Digitale dimensies (B-LUCA-K44453)

6 studiepuntenNederlands146 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Chromiak Karolien (coördinator) |  Chromiak Karolien |  Ryckaert Ewin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Bij het afronden van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • Een coherent audiovisueel werk te creëren vanuit een artistieke betrokkenheid, volledig digitaal gecreëerd of als een combinatie van live action en digitale simulatie of manipulatie.
  • Blijk te geven van inzicht omtrent de verschillende technologische strategieën (mogelijkheden en obstakels) op vlak digitale creatie/manipulatie en daarbinnen een weloverwogen keuze kunnen expliciteren in functie van de narratieve of conceptuele component.
  • Een onderzoekende en kritische houding ten opzichte van digitale technologieën te integreren in het werkproces en de keuzes die daarbij gemaakt werden verbaal te kunnen expliciteren.
  • Te reflecteren en communiceren over geluidsconcepten en compositie. De student is in staat om procesmatig en onderzoeksgericht een geluidsconcept praktisch uit te werken en kan dit verdedigen en motiveren.

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende vormingsdoelen en leerresultaten: VD1, VD2, LR1, LR2, LR3, LR4, LR5

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Digitale dimensies (B-LUCA-K64846)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht146 urenTweede semesterTweede semester
Chromiak Karolien |  Ryckaert Ewin |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

De digitale revolutie heeft het menselijke bestaan grondig door elkaar geschud. Wat is nog echt wanneer je overspoeld wordt door AI, post-truth en deep fake? Wat betekent privacy nog wanneer je hele handel en wandel voortdurend getraceerd wordt? Wie ben je eigenlijk, je digitaal geconstrueerde ik of het fysieke aanhangsel daarvan?

Welke consequenties heeft de digitale revolutie voor ons leven en welke impact heeft dit voor het medium (animatie)film — zowel op vormelijk, inhoudelijk als technisch vlak? Op welke manier kan je als jonge (animatie)filmmaker het verschil maken wanneer we gemiddeld 44 jaar van ons leven voor een scherm doorbrengen?

Via voorbeelden uit diverse artistieke disciplines worden mogelijke topics aangereikt als vertrekpunt voor de eigen verbeelding, fascinaties en vraagstellingen van de studenten. De klemtoon ligt op een procesmatige en onderzoekende benadering, eerder dan de klassieke methodologie binnen animatie (scenario - storyboard - animatic) om zo tot een audiovisueel werk te komen waarin persoonlijke artistieke betrokkenheid centraal staat. Dit geldt ook voor het technische aspect: de studenten krijgen een basis aangereikt, maar worden aangemoedigd om daarnaast zelfstandig digitale technologie op een creatieve manier te exploreren.

Geluid: aan de hand van filmfragmenten wordt er een inzicht gegeven in de artistieke en inhoudelijke functie van geluid en muziek in film. Er wordt stilgestaan bij compositorische begrippen en bij de workflow van het volledige filmproces. Dit met extra aandacht voor sounddesign en basisbeginselen van mixage.

 

Cursusmateriaal wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

Voor zelfstudie op technisch gebied: als LUCA student heb je onbeperkt toegang tot cursusmateriaal op LinkedIn Learning.

 

Dit vak wordt in het Nederlands gedoceerd; het lesmateriaal bevat Engelstalige bronteksten, tutorials en films.

Aanvankelijk groepssessies waarbij vorm en inhoud simultaan opgebouwd worden. Vanuit deze sessies ontwikkelen de studenten individuele concepten, waarbij ook de begeleiding naar een meer individuele basis verschuift.

Technisch: via groepssessies worden de fundamenten van digitale creatie en manipulatie aangereikt. In een later stadium wordt de technische begeleiding mee geïntegreerd in de individuele begeleiding.

Geluid: na hoorcolleges over Sounddesign, Geluidsmontage en Mixage, worden de studenten begeleid in de toepassing ervan tijdens de praktische oefening – van opname tot en met mixage. 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Digitale dimensies (B-LUCA-K84453)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatiecriteria zijn gerelateerd aan de doelstellingen:

  • De mate waarin de mogelijkheden van digitale creatie/manipulatie praktisch onderzocht (zowel in de breedte als diepte) en kritisch bevraagd werden.
  • De mate waarin exploratie en kritische zelfreflectie leidde tot weloverwogen keuzes in de opbouw van een coherent audiovisueel werk.
  • De mate waarin de conceptuele/narratieve en beeldende aspecten van het werk geïntegreerd werden tot een artistiek geheel.
  • De mate waarin het technische aspect onderzocht en adequaat geïntegreerd werd.
  • De mate waarin de gekozen presentatievorm aansluit bij het conceptuele/narratieve en beeldende concept.
  • De mate waarin het geluidsconcept onderzocht en geïntegreerd werd.
  • De mate waarin de student in staat is om te communiceren over het werk en in staat is om gemaakte keuzes op een heldere manier verbaal te verdedigen.

Puntenverdeling:

  • Medewerking en participatie tijdens de contactmomenten: 10%
  • Werkproces: 40%
  • Eindresultaat: 50%

Indien studenten de gemaakte afspraken en datum van indienen niet nakomen, wordt het werkstuk als 'niet afgegeven' en als NA (niet afgelegd) gequoteerd.

 

De modaliteiten van de herkansing worden in samenspraak met de docent vastgelegd op het feedbackmoment. De datum van het feedbackmoment is terug te vinden in de exameninfo op Toledo. De student dient zo snel mogelijk na vrijgave van de punten de docent te contacteren voor een afspraak. Tijdens de zomer wordt er geen begeleiding voorzien.

In het algemeen geldt voor de herkansing:

  • De score behaald voor actieve participatie is niet herkansbaar en blijft behouden.
  • Op basis van de feedback tijdens de jury en het feedbackmoment na vrijgave van de punten, herwerkt de student het eerder ingediende werk.
  • De student documenteert het werkproces en presenteert dit tijdens de evaluatie van de herkansing.