Atelierwerk 2: Sculptuur, Glas en Keramiek (B-LUCA-K35049)

24 studiepuntenNederlands384 urenBeide semestersBeide semesters
Vandecauter Barbara (coördinator) |  Aydoslu Leyla |  Kindermann Felix |  Vandecauter Barbara |  Vandenhoucke Sylvie |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Intellectueel artistiek

De student heeft kennis van de geschiedenis en de actualiteit van het gekozen medium (kennis).
De student is in staat het eigen werk kritisch te plaatsen in een hedendaags en artistiek referentiekader (vaardigheden).
De student neemt zelfstandig initiatief om zich te informeren over het terrein van zijn of haar artistieke bedrijvigheid. Hij of zij toont interesse voor ontwikkelingen in de maatschappij en het artistieke veld (attitude).

Artistieke autonomie

De student is in staat om de juiste condities te scheppen die een artistiek proces mogelijk maken. Hij of zij heeft tot op zekere hoogte een eigen artistieke visie, een zienswijze ontwikkeld (vaardigheden).
De student is in staat om zijn of haar werk zelfstandig te organiseren (attitude).

Communicatie

De student kan aan de hand van zijn of haar realisaties op een geëigende wijze communiceren over hun persoonlijke visie en de afgelegde weg (vaardigheden).

Technisch inzicht

De student is op de hoogte van de premissen eigen aan de beeldende media zodat hij of zij ze kan gebruiken binnen de eigen praxis. De student heeft kennis van de interactie tussen materiaal en werkwijze van het eigen werk (kennis).
Er is een aanzet zichtbaar waarbij de student de werkwijze en de materiaalkeuze en werkwijze in relatie kan brengen tot hun zienswijze (vaardigheden).

Onderzoekende ingesteldheid

​De student is flexibel en onderzoekend ingesteld in de materiaalkeuze en werkwijze (attitude).
De student heeft kennis van de onderzoeksmiddelen en technieken die aan de realisatie van een beeld voorafgaan (kennis).
De student gaat op zoek naar een persoonlijke beeldtaal. Hij of zij documenteert zich in functie van de ontwikkeling en de realisatie van zijn of haar werk. Hij of zij kan een artistiek proces organiseren en tot een conclusie komen (vaardigheden).
De student heeft een reflecterende en kritische ingesteldheid. Hij of zij toont een duidelijk engagement tegenover het eigen traject en is zich bewust van de noodzaak tot regelmatige reflectie, analyse en evaluatie van het eigen artistiek proces (attitude).

Via deze doelstellingen draagt dit OPO bij tot het realiseren van de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( K35045 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K35045 : Atelierwerk 1: Sculptuur, Glas en Keramiek

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K35053 : Atelierwerk 3: Bachelorproef Sculptuur Glas Keramiek

Onderwijsleeractiviteiten

24 sp. Atelierwerk 2: Sculptuur, Glas en Keramiek (B-LUCA-K51655)

24 studiepuntenNederlands384 urenBeide semestersBeide semesters
Aydoslu Leyla |  Kindermann Felix |  Vandecauter Barbara |  Vandenhoucke Sylvie |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Studenten dienen verplicht te participeren aan het  atelierspecifieke aanbod Digitale Methodieken. Bij de eindbeoordeling van het OPO kan de student op basis van een volledige participatie aan het aanbod Digitale Methodieken een positieve afronding naar boven toegekend worden.

Evaluatieactiviteiten

Atelierwerk 2: Sculptuur, Glas en Keramiek (B-LUCA-K75049)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Atelierwerk 2 - januari1-20/20 puntenschaal

Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.

De student ontvangt bij de tussentijdse jury in januari een ‘oriënterend’ cijfer, gevolgd door een feedback-gesprek met de betrokken docent(en). Dit cijfer wordt niet mee verrekend bij het eindcijfer.

De student ontvangt bij de jury in de eerste zittijd een numerieke beoordeling op basis van het atelierwerk van het volledige academiejaar.

Het juryreglement is terug te vinden op Toledo (intranet studenten, BA Beeldende Kunsten, examens en evaluaties).

 

De student dient deelgenomen te hebben aan de eerste jury om toegelaten te worden tot de herkansing. De feedback na jury van deze eerste zittijd is richtinggevend voor de verderzetting van het atelierwerk tijdens de zomer. Er kan door de begeleidende docent(en) een extra opdracht meegegeven worden (naast de herwerking van het reeds voorgelegde werk op de eerste jury). De student dient een ‘procesboek’ bij te houden van de evolutie van het atelierwerk tijdens de zomervakantie.

De student presenteert op de jury van de tweede zittijd het atelierwerk (van zowel academiejaar als de zomerperiode) en het procesboek. Hij/zij ontvangt een numerieke beoordeling.