Animatieatelier: Exploreren 2 (B-LUCA-K44456)

6 studiepuntenNederlands79 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Bex Yves (coördinator) |  Bex Yves |  Van De Moortel Frederik |  Vandenbroele Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de volgende vormingsdoelen (VD) en leerresultaten (LR) te realiseren:

  • (LR3) De student kiest uit een vast aanbod (naargelang de complexiteit) meerdere opdrachten die hij zelfstandig onder begeleiding invult en uitwerkt. Technisch voldoen de opdrachten aan de gangbare beeld- en geluidsformaten. De student ontwikkelt, onderzoekt en werkt een passend geluidsconcept uit voor de opdrachten.
  • (LR4) De student kiest vanuit zijn interesses opdrachten en legt persoonlijke accenten in zijn projecten. De student kan loskomen van de bestaande paden en exploreert originele invalshoeken.
  • (LR6) Kritisch reflecteren over eigen artistieke sterktes en zwaktes in functie van de toekomstige artistieke ontwikkeling, dit zowel voor beeld als geluid.
  • (LR7) De student kan helder communiceren over de ontwikkeling en het verloop van zijn projecten. De student kan een project plannen, eigen oplossingen aanreiken en kan initiatief nemen als er zich pro(LR4)blemen voordoen.
  • (VD1) De student zoekt en grijpt kansen, uitdagingen, perspectieven en invalshoeken uit de opleiding en de omgeving om zichzelf artistiek te voeden (bv. deelname festivals, masterclasses,…). De student treedt uit  de persoonlijke  comfortzone en ontwikkelt kritische zelfreflectie.

 

Geslaagd zijn voor

  • Animatie Atelier: Van concept naar animatie 1A 
  • Animatie Atelier: Van concept naar animatie 1B ,
  • Animatie Atelier: Exploreren 1A
  • Animatie Atelier: Exploreren 1B

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Animatieatelier: Exploreren 2 (B-LUCA-K64849)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht79 urenTweede semesterTweede semester
Bex Yves |  Van De Moortel Frederik |  Vandenbroele Geert |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Het  Atelier Exploreren is opgebouwd rond drie co-ateliers. Het atelier Animatie, Concept en Sound.

Ook al hebben deze ateliers elk afzonderlijk hun eigen specificatie en opdrachten, grotendeels zijn de opdrachten op elkaar afgesteld waardoor er een voortdurende interactie plaatsvindt tussen deze ateliers.

Atelier Animatie 

  • De ontwikkeling van vakkennis, onderzoek, uitdrukkingsvorm, artistiek inzicht en individuele creativiteit staan voorop.
  • Op basis van persoonlijke voorkeur en interesse krijgt de student de informatie, de methodes en de basisvaardigheden aangereikt om een bewuste keuze te kunnen maken tussen de verschillende specialisaties.
  • De studenten ontwikkelen en animeren personages binnen een verhaal of gebeurtenis.
  • Verder ontwikkelen de studenten een eigen universum binnen een ruimte-concept. 
  • In hoofdzaak zal vooral de computer als onderzoeksinstrument gebruikt worden om het tekenen en manipuleren van bewegingen verder te ontwikkelen.
  • Beeldtaal en het grafisch inzicht worden verder ontwikkeld en de individuele creativiteit wordt gestimuleerd.
  • De opgedane basiskennis en vaardigheden uit onderzoek en uiteenlopende projecten worden verwerkt en via de realisatie van een volledige korte animatiefilm gesynthetiseerd.
  • In het verlengde van het animatie atelier ‘Oriënteren’ wordt dieper ingegaan op de bewegingskwaliteiten van een animatie en hoe al deze kwaliteiten samen helpen, om  op een geslaagde manier, een verhaal of emotie via animatie te communiceren naar een publiek toe.

Atelier Concept

  • de student leert de basisprincipes van de preproductie van een animatiefilm (narratief / experimenteel)  inhoudelijk verder uit te werken en creatief en praktisch toe te passen via diverse atelier opdrachten. 
  • de student leert  interviewtechnieken aan en realiseert zelfstandig een inhoudelijk doordacht interview en vertaald dit naar de gegeven opdrachten
  • de student  leert verder inzicht te krijgen in het creatieve proces, hoe dit aan te wakkeren door gerichte ‘creative thinking’ opdrachten.
  • de student wordt aangemoedigd artistieke risico's te nemen en te durven innoveren om zo tot een meer uitgesproken eigen stijl, signatuur te komen.

Atelier Sound 

  • het aspect geluid - specifiek voor animatiefilm - wordt hier verder ontgonnen en toegepast.
  • de student krijgt verder onderricht in alle inhoudelijke en technische aspecten van een klankband voor een animatiefilm aan de hand van filmanalyses en voorbeelden uit het werkveld. 
  • de student leert een professionele klankband te realiseren en leert zo inzicht te krijgen in de specificaties van microfonen en de bijhorende opnamesoftware. 
  • gaandeweg leert de student aan de hand van deze opgedane kennis een visie te ontwikkelen omtrent muziek en geluid, hierover te communiceren en vervolgens  zijn visie te vertalen naar het eigen werk of de gegeven opdrachten.

Cursussen / hoorcolleges / aanbevolen lectuur  en de omschrijving van de opdrachten worden beschikbaar gemaakt op Toledo.

De voertaal in het atelier is Nederlands maar de student wordt geacht een basiskennis Engelse taal te hebben, zodat hij de aanbevolen lectuur kan lezen en begrijpen.

Praktijk atelier, aangevuld met hoorcolleges.

  • De student krijgt bij aanvang van iedere opdracht een mondelinge en schriftelijke toelichting met onder meer een oplijsting van de te behalen deadlines.
  • De omschrijving van de opdrachten zijn achteraf  terug te vinden op Toledo of worden naar  de student zijn LUCA mail verstuurd.
  • De opdrachten kunnen zowel individuele als groepsopdrachten zijn.
  • Tijdens de realisatie van de opdrachten  wordt de student in groep of individueel begeleid en opgevolgd.
  • De eigen inbreng van de student blijft echter altijd een centraal gegeven.
  • De studenten worden geacht actief deel te nemen aan groepsgesprekken, klassikale presentaties, het onderbouwd becommentariëren van de ander zijn werk en op een positieve manier om te gaan met de commentaar op zijn eigen werk. 
  • De onderlinge communicatie omtrent afspraken gebeurt mondeling in het atelier en / of schriftelijk via luca-arts mail en Toledo. Daarnaast kan GOOGLE drive en ONE drive ook actief ingezet worden om de realisatie van de opdrachten op te volgen.

 

 

Evaluatieactiviteiten

Animatieatelier: Exploreren 2 (B-LUCA-K84456)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het semester wordt afgesloten met een individuele eindevaluatie (proces / eindproduct(en)) en feedback moment.

Het eindresultaat van het atelier EXPLOREREN 2  is een berekening volgens onderstaande precentages:

  • Atelier ANIMATIE (55%)
  • Atelier CONCEPT (40%)
  • Atelier SOUND (5%)

Onder elk atelier wordt de student beoordeelt op...

  • PARTCIPATIEGRAAD (20%): De student wordt beoordeelt op zijn inzet, het respecteren van de opgelegde deadlines, zijn eigen artistieke inbreng en motivatie, zijn interactie met medestudenten tijdens de lessen of groepsopdrachten en op de deelname van aan het atelier gebonden buitenschoolse activiteiten.
  • PROCESEVALUATIE (30%): De student wordt tijdens het proces in het atelier geëvalueerd op elk onderdeel dat deel uitmaakt van het stappenplan van de atelieropdrachten. Op de jury presenteert de student met behulp van een powerpoint presentatie mondeling verslag uit over zijn proces (het verrichtte onderzoek). De student streeft ernaar zo een duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de totstandkoming van zijn werk, vertrekkende van de eerste concepten t.e.m. het eindresultaat en kan dit proces zowel illustreren als inhoudelijk toelichten.
  • PRODUCT EVALUATIE (50%) Op de jury presenteert de student het eindresultaat van de gegeven opdracht(en). Het eindresultaat van de opdrachten wordt geëvalueerd op zijn volledigheid en op de graad van beheersing van de in de doelstellingen genoemde aspecten.

Bij het beoordelen kijken we zowel naar de technische uitvoering als de inhoud. Is opdracht technisch goed uitgevoerd, werden de verschillende aangeleerde technieken goed toegepast? Toont het werk voldoende  eigenheid, streeft de student voldoende naar originaliteit, is er een doordachte wisselwerking tussen klank en beeld?

 

 

Deelname aan de herkansing voor dit opleidingsonderdeel is alleen mogelijk indien de student aan de eerste examenkans heeft deelgenomen.

De modaliteiten van de herkansing worden in samenspraak met de docent vastgelegd op het feedbackmoment. De datum van het feedbackmoment is terug te vinden in de exameninfo op Toledo. De student dient zo snel mogelijk na vrijgave van de punten de docent te contacteren voor een afspraak. Tijdens de zomer wordt er geen begeleiding voorzien.
In het algemeen geldt voor de herkansing dat alle niet of onvoldoende afgewerkte tussentijdse opdrachten moeten ingehaald worden. Enkel de opdrachten waarvoor de student niet geslaagd is, moeten hernomen worden. Dit in onderling overleg met de betrokken docent. Opgelet: tijdens de zomervakantie is er géén begeleiding voorzien.

Het herexamen vindt online plaats. Het resultaat van de 'herkansings' opdrachten, moeten door de student vooraanvang aan de herexamen geüpload worden op TOLEDO volgens de opgegeven DEADLINE.