Dramaturgie (B-LUCA-K44459)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om
- de narratieve principes van een film te begrijpen
- een film in zijn historische, maatschappelijke en artistieke context te plaatsen
- een film inhoudelijk en vormelijk te analyseren en interpreteren
- over een film te reflecteren en zowel mondeling als schriftelijk te communiceren
Dit vak draagt bij tot de volgende leerresultaten en vormingsdoelen: LR1, LR2, VD1, VD2.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Dramaturgie (B-LUCA-K64855)
Inhoud
Aan de hand van films die door de student op voorhand zelfstandig worden bekeken of die in de les worden getoond
- wordt een dramaturgische analyse gemaakt, waarin narratieve structuren worden belicht, genre en vorm worden onderzocht en de films in kwestie kritisch en inhoudelijk worden uitgediept
- wordt een discussie gevoerd waarin de thema's van deze film in hun historische, maatschappelijke en artistieke context worden geplaatst
- worden werk, motieven, stijl en methode van filmmakers geanalyseerd en geïnterpreteerd.
Toelichting werkvorm
De les verloopt niet in de strikte vorm van een hoorcollege maar van een seminarie dat wordt gedreven door de voorbereiding, de inbreng, de mening en de analyse van de studenten en waarin de docent als een moderator en spelverdeler opdrachten geeft, vragen stelt, linken suggereert en zowel inhoudelijke als contextuele informatie levert.
De student schrijft een paper tegen het einde van het semester.
Evaluatieactiviteiten
Dramaturgie (B-LUCA-K84459)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans heeft dezelfde modaliteiten als de eerste.