Labo 2 (B-LUCA-K34990)

Doelstellingen
Op het einde van dit OPO
heeft de student:
- inzicht verworven in wat artistiek-educatieve praktijken inhouden en hoe ze verbonden zijn met kwesties van emancipatie en potentialiteit
- kennis, vaardigheden en technieken verworven die vereist zijn voor de ontwikkeling van een onderzoekende artistiek-educatieve houding
- kennis verworven van de voor deze houding relevante pedagogische en artistieke theorieën
- kennis verworven van artistiek-educatieve werkvormen en methoden en is in staat om ze aan te wenden
- een open houding en nieuwsgierigheid ontwikkeld tav brede maatschappelijke en culturele kwesties
in staat om:
- gegevens uit collectief onderzoek te interpreteren en analyseren tegen de achtergrond van de te onderzoeken kwestie.
- zelfstandig een artistiek- educatieve praktijk te creëren/exposeren waarbij het getoonde zich onttrekt aan dominante kaders en discoursen.
- een educatief-artistieke creatie maken die gebaseerd is op en verbonden met persoonlijke en collectieve waarnemingen, ervaringen en gesprekken.
- een educatief-artistieke creatie helder te presenteren en anderen bij een creatieve verwerking van een onderzochte kwestie te betrekken.
- de verschillende stappen van een creatie-activiteit te documenteren, situeren en analyseren.
- een (collectieve) creatie te beargumenteren en verantwoorden.
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Begintermen
Geen volgtijdelijkheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de audiovisuele kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Genk) 60 sp.
- Master in het productdesign (Genk) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in de muziek (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
- Master in Music (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: muziektherapie (Leuven) 120 sp.
- Master in de muziek: compositie, directie I/Z, jazz (Leuven) 120 sp.
- Master in het drama (Leuven) 60 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Master in de audiovisuele kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in de beeldende kunsten (Brussel) 60 sp.
- Master in Audiovisual Arts (Brussels) 60 sp.
- Master in Visual Arts (Brussels) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Labo 2 (B-LUCA-K51605)




Inhoud
Vanuit een collectief experimentele houding onderzoeken we aan de hand van artistieke en pedagogische tactieken wat de Educational Turn vandaag kan betekenen voor de educatieve en artistieke praktijk. Deze collectief experimentele zoektocht benadert de Gaucheretwijk in Schaarbeek (Brussel) als educatief/artistiek studiemateriaal. Aan de hand van verschillende artistieke voorzetten proberen we aanwezig te zijn en aandachtig te worden voor wat zich aandient om zo in contact te komen met de omgeving. Op die manier willen we de wijk mee in het spel brengen. En de wijk als atelier, als artistiek en educatief materiaal denken.
Verschillende teksten, artistieke ontmoetingen, screenings zorgen voor een kritisch denkkader waarmee we onze experimenten in de wijk willen uitdagen. Het geheel resulteert in een publiek moment waarin het educatieve met het artistieke gekoppeld wordt en de wijk tot spreken wordt gebracht.
Studiemateriaal
teksten, films, lezingen en gedeelde praktische experimenten, terug te vinden op toledo
Toelichting werkvorm
Het seminarie is praktijkgericht en gebaseerd op gezamenlijk onderzoek. Het bevat tevens lessen en gastlessen, tentoonstellings- en schoolbezoeken en eindigt met een publiek event.
Evaluatieactiviteiten
Labo 2 (B-LUCA-K74990)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Naar het einde van het éde semester toe, presenteert de student het resultaat van het collectief onderzoek op een geëigende wijze passende in het collectief vooropgesteld formaat, voor een gemengde jury, bestaande uit de docenten van Labo en minimum 1 extern jurylid, een persoon van binnen of buiten de school, onafhankelijk van het opo. Indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten gaat de jury door binnen of buiten de campus in groep en al dan niet publiek. Indien dit niet mogelijk is, zal de jury eventueel worden uitgesteld en op een ander moment in het programma worden afgenomen of gaat de presentatie en de jury online door. Deze presentatie staat op 80% van de punten.
De participatie(graad) van de student telt mee voor 20% in de eindberekening van de punten van het opleidingsonderdeel. Deze participatie betekent concreet dat je actief deelneemt aan de wekelijkse gesprekken, het collectief onderzoek,...
Aangezien het om een collectief onderzoek gaat is er slechts in uitzonderlijke gevallen een mogelijkheid om deel te nemen aan een 2de examenkans! Iemand die tijdens het jaar onvoldoende engagement heeft genomen, als onvoldoende aanwezigheid (minimum 80%) en/of geen actieve deelname tijdens groepsgesprekken en -experimenten, wordt voor deze herkansing uitgesloten.
De beoordelingscriteria zijn te beschouwen als eindcompetenties waaraan de student moet voldoen. Een ernstige tekortkoming op één van de eindcompetenties kan tot een onvoldoende voor het OPO leiden.
Toelichting bij herkansen
De student organiseert een vorm van school maken (workshop, lecture-performance,...) vertrekkende van het materiaal dat verzameld is in het collectief onderzoek.