Algemene vakdidaktiek Productdesign 2 (B-LUCA-K34699)
Doelstellingen
Begeleider van leerprocessen
- kan doelen kiezen en (operationeel) formuleren waarin de eindtermen, ontwikkelingsdoelen en het pedagogisch project vervat zijn.
- kan doelstellingen differentiëren afhankelijk van vastgestelde beginsituatie en op basis van beschikbare documenten (leerplannen, pedagogisch project, schoolwerkplan, …).
- kan keuzes maken uit een leerplan verbonden aan de eigen discipline, rekening houdend met de criteria van de beginsituatie, de maatschappelijke relevantie, de beschikbare tijd en hulpmiddelen in het belang van de opbouw van een jaarplan.
- kan het jaarplan situeren binnen de ontwikkelingsdoelen, eindtermen en binnen een leerplan.
- kan formele aspecten en materiaal-technische kennis van de eigen specifieke discipline structureren en vertalen in leeractiviteiten, thema’s en opdrachten.
Inhoudelijk expert
- kan richtlijnen, visieteksten en leerplannen analyseren en interpreteren.
- kan de impact en functie van een jaarplan op korte en langere termijn analyseren.
- kan momenten eigen aan het proces van productdesign koppelen aan de specifieke en algemene vaardigheden opgenomen in een leerplan.
- kan typische aspecten van een ontwerppraktijk productdesign vertalen naar concrete jaarplandoelstellingen en potentiële lescontexten.
Organisator
- kan strategieë̈n, multimediale leeromgevingen en aangepaste werkvormen eigen aan de discipline formuleren, ordenen en verbinden aan leerplandoelstellingen en -inhouden in een jaarplan.
Ouders/externen
- kan (in overleg met collega’s) contacten leggen en communiceren met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
Partner/team/externen
- kan zijn opdracht realiseren in samenwerking met de leden van het schoolteam en rekening houdend met de schoolcultuur en – organisatie.
Kwaliteitsontwikkelaar
- kan vanuit een kritische studie van bestaande praktijken bijdragen aan een vernieuwende vormgeving, aanpak en ontwerp van een jaarplan voor een specifieke context/discipline waarin de ontwikkeling van een eigen visie zichtbaar is.
- kan kennisnemen van resultaten van vakdidactisch onderzoek relevant voor de lespraktijk in de eigen discipline.
- beheerst discipline specifieke kennis en vaardigheden, en kan de verworven deskundigheid actualiseren aan de hand van onderzoeksliteratuur en praktijkonderzoek.
Onderwijsgemeenschap
- kan inzichten uit praktijkonderzoek schriftelijk, mondeling en visueel communiceren/toelichten in een jaarplan.
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11.
Begintermen
Gelijktijdigheid: om dit OPO aan te vangen moet de student de opleidingsonderdelen Educatieve kwesties 1, Educatieve kwesties 2 en Algemene vakdidactiek vroeger gevolgd hebben of gelijktijdig opnemen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Afstudeerrichting Productdesign) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Afstudeerrichting Productdesign) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Productdesign) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) (Afstudeerrichting Productdesign (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) (Specialisatie Productdesign (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) (Specialisatie Productdesign (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) (Afstudeerrichting Productdesign (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) (Specialisatie Productdesign (verkort)) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Algemene vakdidaktiek Productdesign 2 (B-LUCA-K51600)
Inhoud
In Specifieke Vakdidactiek oriënteert de student hun domeinspecifieke expertise in de context en beginsituatie van leerplannen, artistiek pedagogisch project, cultuur en organisatie van een school en de eigen beginnende visie als leraar-kunstenaar. De student onderzoekt en bevraagt leer- en artistieke processen overeenkomstig de eigen domeinexpertise om momenten daaruit te structuren en te verbinden aan de vaardigheden opgenomen in een leerplan en aan de modaliteiten van de school (termijn, organisatie, werkvormen, doelen, processen, evaluatie, rollen, atelierwerking,…)
Studiemateriaal
Uiteenzettingen van relevante referentiekaders, officiële onderwijsdocumenten, werkdocumenten, (vak)didactische artikels en onderzoeksliteratuur, artistieke materialen, context van atelier,… Beschikbaar via toledo en doorheen de sessies.
Toelichting werkvorm
Vanuit uiteenzettingen van onderwijsdocumenten en organisatievormen, artistieke en vakdidactische referentiekaders en ideeën en daaraan verwante opdrachten, ondervraagt de student de discipline-gerichte kunsteducatieve praktijk in de school. De studenten werken in groepsonderzoekssessies aan vakdidactisch materiaal in relatie tot een atelier of richting in het deeltijds kunstonderwijs of het secundair onderwijs overeenkomstig de eigen domeinexpertise.
Evaluatieactiviteiten
Algemene vakdidaktiek Productdesign 2 (B-LUCA-K74699)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Na studie van verschillende aspecten van domeinspecifieke vakdidactiek in de formele onderwijscontext, werkt de student een aspect of vraagstelling uit in een werkstuk. De evaluatie houdt rekening met:
De mate waarin de student domeinspecifieke maak- en onderzoeksprocessen relateert aan vraagstukken en doelen binnen de specifieke kunst-educatieve onderwijscontext. (OLR 2,3,4)
De mate waarin de student hun inzichten van het persoonlijk pedagogisch/onderwijskundig, vakdidactisch en vakinhoudelijk onderzoeksproces kan positioneren binnen het actuele formele kunst-educatieve veld. (OLR 8,9,11)
De mate waarin de student de componenten van een lespraktijk en van de domeinspecifieke kennis en vaardigheden kan betrekken in de uiteenzetting. (OLR 1)
Evaluatievorm : Procesevaluatie (30%) + Werkstuk (70%)
Toelichting bij herkansen
Er is een tweede examenkans voor het werkstuk (70%). Het deelcijfer voor procesevaluatie, ook indien onvoldoende, blijven behouden.