit van de onderscheiden oefeningen, in groep te leren werken
- blijk te geven van inzicht in de eigen artistieke praktijk
- helder te communiceren en reflecteren over de eigen creaties
- zijn/haar intenties naar het publiek toe waar te maken
- te getuigen van een persoonlijke artistieke visie in het maken van zijn creaties

- te werken met professionele audio opname- en camera apparatuur

Dit vak draagt bij tot de volgende vormingsdoelen en leerresultaten : VD 1, VD 2 , VD 3, VD 4,LR 2, LR 3, LR 4, LR 5, LR 6, LR 7,LR 8

Zie volgtijdelijkheidsvoorwaarden

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Tekstregie S (B-LUCA-K61109)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum32 urenEerste semesterEerste semester
Fortunier Anouk |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

In deze onderwijsactiviteit staat het thema 'acteren' centraal. Hoe kan je het best leren acteurs regisseren? Door aan den lijve te ondervinden hoe het is om acteur te zijn. Tijdens deze module gaan de studenten dus zelf acteren. Ze hebben de vrije keuze om volgens hun fascinatie een scène te kiezen uit een bestaande film die ze vervolgens zelf adapteren. Samen met een docent regie en begeleidende gastdocent acteur/actrice gaan ze ontdekken hoe het is om in de huid van een acteur te kruipen. Tijdens een intensieve workshop leren ze tekst analyseren en werken we rond casting, conflicten, status, belang van ruimte, improvisatie, spelkeuzes maken, het creëren van een personage etc.. Het resultaat is onderzoeksgericht. 

Het wordt aanbevolen om zoveel mogelijk naar Theater en Filmvoorstellingen te gaan kijken en frequent kunsttentoonsellingen te bezoeken. Het is noodzakelijk om gespecialiseerde literatuur te lezen. 

Practicum onder leiding van een docent regie en een gastacteur/gastactrice.

 

7 sp. Acteurs/setoefening S (B-LUCA-K64858)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum118 urenEerste semesterEerste semester
Fortunier Anouk |  Ryckaert Ewin |  Van Laethem Kwinten |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Met de kennis en het materiaal die ze verwerkt hebben tijdens de Tekstregiemodule, gaan de studenten verder werken. De student zoekt (online) het geschreven scenario van zijn/haar gekozen scène en maakt hiervan een persoonlijke adaptatie.  De uiteindelijke scène wordt op de set verfilmd, met medestudenten als cast en crew. De focus ligt op regisseur-auteur als iemand die door voortdurende artistieke en praktische keuzes (qua scenario, casting, decoupage, decor, klankband,...) zijn/haar persoonlijke stempel op een scène zet.  De studenten bewerken hun scène deze tot een eigen filmscène. Tegelijk maken ze ook een decoupage. Na de bespreking van hun scenario en découpage, krijgt elke student één dag om de scène te regisseren met een crew en acteurs die uit klasgenoten bestaat. Elke student moet leren in ploegverband werken en dient elke keyfunctie éénmaal te doorlopen zoals: regie, regie-assistentie, camera, geluidsingenieur en boom operator.
 De doelstelling van de acteurs/setoefening is tweeledig. Enerzijds leert de student in groep op een georganiseerde manier de voordien gekozen scène te verfilmen. Anderzijds dienen zowel het resultaat als het work-in-process de student de nodige persoonlijke en artistieke inzichten te verschaffen in zijn positie als regisseur én auteur.  


In deze oefening zijn Beeld, Geluid en Montage geïntegreerd : aan de hand van een praktijkgerichte uiteenzetting wordt er summier inzicht gegeven in het gebruik van opnameapparatuur en belichting. Daarnaast wordt er kort stilgestaan bij software voor geluid en beeldmontage. De kennis wordt verder aangescherpt in de praktijklessen van het atelier, waarbij de studenten de geluid- en beeldopnames verzorgen op de regie-oefeningen van anderen. De hoofdzaak blijft evenwel acteurs regisseren. 

De oefening start met workshops rond beeld- en geluidsopname. Na een introductie regie en decoupage worden studenten begeleid in de toepassing ervan tijdens hun practicum op een filmset. Elke student krijgt één dag op set als regiseur maar doorloopt ook alle andere technische functies tjdens de draaidagen van zijn/haar medestudenten.

Evaluatieactiviteiten

Acteursregie (B-LUCA-K84461)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
K61109 - Tekstregie S1-20/20 puntenschaal
K64858 - Acteurs/setoefening S1-20/20 puntenschaal

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer:

30% tekstregie

70% actuers/setoefening

De student dient elke oefening af te ronden om een eindquotering te krijgen. De eindquotatie is het resultaat van een bespreking en deliberatie onder de betrokken praktijkdocenten
. Alle proces – en productieaspecten kunnen hierbij een rol spelen. 

Tekst regie:  permanente evaluatie. Procesbeoordeling op basis van creativiteit, inzicht, vooruitgang, inzet, persoonlijke visie. Eindoordeel door de begeleidende docenten. 


Acteurs/setoefening: 
Proces- en productevaluatie op basis van de gemaakte audiovisuele werkstukken en vorderingen. Permanente evaluatie. 
Procesbeoordeling op basis van creativiteit, technisch inzicht, vooruitgang, inzet, inbreng, volharding, persoonlijke vorm en inhoud. Eindoordeel na presentatie montage scène voor een interne jury.

 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • K61109 - Tekstregie S (binnen academiejaar)
  • K64858 - Acteurs/setoefening S (binnen academiejaar)

De tweede examenkans heeft andere modaliteiten.

Naar gelang van het onderdeel waarop de student een onvoldoende heeft gehaald regiseert de student onder begeleiding op de campus opnieuw zijn/haar scène of maakt de student een nieuwe montage met het reeds bestaande beeld- en geluidsmateriaal.

Er is geen begeleiding voorzien tussen de tweede en derde examenperiode.