Artistiek Project (B-LUCA-K35146)

6 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Van Haute Katrien (coördinator) |  Van Haute Katrien |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

De student is in staat om op eigen initiatief en zelfstandig een project te ondernemen buiten de vertrouwde schoolomgeving.

De student kan inschatten welke activiteiten in het professionele veld zinvol zijn voor de ontwikkeling van de eigen praktijk.

De student kan op geëigende wijze communiceren in functie van en over het project.

 

Dit vak sluit aan op volgende OLR's 1, 2, 5, 6 & 7:

1. Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.

2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.

7. Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen.

Geen begintermen

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Artistiek Project (B-LUCA-K51746)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef24 urenBeide semestersBeide semesters
Van Haute Katrien |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

De student zet op vraag van een externe organisatie een eigen artistiek of ontwerpgericht project op (zoals een tentoonstelling, voorstelling, manifestatie, sociaal-artistiek project …). Dit project is zinvol binnen de eigen artistieke praktijk. Dit project beantwoordt aan volgende criteria:

de student zet zelfstandig het project op. Dit kan in samenwerking met andere studenten of derden een collectief project zijn of aansluiten bij een bestaand project of werking van een andere kunstenaar of instelling (student dient wel eigen inbreng te hebben in het project)

het project is extern aan de schoolwerking

het project omvat minimaal 125u & maximaal 180u

het project wordt gecommuniceerd naar studenten, docenten en derden (overeenkomstig de eigenheid van het project. Bvb uitnodiging, blog, flyer, affiche...

de student voorziet van bij het begin een alternatief plan B indien er toestemming nodig is van derden zoals bvb stadsdiensten

de student voorziet van bij het begin een plan C(orona) als de overheid tijdes het academiejaar overgaat naar code oranje of rood 

 

Dit vak sluit aan op volgende OLR's 2, 3 & 4:

2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.

geen

De student ontwikkelt zijn/haar project op vraag van een externe organisatie (het kan niet gaan om projecten die door de school zelf worden begeleid). Tijdens het project interageert de student met de buitenwereld in een professionele context (de student treedt uit de ‘comfort zone’ van de school). De student moet zelf communiceren over het project (zowel binnen de school als daarbuiten). Op die manier worden projecten ook zichtbaar voor andere studenten en docenten.

Het extern project wordt opgevolgd en beoordeeld door de titularis op elke campus. De student legt zijn of haar idee en/of omschrijving van het extern project tijdig ter goedkeuring voor aan de titularis. Indien het project niet goedgekeurd wordt, moet de student op basis van de feedback een nieuw voorstel doen.

De student is verantwoordelijk om 2 gesprekken te plannen met de titularis: in het begin ter goedkeuring van het project, halverwege het project ter opvolging.

Het project dient te zijn afgerond uiterlijk in de laatste lesweek van het eerste semester.

Voor het project dienen alle veiligheidsmaatregelen van de betrokken derden gevolgd te worden. Contact met de titularis kan zowel digitaal als face-to-face gebeuren (afhankelijk van de veiligheidssituatie rondom corona).

 

Evaluatieactiviteiten

Artistiek Project (B-LUCA-K75146)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Evaluatievorm: logboek en schriftelijk verslag

De student houdt een digitaal logboek bij tijdens het Artistiek Project. Hij beschrijft daarin per dag de feitelijke vooruitgang van het project ('wat heb ik vandaag gedaan?') en het aantal bestede uren.

Daarnaast maakt hij na afronding van het project een schriftelijk verslag, gedocumenteerd met beeldmateriaal. Het verslag beantwoordt aan de vereisten van een goede tekst (spelling, opbouw, layout...). In het verslag gaat de student in op volgende vragen:

Over de opzet van het project (max 2 A4's)

* Hoe is het project algemeen verlopen? Hoe kijk ik algemeen terug op het project?

* Wat is mijn rol in het project geweest (enkel van toepassing bij een collectief project)?

* Met wie heb ik in de loop van het project samengewerkt? Welke contacten heb ik gemaakt?

Persoonlijke reflectie (max 1 A4)

* Wat is goed gelopen? Wat is mijn aandeel hierin?

* Welke obstakels ben ik tegengekomen? Hoe ben ik daarmee omgegaan?

 

Logboek en verslag worden ingediend op Toledo. Informatie over de opdracht en deadline is terug te vinden op Toledo.

Er wordt geen numerieke quotering gegeven, enkel een oordeel 'geslaagd' of 'niet geslaagd'.

Aantal evaluatiekansen: 2 evaluatiekansen per academiejaar.