Algemene vakdidaktiek Audiovisuele Kunsten (B-LUCA-K34697)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Verschueren Liesbet (coördinator) |  Driesen Mattijs |  Erna Joery |  Magerman Maureen |  Verschueren Liesbet |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Genk)

Begeleider van leerprocessen 

  • kan audiovisuele doelstellingen concreet en operationeel formuleren OLR 1
  • kan verschillende werkvormen (o.a. divergente  en convergente werkvormen) onderscheiden, analyseren en benoemen in een concrete (kunst)educatieve praktijk. OLR 1
  • kan leerinhouden vertalen naar gedifferentieerde opdrachten, thema’s en projecten (al dan niet vakoverschrijdend). OLR 1,2
  • kan kenmerken van een artistiek proces herkennen en aanwezig maken via werkvormen in een educatieve (fictieve) context. OLR 1,2

Opvoeder 

  •  is in staat om leerinhouden, werkvormen en doelen zo te kiezen dat artistieke leer- en vormingsprocessen worden uitgelokt en ter sprake gebracht. OLR 1,2,3,4

Inhoudelijk expert 

  • Kan de bouwstenen van de audiovisuele kunsten kritisch bevragen, vertalen en inzetten in functie van te bereiken leerdoelen. OLR 1,2,3,4
  • Kan concrete leerstrategieën en methodieken eigen aan de audiovisuele kunsten inzetten in functie van de leerinhouden OLR 1,2,3,4
  • Kan de bouwstenen van de audiovisuele kunsten vertalen en concretiseren in afgebakende leerinhouden. OLR 1,2,3,4

Organisator 

  • kan artistieke leerprocessen eigen aan de audiovisuele kunsten organiseren in tijd en ruimte. OLR 1,2,3,4
  • kan werkvormen ontwerpen en organiseren die fases/verloop/resultaat in een audiovisueel-fotografisch proces gericht evalueert. OLR 1,2,3

Kwaliteitsontwikkelaar 

  • kan vanuit een kritische studie van bestaande artistieke praktijken van kunstenaars onderzoekswerkvormen ontwikkelen en in een lesontwerp situeren. OLR 1,2,3
  • kan vernieuwende werkvormen ontwerpen die audiovisueel-, technisch- en inhoudelijk onderzoek activeren. OLR 1,2,3
  • ontwikkelt op basis van inzicht in diverse referentiekaders en didactische modellen een eigen referentiekader om doelen, werkvormen, leerinhouden in artistiek vormende contexten in lesontwerpen te structureren. OLR 1,2,3,4

Gelijktijdigheid: om dit OPO aan te vangen moet de student het OPO LIMBO1 vroeger gevolgd hebben of gelijktijdig opnemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Algemene vakdidaktiek Audiovisuele Kunsten (B-LUCA-K51598)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Driesen Mattijs |  Erna Joery |  Magerman Maureen |  Verschueren Liesbet |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Genk)

In Algemene Vakdidactiek Audiovisuele Kunsten verdiepen we ons in de vertaling van audiovisuele- of fotografische processen naar een concrete les- of vormingscontext. Studenten leren bouwstenen van een les benoemen volgens diverse vakdidactische modellen en referentiekaders. De student ontwikkelt op basis hiervan een eigen referentiekader om doelen, werkvormen, leerinhouden in artistiek vormende processen vorm te geven met specifieke aandacht voor een experiment- en onderzoeksfase.. Er wordt ruim aandacht besteed aan formatieve en summatieve evaluatie in kunstonderwijs.

Het geheel wordt thematisch opgebouwd:

  • Bouwstenen van de vakdidactische praktijk kritisch bevragen (materiaal/techniek-vorm-context)
  • Fases uit het artistieke maakproces in relatie tot educatie detecteren, analyseren en (her)benoemen
  • Leerdoelen en beginsituatie: doelen kiezen, formuleren en ordenen
  • Krachtige leeromgeving: didactische modellen, leerstrategieën, methodieken
  • Werkvormen die divergent denken en handelen uitlokken versus convergente werkvormen
  • Aanzetten tot reflectie in groep en bij individuele coaching in audiovisuele maakprocessen. 
  • Evalueren van artistieke processen en producten

Syllabus, weblinks naar video's en websites, artistieke materialen

Literatuur en andere bronnen waarvan kaders en begrippen gebruikt worden in de lessen kunnen (niet verplicht) geraadpleegd worden dooor studenten:

BOEKEN

‘Laat maar zien’ , een didactische handleiding voor beeldend onderwijs – Wolters Noordhoff, Jos van Onna, Anky Jacobse,  ISBN 90 01 79403 3

The Art Gallery Handbook, a resource for teachers – TATE, ISBN 1 85437 675 6

‘Hardop kijken’ – SUN, Ad de Visser, ISBN 97 8906 168251 6

‘Kunst met voetnoten’ – SUN, Ad de Visser, ISBN 90 6168 301 7 

De tweede helft beeldende kunst na 1945 – SUN, Ad de VIsser,ISBN: 97 89061 68 614 9  

De tweede helft gedocumenteerd – SUN, Ad de VIsser, ISBN 97 89058 75 056 3

How to be an explorer of the world – Spectrum, Keri Smith, ISBN 97 89000 30 819 4 

‘Beeldvertalen’, de werking en interpretatie van visuele beelden – Amsterdan University Press, Cor Blok, ISBN 97 89053 56 584 1

‘Speaking of Art’, four decades of art in conversation – PHAIDON, William Furlong, ISBN 9780714845067

‘Understanding Art Education’ Routledge, Nicholas Addison, ISBN 9780415367394

Akademie X, Lessons in Art + Life – PHAIDON, ISBN 9780714867366

‘ATLAS’ of contemporary art for use by everyone – MAC’S, Denis Gielen, ISBN 9782930368214

Cvejic B., De Keersmaeker A.T., (2013), En Atendant & Cesena, A Choreographer's Score by Anne Teresa De Keersmaeker & Bojana Cvejic, with Record Book by Michel François, (187), 3 DVD's, ISBN 978 94 6230 012 5

De Bruyn E., Dockx N. & Pas J. (eds.) (2014), 2363-2013, PRO-POSITIONS ART AND/AS EDUCATION, 304 pag.

Donna K. B., (2007), Assessment in Art Education, (301), ISBN 0-87192-363-7

Peeters J., (2009), Damaged Goods Meg Stuart Are we here yet?, 255, ISBN 978-2-84066-354-6

Vilgot Sjöman, (1963 - 1968), L 136, Dagboek met Ingmar Bergman,  65067100

Tarkovski A., (1986 - 2007), De verzegelde Tijd, ISBN 978-90-6554-031-7

Rancière J., (2001 - 2010), De fabel van de cinema, ISBN 978-94-90334-03-1

Aristoteles - P. Silverentand,  (2018) Ars Poetica, Athenaeum-Polak & Van Gennep, ISBN 97890253025308957

Beuys - J.Volker Harlen, (2004 - 2018) , What is Art? Edited with essays by Volker Harlan, ISBN 978 1 905570 07 2

Allan deSouza, (2018), How Art Can Be Thought, ISBN 9781478000471

Biesta G., (2017), Door kunst onderwezen willen worden, ISBN 978-94-91444-38-8

ARTIKELS

Brams K. & Pültau D., (2011), Een gesprek met Joëlle Tuerlinckx, De Witte Raaf, Editie 153, september, oktober

http://www.dewitteraaf.be/artikel/detail/nl/3690

Van de Kamp/ W.P.M. Cuijpers, (2011), Overzicht Kunst Analyse modellen, universiteit Amsterdam, Interfacultaire lerarenopleiding,

DVD'S

Kiarostami A., 10 On Ten, (2004), 88min., Artificial Eye

Deze vakdidactiek wordt aangeboden in de vorm van een aantal interactieve seminaries en werksessies in combinatie met een online leer-instructieplatform Toledo waarbij opdrachten worden uitgevoerd en opgevolgd.  De leerresultaten worden aan de hand van proces (tussentijdse taken) en een schriftelijke taak beoordeeld.

Evaluatieactiviteiten

Algemene vakdidaktiek Audiovisuele Kunsten (B-LUCA-K74697)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatievorm bestaat uit:

80% lesontwerp - 'activering onderzoek'  + 20% procesevaluatie

Een uitgeschreven lesontwerp met bijzondere aandacht voor werkvormen die visueel-, technisch- en inhoudelijk onderzoek activeren. De (fictieve) les hanteert opgegeven vakdidactische inhouden (leerinhoud, doelstellingen, fasering, evaluatie/reflectie) in een tijdsverloop gesitueerd. In het lesverloop wordt een schetsboek als een onderzoeksmiddel ingezet.

Permanente evaluatie berekend op basis van het participatieproces dat de student doorloopt te meten uit diverse leesopdrachten en tussentijdse taken gecommuniceerd via het online platform Toledo. (20%) 

Er is een tweede examenkans voor het onderdeel paper/werkstuk waarin dezelfde taak opnieuw wordt ingediend.