Schrijf- en onderzoeksvaardigheden (B-LUCA-K44407)
Doelstellingen
Vertrekkend vanuit de eigen fascinatie is een student in staat om verschillende soorten teksten zelfstandig te schrijven en de geschreven teksten van zichzelf en medestudenten kritisch te bespreken en te evalueren. De student is in staat verschillende soorten teksten (Nederlands- of Engelstalig) te lezen en te begrijpen, kan ook zelfstandig informatie (zowel in bibliotheken als op het internet) opzoeken, beoordelen en verwerken, en kan kritisch en correct omgaan met deze bronnen (de waarde en relevantie van een bron afwegen). De student is eveneens in staat om deze bronnen correct te citeren en te refereren in de zelfgeschreven tekst en in een bibliografie.
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 6
Begintermen
We verwachten een open attitude en het kunnen lezen van (Engelstalige) teksten (in de ruimste zin van het woord). Goede kennis van het Nederlands is een vereiste.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Schrijf- en onderzoeksvaardigheden (B-LUCA-K64418)
Inhoud
Schrijven en plezier beleven aan het schrijven staan centraal in die opleidingsonderdeel. Er wordt aandacht besteed aan het lezen van verschillende soorten teksten, maar ook aan het opzoeken, beoordelen en kritisch evalueren en verwerken van bronnen. Ook worden de nodige kennis en vaardigheden bijgebracht om verschillende soorten teksten zelfstandig te schrijven. Aandacht wordt besteed aan het concreet leren schrijven van een tekst (opbouw, contextualisering, taal, bronnengebruik, bibliografie opstellen), en dit vanuit de eigen fascinatie en interesse van de student.
Op Toledo worden verschillende soorten teksten aangeboden. Tijdens de (online) contacturen worden deze teksten besproken en toegelicht aan de hand van voorbeelden.
Studiemateriaal
De syllabus bestaat uit een collectie teksten en boekhoofdstukken, die als pdf files online worden aangeboden via Toledo. PowerPoint presentaties met illustratiemateriaal, zijn voor/na elke les beschikbaar op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands en Engels
Toelichting werkvorm
De studenten werken individueel aan verschillende opdrachten. Informatie over de deadline en hoe de opdrachten ingediend moet worden, is terug te vinden op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Schrijf- en onderzoeksvaardigheden (B-LUCA-K84407)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd op basis van de verschillende opdrachten die tijdens de hoorcolleges ingeleid, onderzocht en omschreven worden. Deelname aan alle opdrachten is verplicht om te kunnen slagen; aanwezigheid in de les is sterk aangeraden. Deze aanwezigheid wordt -afhankelijk van de werkvorm- tijdens de les genoteerd of aan de hand van een (wekelijkse) beknopte opdracht die tijdig ingediend moet worden. Die opdracht wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo. Aanwezigheid en participatie in de lessen telt voor 1 punt (van de 20) mee, actieve deelname aan de peer feedbacksessies telt eveneens mee voor 1 punt (van de 20).
Toelichting bij herkansen
Schrijf- en onderzoeksvaardigheden is herkansbaar. Enkel opdrachten waarvoor de student niet geslaagd is, moeten hernomen worden in de 3de examenperiode.