Digitale en academische vaardigheden (B-LUCA-K35180)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Cant Koen (coördinator) |  Cant Koen |  Delbecke Jasper |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Doelstellingen Academische Vaardigheden

- De student kan op een zelfstandige manier informatie opzoeken, beoordelen en verwerken (zowel in bibliotheken als op het internet). (vaardigheid)

- De student kan op een adequate manier een voetnotenapparaat en bibliografie opmaken. (vaardigheid)

- De student kan op een adequate manier een beeldbespreking en -vergelijking maken. (vaardigheid)

- De student kan op een adequate manier een paper schrijven. (vaardigheid)

- De student legt een kritische onderzoekshouding aan de dag. (attitude)
 

Doelstellingen digitale methodieken

De student beheerst een basis van kennis en vaardigheden van hard- en software die hem/haar in staat stellen deze in te zetten voor het maken van een paper of scriptie, het uitwerken van atelieropdrachten, het uitwerken van een portfolio en als tools binnen een artistiek proces.

 

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 2, 4, 5 en 6.

Geen volgtijdelijkheid: dit opleidingsonderdeel kan vrij gevolgd worden.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Digitale vaardigheden (B-LUCA-K51784)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht12 urenEerste semesterEerste semester
Cant Koen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

De student verwerft de nodige kennis en inzicht rond software- en hardwaregerichte thema’s zoals introductie tot het digitale beeld, beeldverwerking en ontwerp & opmaak.
Het accent ligt vooral op Adobe Photoshop en daarnaast een initiatie tot Indesign en Illustrator.
De student ontwikkelt digitale vaardigheden die kunnen ingezet worden in het uitvoeren van atelieropdrachten, schrijven van een paper en uitbouwen van een portfolio. Daarnaast verwerft de student ook inzicht in het gebruik van digitale tools binnen een artistiek proces.

Toledo biedt studenten de mogelijkheid om het cursus- en lesmateriaal op te vragen alsook het indienen van hun opdrachten.
Daarnaast hebben studenten ook toegang tot het online leerplatform Linkedin Learning.

Het vak ‘digitale vaardigheden’ wordt opgebouwd uit themalessen en opdrachten. Van de student wordt een permanente aanwezigheid verwacht alsook het indienen van hun opdrachten via Toledo. 
De lessen zullen (groten)deels digitaal doorgaan. Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo. Indien de veiligheidssituatie het toelaat zullen ook fysieke contactmomenten plaatsvinden.

3 sp. Academische vaardigheden (B-LUCA-K51785)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht12 urenEerste semesterEerste semester
Delbecke Jasper |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

De studenten worden de nodige kennis en vaardigheden bijgebracht om een paper te schrijven, inclusief beeldbespreking en -vergelijking. Veel aandacht wordt besteed aan het opzoeken, beoordelen en verwerken van documentatiemateriaal, het ontwikkelen van een open, onderzoekende houding en aan het concreet leren schrijven van een tekst (opbouw, contextualisering, taal, voetnotenapparaat en bibliografie opstellen...).

- Handleiding: Bert Vandenbussche, 'Het schrijven van een paper op Sint-Lucas', LUCA School of Arts: Sint-Lucas Gent, 2020.

- Mededelingen, powerpoints en aanvullende literatuur zullen terug te vinden zijn op toledo.

Dit opleidingsonderdeel wordt in het Nederlands gedoceerd.

'Academische vaardigheden' wordt opgebouwd uit opdrachten, hoor- en werkcolleges die in functie staan van het schrijven van een paper. Er wordt van de studenten een actieve inbreng verwacht, zowel tijdens als tussen de lessen.

Evaluatieactiviteiten

Digitale en academische vaardigheden (B-LUCA-K75180)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatie Academische Vaardigheden

- Studenten dienen op het einde van het semester een paper in volgens de noodzakelijke formele en inhoudelijke vereisten (numerieke quotering op 20). Deze wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op toledo.

- Twee examenkansen per academiejaar.

- Een paper zonder een afdoend(e) voetnotenapparaat en/of bibliografie wordt principieel gequoteerd met een '1'.

- Bij het niet tijdig indienen van werkstukken, kan de student punten afgetrokken worden.

 

Evaluatie Digitale Vaardigheden

- Er is een permanente evaluatie via opdrachten die ingediend worden op Toledo waar tevens ook alle informatie over de opdrachten en deadline is terug te vinden.

- De opdrachten moeten tijdig ingediend worden voor quotering en tellen voor 50% van de punten.

- Voor de andere 50% van de punten telt de partitiepatiegraad (het mee volgen van de online lessen/aanwezigheid in de les).

- Deze numerieke quotering op 20 is uitgesplitst in 10 punten op de participatie en inzet tijdens de lessen en 10 pt op de opdrachten.

- Twee examenkansen per academiejaar

 

Eindquotering

- De numerieke eindquotering op 20 wordt bepaald door het verrekenen van het gemiddelde van de afzonderlijke quoteringen: beide onderdelen staan voor 50% van de eindquotering.

- Als een student niet slaagt krijgt hij een 'NA' als quotering voor het geheel te zien. Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van tweede naar derde examenperiode). Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar."

Evaluatie Academische Vaardigheden

- Studenten dienen op het einde van het semester een paper in volgens de noodzakelijke formele en inhoudelijke vereisten (numerieke quotering op 20). Deze wordt ingediend via Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op toledo.

- Twee examenkansen per academiejaar.

- Een paper zonder een afdoend(e) voetnotenapparaat en/of bibliografie wordt principieel gequoteerd met een '1'.

- Bij het niet tijdig indienen van werkstukken, kan de student punten afgetrokken worden.

 

Evaluatie Digitale Vaardigheden

- Er is een permanente evaluatie via opdrachten die ingediend worden op Toledo waar tevens ook alle informatie over de opdrachten en deadline is terug te vinden.

- De opdrachten moeten tijdig ingediend worden voor quotering en tellen voor 50% van de punten.

- Voor de andere 50% van de punten telt de partitiepatiegraad (het mee volgen van de online lessen/aanwezigheid in de les).

- Deze numerieke quotering op 20 is uitgesplitst in 10 punten op de participatie en inzet tijdens de lessen en 10 pt op de opdrachten.

- Twee examenkansen per academiejaar

 

Eindquotering

- De numerieke eindquotering op 20 wordt bepaald door het verrekenen van het gemiddelde van de afzonderlijke quoteringen: beide onderdelen staan voor 50% van de eindquotering.

- Als een student niet slaagt krijgt hij een 'NA' als quotering voor het geheel te zien. Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van tweede naar derde examenperiode). Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar."