Mise-en-scène (B-LUCA-K44451)

6 studiepuntenNederlands146 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Desmet Robbrecht (coördinator) |  Compernol Luc |  Desmet Robbrecht |  Polfliet Nelson |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

Kennis hebben van en inzicht hebben in de interactie met andere artistieke disciplines en praktijken in functie van de eigen audiovisuele praktijk.

De nodige inzichten, technieken en vaardigheden ontwikkelen om onder begeleiding persoonlijke audiovisuele creaties te bedenken en te realiseren.

Een eigen stem, verbeelding en signatuur ontwikkelen met betrekking tot audiovisueel vakmanschap en kunstenaarschap.

Acteurs kunnen regisseren en hen duidelijke richtlijnen kunnen geven.

In het realiseren van audiovisuele creaties een zoekende en onderzoekende houding kunnen aannemen.

Kritisch kunnen reflecteren over creatieve werkprocessen.

Eindverantwoordelijkheid opnemen over de eigen inbreng bij de realisatie van een audiovisueel project.

Als persoon uitgedaagd zijn om diepgaand, origineel en betekenisvol te werk te gaan als onderzoekende grondhouding ten aanzien van audiovisueel werk.

Kunnen samenwerken en communiceren.

Discipline en zelforganisatie ontwikkelen om de eigen praktijk tot  een goed einde te brengen.

De student beheerst de technische basiskennis van geluidsopname, beeldmontage en geluidsmontage, en kan de apparatuur op een correcte wijze bedienen.

Hij/zij kan de kennis toepassen in de praktijk, en kan hierover communiceren.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Mise-en-scène (B-LUCA-K64844)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht146 urenTweede semesterTweede semester
Compernol Luc |  Desmet Robbrecht |  Polfliet Nelson |  N.
LUCA POC AUDIOVISUAL ARTS & MEDIA (OC animatie, film Brussel)

De oefening ‘mise  en scène’ fictie is een geïntegreerde oefening met scenario, acteursopleiding, klank, beeld en montage.

De student ontwikkelt in overleg met de docent regie en met de docent scenario een zelfgeschreven fictieve scène met 2  student acteurs van Luca Drama. Deze scène is een zelf geschreven werkstuk onder begeleiding van de docent scenario. De scène wordt door de student bewerkt en uitgediept tot een individuele, functionele acteursoefening in het Nederlands. Deze sequentie dient een dramatisch verloop te kennen, dit wil zeggen dat beide acteurs tijdens deze scène een cruciale verandering moeten doormaken. Daarnaast realiseren ze een vakkundige mise-en-scène en film découpage. Communicatie staat in deze oefening centraal. Werken met student-acteurs van Luca Drama is vereist. Het werken met acteurs en met een ploeg is uiterst belangrijk : de student interviewt de acteur om hem beter te leren kennen, doet een improvisatie-sessie en bespreekt later met hem het personage dat hij moet vertolken. De student geeft ook een briefing aan zijn ploeg, ploeg die bestaat uit zowel medestudenten als student-acteurs van Luca Drama. De student vormt zijn ploeg zelf, maar is wel verplicht om te werken met medestudenten uit zijn klas, met studenten van Luca Drama en met eventueel studenten uit 1BA en 3BA  Vanaf de voorbereiding tot het visiemoment wordt onderzocht in hoeverre de student een persoonlijke visie kan vinden. Er wordt klassikaal overlegd en doorlopend geëvalueerd zowel tijdens de voorbereidingen als tijdens het filmen in de studio. Tijdens de repetities met de student-acteurs worden de student-regisseurs begeleid door de docent regie en de docent acteurs. Voor, tijdens en na het studio-moment worden de student-regisseurs begeleid door de docenten beeld en klank. Nadien monteren de studenten hun werk zelf onder begeleiding van de docent montage. Er is een visiemoment waarin klassikaal (samen met de student-acteurs van Luca Drama) de oefening wordt geëvalueerd.

Wat betreft de klank leert de student reflecteren en communiceren over geluidsconcepten en compositie. Hij/zij is in staat om procesmatig en onderzoeksgericht een geluidsconcept praktisch uit te werken, en kan dit verdedigen en motiveren.

Wat betreft montage leert de student de montage-theorie naar de praktijk om te zetten.En verwerft zo inzicht in montage als een cruciaal onderdeel van de totstandkoming van het audiovisuele project.

De onderwijstaal is in het Nederlands

regie :college/practicum/opdracht

Postproductie: er is postproductie begeleiding voor zowel klank als beeld.

 

Evaluatieactiviteiten

Mise-en-scène (B-LUCA-K84451)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie. Procesbeoordeling op basis van vorderingen en gemaakte werkstukken. Deelexamen bij presentatie van het gerealiseerde werk.
Evaluatiecriteria: zie doelstellingen. Studenten dienen de data van de visie na te komen. Eindoordeel door de verantwoordelijke docenten.

De punten worden als volgt verdeeld : 50% procesevaluatie (voorbereiding en draaien), 50% resultaat.
Het is de verantwoordelijke docent die het eindoordeel heeft.

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.

De student werkt verder aan zijn bestaand vrij werk. Dit kan de volgende vormen aannemen: het maken van een nieuwe montage, verdere afwerking klankband en colour grading. Het opnemen van een nieuwe scène dan de eerste examenkans is niet toegestaan.

Tijdens een interne jury presenteert de student haar/zijn werk. 

Deelname aan de eerste examenkans is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de herkansing omdat procesevaluatie een essentieel onderdeel is van de evaluatie.

Het cijfer voor procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar.