Beeldverhaalstudies 1: stripgeschiedenis (B-LUCA-K44418)

6 studiepuntenNederlands48 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Conard Sébastien (coördinator) |  Conard Sébastien |  Van de Wiele Eva |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC beeldverhaal, fotografie, media- en informationdesign, vrije kunsten Brussel)

1. De student/e heeft een basisinzicht in de wereldwijde, historische evolutie van het stripmedium en kan verbanden leggen tussen ontwikkelingen in verschillende landen en verschillende periodes.
2. De student/e kan historisch belangrijke beeldverhalen herkennen, situeren in een gepast en in een ruimere context en op relevante wijze bespreken. 

3. De student/e kan academische literatuur met betrekking tot de stripgeschiedenis begrijpen en verwerken.
4. De student/e begrijpt relevante algemene en vakspecifieke termen en kan ze zinvol toepassen.

Dit vak draagt bij tot de volgende domeinspecifieke leerresultaten voor BK: DLR 2, DLR 3

Dit vak draagt bij tot de volgende leerresultaten voor AVK: LR 1, LR 2

Er is geen specifieke voorkennis inzake het veld vereist, maar wel goede actieve en passieve kennis (minimum niveau C1) van het Nederlands.
Voldoende passieve kennis (minimum niveau B2 vantage) van het Engels en het Frans om academische, essayistische en andere kritische teksten te lezen en diverse audiovideofragmenten te begrijpen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Beeldverhaalstudies 1: stripgeschiedenis (B-LUCA-K64431)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht48 urenTweede semesterTweede semester
Conard Sébastien |  Van de Wiele Eva |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC beeldverhaal, fotografie, media- en informationdesign, vrije kunsten Brussel)

Dit vak beoogt een chronologisch en thematisch overzicht van de geschiedenis van het beeldverhaal met een focus op het stripverhaal (strips, bande dessinée, comics, manga, graphic novels etc.), van pre-moderne voorlopers tot actuele tendenzen in het veld.

Per les is een reeks slides voorzien op Toledo, alsook telkens minimum één begeleidend academisch en/of beschouwelijk artikel.
In de slides en tijdens de lessen wordt gerefereerd naar externe bronnen, online en offline, waaronder monografieën.
De studenten horen tijdens de lessen handgeschreven notities te maken en regelmatig de slides ter hernemen.
De meeste van de bronnen waarnaar verwezen wordt vinden de studenten terug in onze bibliotheek.
Inzake de oefeningen (zie 'Toelichting werkvorm') wordt benodigd materiaal per oefening aangereikt.

Dit vak wordt in het Nederlands gedoceerd maar de studenten moeten ook teksten in het Engels en het Frans kunnen lezen en begrijpen.

De studenten volgen de hoorcolleges waarbij ze handgeschreven notities nemen. Ze participeren actief aan de les door vragen te stellen, bv. om verduidelijking.
De docent stelt ook aan hen vragen omtrent het aangeboden lesmateriaal, incluis tekst-, beeld- en videofragmenten die we in de les bespreken of tegen een volgende les voorbereiden.
Elke les legt de docent bepaalde klemtonen en maakt duidelijk wat essentieel is. Het regelmatig doornemen van de slides van de gegeven les, voor of na de les in kwestie, is aanbevolen.
De hoorcolleges worden aangevuld door individuele en collectieve oefeningen tijdens de lessen: deze oefeningen hebben betrekking op de hoorcolleges.
Het bijbehorend lesmateriaal wordt grotendeels op Toledo aangeboden, of per kopij.
 

Evaluatieactiviteiten

Beeldverhaalstudies 1: stripgeschiedenis (B-LUCA-K84418)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1. Permanente evaluatie op basis van de lesoefeningen : 50 % van de punten.
2. Mondeling eindexamen op basis van schriftelijke eindpaper: 50 % van de punten.

Criteria
1. Permanente evaluatie (50 % punten): mate van actieve deelname aan het leerproces tijdens de hoorcolleges. Stiptheid, aanwezigheid, positieve instelling en participatie in de klas. Volbrengen van de gegeven individuele en collectieve oefeningen ter aanvulling op de hoorcolleges.
2. Examen (50 % punten): een mondeling examen met open vragen met betrekking tot de lessenreeks en ingaande op de eindpaper (zie verder). Historische evoluties, belangrijke namen, titels en begrippen correct kunnen weergeven en in de juiste historische context kunnen plaatsen. Naast het mondeling eindexamen moet de student(e) ook een paper indienen (ca. 3pp.) met betrekking tot een auteur of begrip waarbij de student(e) getuigt van inzicht door verschillende delen van en termen uit de cursus zinvol met elkaar in verband te kunnen brengen.

De 10 punten (of 50% van het totaal) van de permante evaluatie tijdens de cursus kan niet opgehaald worden voor de tweede examenkans, alleen voor de 10 overige punten kan de student nog herkansen.