Intern stagebureau LUCA Upstairs [STAGE] [INT] (B-LUCA-K44313)

Doelstellingen
Ontwikkelen van beroepscompetenties:
- De student past de verworven vakkennis en –competenties (ontwerpen, realiseren, visuele en technische communicatie, contextualiseren) geïntegreerd toe in reële opdrachten in een bedrijfscontext. De student tilt zijn vakkennis en –competenties tot een basis professioneel niveau.
- Communiceren: De student kan zijn ontwerpideeën en standpunten helder communiceren met alle betrokkenen. Hij leert verbaal en digitaal te communiceren over zijn project naar en voor een externe opdrachtgever. Hij kan een project gestructureerd voor een groep en opdrachtgever presenteren en verdedigen.
- De student ontwikkelt zich onder invloed van de stage verder tot een creatieve en authentieke professional (out-of-the-box denken, creatieve oplossingen genereren, kritische reflectie).
- De student toont ondernemingszin: hij ziet kansen, neemt initiatief, hij actualiseert voortdurend zijn kennis en vaardigheden en werkt oplossingsgericht.
Ontwikkelen van een professionele attitude en werkethiek (functioneren in een arbeidsorganisatie) :
- De student kan werken in internationaal teamverband
- De student toont motivatie en inzet.
- Flexibiliteit
- Verantwoordelijkheid
- Nakomen van afspraken en stiptheid
- Professioneel communiceren
- Zelfstandigheid
Vermogen tot kritische reflectie:
- De student oriënteert en profileert zich in het beroepsveld van de interieurvormgeving. Hij verwerft inzichten in zijn professionele doelen en wenselijke werkcontext.
- De student is in staat tot kritische reflectie over zijn stage-werkzaamheden, zijn vakkennis en –competenties, zijn functioneren in een arbeidsorganisatie (gedragscompetenties) en zijn leerproces. Hij identificeert daarbij eigen sterktes en zwaktes. De kritische reflectie impliceert een constructieve redenering die tot het bijsturen van zijn handelen kan leiden.
- De student geeft vanuit zijn stage-ervaring een gefundeerde kijk op het beroepsleven, werkveld en de opleiding.
Interculturele competenties:
- De student geeft blijk van een internationale en interculturele gerichtheid.
English version
Development of professional competences:
- The student applies the acquired professional knowledge and competences (design, realisation, visual and technical communication, contextualisation) in an integrated way in real assignments in a business context. The student raises his professional knowledge and competences to a basic professional level.
- Communicating: The student can communicate his design ideas and viewpoints clearly with all stakeholders. He learns to communicate verbally and digitally about his project to and for an external client. He can present and defend a project in a structured way in front of a group and a client.
- Under the influence of the internship, the student develops further into a creative and authentic professional (out-of-the-box thinking, generating creative solutions, critical reflection).
- The student shows entrepreneurship: he sees opportunities, takes initiative, constantly updates his knowledge and skills and works in a solution-oriented way.
Developing a professional attitude and work ethic (functioning in a labour organisation) :
- The student can work in an international team
- The student shows motivation and commitment.
- Flexibility
- Responsibility
- Keeping appointments and punctuality
- Professional communication
- Independence
Ability to reflect critically:
- The student orientates and profiles himself in the professional field of interior design. They will gain insight into their professional goals and desirable work context.
- The student is able to reflect critically on their internship activities, their professional knowledge and competencies, their functioning in a work organisation (behavioural competencies) and their learning process. In doing so, he identifies his own strengths and weaknesses. Critical reflection implies constructive reasoning that can lead to the adjustment of his actions.
- Based on his/her internship experience, the student provides a well-founded view on professional life, the field of work and the study programme.
Intercultural competencies:
- The student shows an international and intercultural orientation.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
STRENG( K43911 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K43911 : Professionaliseren 1
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A34525 : Intern stagebureau LUCA Upstairs [INT][STAGE]
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. Intern stagebureau LUCA Upstairs (B-LUCA-K64713)




Inhoud
Het intern stagebureau LUCA Upstairs functioneert als een interieurontwerpstudio van de opleiding voor het werkveld waarin stagiairs werken aan reële (vooraf geselecteerde) projecten voor externe opdrachtgevers (sociaal, maatschappelijk, cultureel, bedrijfswereld). Deze opdrachten omvatten het opmaken van een interieurmasterplan, een concept opmaken tot een mogelijke interieurinrichting en meubilair. Vertrekkende van een briefing van de opdrachtgever wil LUCA Upstairs de vraag van de opdrachtgever beantwoorden en overstijgen zodat deze een ruimer en ruimtelijk inzicht krijgt. De externe opdrachtgevers geven een briefing over de opdracht aan de studenten-stagiairs: deze briefing vindt plaats op de externe in te richten locatie (werkveldgericht).
De studenten-stagiairs werken actief aan de projecten vanaf de briefing tot en met eindpresentatie van de resultaten aan de externe opdrachtgever: de stage wordt afgesloten met een verbale en digitale groepspresentatie en tentoonstelling voor de opdrachtgever en het brede publiek.
Onderdompelen in reële werksituaties.
De groep studenten-stagiairs werkzaam in LUCA Upstairs omvat een mix van internationale Erasmusstudenten en nationale studenten wat het internationale karakter van het intern stagebureau onderstreept.
Studenten-stagiairs werken actief mee binnen het intern stagebureau gedurende zes voltijdse weken (30 volledige stagedagen) bij aanvang van het academiejaar.
Tijdens de stage vindt een tussentijds stagebezoek plaats door een docent-begeleider van de opleiding: tijdens een driehoeksgesprek bespreken de stagemeesters van LUCA Upstairs, de student-stagiair en de bezoekende docent de voortgang van de stage en de ontwikkeling (werkzaamheden, functioneren,...) van de student.
Toelichten van de eigen stageplaats aan 2de bachelorstudenten iv op de stage-infobeurs.
Studiemateriaal
De stagemeesters van LUCA Upstairs bezorgen vooraf aan de studenten-stagiairs een planning van de eerste werkweek.
Toelichting onderwijstaal
De voertaal is vaak Engels omwille van het internationaal karakter van het intern stagebureau. Ook Nederlands wordt als instructietaal gebruikt in het intern stagebureau.
Toelichting werkvorm
Het intern stagebureau is een zo realistisch mogelijke simulatie van een werkomgeving waarin studenten werken aan concrete opdrachten van externe cliënten en worden ondergedompeld in reële werksituaties. LUCA Upstairs is als interieurontwerpbureau gevestigd op een externe locatie (in principe regio Brussel, buiten de campus).
De student volgt de methodiek en het ritme van LUCA Upstairs.
Werkbegeleiding op de stageplaats door de stagemeesters van LUCA Upstairs: dit zijn (gast)docenten van de opleiding die de projecten mee opvolgen en ondersteunen waar nodig op diverse vlakken (conceptmatig, timemanagement, logistiek, communicatief, tekenkundig, grafisch, probleemoplossend denken,…).
NB. De stage kan doorgaan indien een aangepaste werkpostfiche (voor verplichte en vrijwillige studiestages) of een addendum aan de stageovereenkomst (voor observatiestages) door de stageplek werd ondertekend waarin gegarandeerd wordt dat de stage in veilige omstandigheden kan verlopen. Indien de veiligheidsmaatregelen opnieuw verstrengd worden, is het mogelijk dat de stage stopgezet wordt.
Evaluatieactiviteiten
Intern stagebureau LUCA Upstairs (B-LUCA-K84313)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie is een holistische beoordeling (er wordt a priori geen gewicht bepaald van de respectievelijke onderdelen) rekening houdend van de activiteiten van de student-stagiair tijdens de gehele stageperiode (werkzaamheden aan de projecten van externe opdrachtgevers, vakkennis, vakgebonden en conceptuele vaardigheden, gedragscompetenties, mondelinge groepspresentatie en tentoonstelling van de resultaten aan de opdrachtgever).
De student-stagiair vult in samenspraak met de stagemeesters van LUCA Upstairs het beoordelingsformulier in dat wordt gevalideerd door de stagemeesters van LUCA Upstairs.
Opmerkingen: De student dient op regelmatige basis en binnen de afspraken gemaakt met de stagemeesters van LUCA Upstairs, de bezoekende docent-begeleider en de stagecoördinator zijn stage te vervullen.
NB. Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zullen presentaties op de campus doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de presentaties online door.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans