Atelier Illustratie: Vaardigheden 2 (B-LUCA-K35119)
Doelstellingen
- De student kan de verworven tekenkundige elementen inzetten om een sterk beeld neer te zetten: licht, schaduw, richting, planopbouw, compositie op een blad, kadrering van een beeld, verschillende standpunten, perspectief, materiaalkennis en -beheersing …
- De student begrijpt anatomie en de motoriek van een lichaam in beweging.
- De student kan figuren in beweging vertalen naar een expressief beeld op papier.
- De student begrijpt de beweging van kledij rond een lichaam en kan dit overtuigend weergeven (plooien, beweging, schaduw- en lichtspel op kledij, materiaalweergave …).
- De student kan een figuur (al dan niet in beweging) in een omgeving tekenen.
- De student heeft aan de hand van gerichte oefeningen inzicht verworven in de planopbouw van een scène (voorplan, middenplan, achterplan).
- De student kan de verworven inzichten inzetten om ook zonder model een overtuigend beeld te tekenen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Atelier Illustratie: Tekenen 5 (B-LUCA-K51725)
Inhoud
Illustratoren moeten zich blijvend bekwamen in tekenen. Dat is de basis voor hun beeldend en narratieve werk. Maar tekenen is vooral begrijpen van wat je ziet. En dit inzicht begint bij een scherpe observatie van de omgeving, van lichaamshoudingen, lichaamsexpressie, van de positie in de ruimte ...
In Tekenen 5 focussen we op figuren in beweging. We bestuderen dansers, zwemmers, boksers, acteurs op het podium ... Hoe beweegt of staat een figuur in een 'ruimte', hoe werkt perspectief hierin mee, wat met licht en schaduw, hoe gebruik je dieptewerking om spanning te suggereren ... hoe werken al deze parameters mee om een sterk visueel beeld op te bouwen, om tot een sprekend beeld te komen of om een verhaal te vertellen in beelden?
De studenten breiden via de gezamenlijke wekelijkse oefeningen het tekenportfolio verder uit. Ze houden een wekelijks schetsboek bij waarin verschillende thema's aan bod komen (soms in samenspraak met het atelier of de specifieke behoeftes van de student).
Studiemateriaal
De studenten werken net als in het atelier met eigen teken- en schildermateriaal.
Toelichting werkvorm
De studenten nemen deel aan klassikale tekenoefeningen met model, oefeningen op locatie, oefeningen op beweging, op personages in de omgeving …
De studenten bouwen met strakke regelmaat hun schetsboeken uit met studies op vorm, beweging, perspectief, kadrering, licht/schaduw, standpunten, materiaalgebruik, kleurgebruik …
Evaluatieactiviteiten
Atelier Illustratie: Vaardigheden 2 (B-LUCA-K75119)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student legt aan het eind van het semester alle tekeningen en schetsboeken voor.
Toelichting bij herkansen
De student legt opnieuw alle tekeningen en schetsboeken voor uit de eerste examenperiode (januari), aangevuld met extra tekeningen en schetsen waar de werkpunten, geformuleerd bij de eerste evaluatie, worden aangepakt. De student creëert zelf de condities (bv. op locatie gaan tekenen, naar levend model werken) om dit te realiseren.