Tekenen 3 (B-LUCA-K35114)
Doelstellingen
Intellectueel artistieke basis
De student bouwt verder aan een brede kennis over tekeningen, bezoekt daarvoor musea en tentoonstellingen, doet opzoekingswerk in bibliotheken en kan hierover communiceren. (kennis en vaardigheden)
De student kan verbanden leggen tussen het werk van kunstenaars en de daarin bevestigde waarden toetsen aan eigen teken - werk.(vaardigheden)
De student kan open en kritisch staan voor actuele trends en ze toetsen aan eigen tekenwerk. (attitude)
Artistieke autonomie
De student heeft inzicht verworven in ruimtelijk en beeldend denken, organiseren en voorstellen en beeldend evoceren aan de hand van tekeningen en kan hierover communiceren. (vaardigheden)
De student kan creatief optreden binnen een gestelde tekenopdracht. (attitude)
De student kan zelfzeker en zelfstandig omgaan met de beeldtaal van het tekenen. (attitude)
Communicatie
De student is in staat een artistiek, esthetisch en technisch oordeel te vellen over eigen tekenwerk en dat van anderen. (vaardigheden)
Technisch inzicht
De student kent de diverse technische mogelijkheden en een ruime verscheidenheid van tekenmaterialen en dragers en kan deze kennis toepassen. (kennis en vaardigheid)
De student kan spontaan bepaalde tekenkundige technieken hanteren en combineren in complexere opdrachten: perspectieftekenen, ruimtelijk beeldend voorstellen, lijnvormig abstaheren, grafisch materialiseren. (vaardigheden)
Onderzoeksingesteldheid
De student kan zijn eigen tekeningen en functioneren onderzoeken en evalueren. (vaardigheden)
De student kan zelf een eenvoudig oordeel stellen over de kwaliteit van tekeningen op gebied van inhoud en voorstelling. ( vaardigheden)
De student kan feedback op het werk constructief aanwenden. ( vaardigheid+attitude)
De student kan kritisch kijken naar het eigen werk. (attitude)
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 4, 5, 6 en 7.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( K35115 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K35115 : Tekenen 2
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K35116 : Tekenen 4
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Tekenen 3 (B-LUCA-K51720)
Inhoud
De basis van dit opleidings onderdeel is figuurtekenen.
Tijdens semester 1 wordt uitsluitend modeltekenen aangeboden in modules van 12 weken
Tijdens semester 2 kan de student kiezen uit 4 verschillende keuzetrajecten
Het 1ste cijfer is de module in het eerste semester, het 2de cijfer de module in het tweede semester : 1+2, 2+3, 3+2 en 1+3
1. Modeltekenen
In deze module wordt het model zorgvuldig geobserveerd en bestudeerd. De aandacht ligt op het weergeven van de verschillende houdingen en proporties in portret en het menselijk figuur. Het model is het uitgangspunt voor vormstudie, vormweergave, spanning, volume, ruimte en kracht. Diverse tekentechnieken komen aan bod, lange poses worden afgewisseld met snelschetsen, en dit op zowel groot als klein formaat.
2. Landschap en natuurstudie
In deze module wordt gefocuust op het landschap en natuurstudie. er wordt buiten in de natuur getekend.
3. Tekenen op locatie
Tijdens deze module van 12 weken wordt op 12 verschillende locaties getekend. Architectuur en omgeving vormen het uitgangspunt
4. Tekenen vanuit de eigen praktijk; een logboek
Tijdens deze module wordt ingegaan op het eigen atelierwerk en wordt dit tijdens de lessen verwerkt in een logboek of notebook.
Studiemateriaal
Alle soorten tekenmateriaal en dragers.
Voorbeeldmateriaal
Artikels en literatuur.
(ook internet wordt daarbij vaak geraadpleegd, om werk van anderen te bespreken en te duiden.)
Toelichting werkvorm
Studenten vormen samen met de docent een persoonlijke opdracht bij het begin van het academiejaar.
Daarbij kan dus rekening gehouden worden met de respectievelijke hoofdateliers of opleidingen waar de student les volgt :bv: Grafiek - Illustratie - Keramiek -... enz.
Er kan in de opdrachten keuze worden gemaakt om dichter aan te sluiten bij die ateliers.
Het doel is dat de student probeert deze vooropgestelde premisse binnen het opleidingsonderdeel tekenen te volbrengen op een grondige en 'volgehouden' wijze. Hierbij volgt de docent de ontwikkeling en evolutie nauw op de voet.
Dit is een zeer individuele begeleiding.
Evaluatieactiviteiten
Tekenen 3 (B-LUCA-K75114)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.