Atelier Illustratie: Vaardigheden 2 (B-LUCA-K35119)

3 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
De Pelsmacker Hans (coördinator) |  De Pelsmacker Hans |  Dendooven Gerda |  Peeters Jan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

  • De student kan de verworven tekenkundige elementen inzetten om een sterk beeld neer te zetten: licht, schaduw, richting, planopbouw, compositie op een blad, kadrering van een beeld, verschillende standpunten, perspectief, materiaalkennis en -beheersing …
  • De student begrijpt anatomie en de motoriek van een lichaam in beweging.
  • De student kan figuren in beweging vertalen naar een expressief beeld op papier.
  • De student begrijpt de beweging van kledij rond een lichaam en kan dit overtuigend weergeven (plooien, beweging, schaduw- en lichtspel op kledij, materiaalweergave …).
  • De student kan een figuur (al dan niet in beweging) in een omgeving tekenen.
  • De student heeft aan de hand van gerichte oefeningen inzicht verworven in de planopbouw van een scène (voorplan, middenplan, achterplan).
  • De student kan de verworven inzichten inzetten om ook zonder model een overtuigend beeld te tekenen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Atelier Illustratie: Tekenen 5 (B-LUCA-K51725)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum48 urenEerste semesterEerste semester
De Pelsmacker Hans |  Dendooven Gerda |  Peeters Jan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Illustratoren moeten zich blijvend bekwamen in tekenen. Dat is de basis voor hun beeldend en narratieve werk. Maar tekenen is vooral begrijpen van wat je ziet. En dit inzicht begint bij een scherpe observatie van de omgeving, van lichaamshoudingen, lichaamsexpressie, van de positie in de ruimte ...

In Tekenen 5 focussen we op figuren in beweging. We bestuderen dansers, zwemmers, boksers, acteurs op het podium ... Hoe beweegt of staat een figuur in een 'ruimte', hoe werkt perspectief hierin mee, wat met licht en schaduw, hoe gebruik je dieptewerking om spanning te suggereren ... hoe werken al deze parameters mee om een sterk visueel beeld op te bouwen, om tot een sprekend beeld te komen of om een verhaal te vertellen in beelden?

De studenten breiden via de gezamenlijke wekelijkse oefeningen het tekenportfolio verder uit. Ze houden een wekelijks schetsboek bij waarin verschillende thema's aan bod komen (soms in samenspraak met het atelier of de specifieke behoeftes van de student).

De studenten werken net als in het atelier met eigen teken- en schildermateriaal.

De studenten nemen deel aan klassikale tekenoefeningen met model, oefeningen op locatie, oefeningen op beweging, op personages in de omgeving …
De studenten bouwen met strakke regelmaat hun schetsboeken uit met studies op vorm, beweging, perspectief, kadrering, licht/schaduw, standpunten, materiaalgebruik, kleurgebruik …

Evaluatieactiviteiten

Atelier Illustratie: Vaardigheden 2 (B-LUCA-K75119)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student legt aan het eind van het semester alle tekeningen en schetsboeken voor.

De student legt opnieuw alle tekeningen en schetsboeken voor uit de eerste examenperiode (januari), aangevuld met extra tekeningen en schetsen waar de werkpunten, geformuleerd bij de eerste evaluatie, worden aangepakt. De student creëert zelf de condities (bv. op locatie gaan tekenen, naar levend model werken) om dit te realiseren.