Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten (B-LUCA-K34696)
Doelstellingen
Begeleider van leerprocessen
- Kan potentiële leerstof uit het eigen vakgebied verbinden met maakprocessen uit andere domeinen
- Kan domeinoverschrijdende lesinhouden vertalen naar doelstellingen en werkvormen voor diverse leeftijden binnen crossdisciplinaire (non-)formele onderwijscontexten
- Kan het eigen denkproces en handelen autonoom bijsturen aan de hand van (peer)feedback
Inhoudelijk expert
- Kan onderzoek doen naar relevante leerstof voor een specifieke discipline en deze vakdidactisch inzetten
- Kan inhouden en formele aspecten vanuit de eigen discipline verbinden met inhouden en formele aspecten uit andere domeinen
- Kan domeinoverschrijdende inhouden en formele aspecten situeren in relevante maatschappelijke- en cultuurhistorische transformaties
- Kan zich verhouden met eindtermen van domeinoverschrijdende vakken
- Kan op basis van aangereikte methodes, strategieën en theoretische referentiekaders artistieke (leer)processen activeren
Kwaliteitsontwikkelaar
- Kan artistieke leerinhouden op een onderzoekende wijze bij elkaar brengen, het eigen referentiekader uitdagen en een denkproces stimuleren bij anderen
- Kan het eigen reflecteren, proces en inzicht communiceren aan de hand van een werkstuk dat zich verhoudt met een vakoverschrijdende context
Cultuurparticipant
- Kan formele aspecten van een specifieke discipline benoemen en verbinden met maatschappelijke- en cultuurhistorische contexten.
- Neemt deel aan het maatschappelijk debat omtrent de plaats van artistieke vakken in een bredere onderwijscontext
- Toont inzicht in de culturele parameters van uiteenlopende artistieke disciplines.
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR 1, 2, 3, 9, 10 uit de Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten.
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 17, 18, 19 uit de Educatieve master muziek en podiumkunsten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Schrijven/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Drama: optie Spelen/Maken) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Compositie) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Directie) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Instrument/Zang) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Jazz) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (Leuven) (Afstudeerrichting Muziek Traject Muziekpedagogie) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Afstudeerrichting Audiovisuele Kunsten traject Beeldende Vorming en Creatie) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Design, ontwerp en vormgeving) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Vrije Kunsten) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Gent) (Afstudeerrichting Productdesign) 120 sp.
- Educatieve master in de muziek en podiumkunsten (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Afstudeerrichting Audiovisuele Kunsten traject Beeldende Vorming en Creatie) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Design, ontwerp en vormgeving) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Vrije Kunsten) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Brussel) (Afstudeerrichting Productdesign) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Audiovisuele Kunsten traject Beeldende Vorming en Creatie) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Design, ontwerp en vormgeving) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Vrije Kunsten) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (Genk) (Afstudeerrichting Productdesign) 120 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) (Afstudeerrichting Audiovisuele Kunsten traject Beeldende Vorming (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Design, ontwerp en vormgeving (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Vrije Kunsten (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Gent) (Afstudeerrichting Productdesign (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) (Afstudeerrichting Audiovisuele Kunsten Traject Beeldende Vorming en Creatie (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Design, ontwerp en vormgeving (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Vrije Kunsten (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Brussel) (Afstudeerrichting Productdesign (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) (Afstudeerrichting Audiovisuele Kunsten traject Beeldende Vorming en Creatie (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Design, Vorming en Vormgeving (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) (Afstudeerrichting Beeldende Kunsten traject Vrije Kunsten (verkort)) 60 sp.
- Educatieve master in de audiovisuele en beeldende kunsten (verkort programma) (Genk) (Afstudeerrichting Productdesign (verkort)) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten (B-LUCA-K51597)
Inhoud
In Domeinoverschrijdende Vakdidactiek onderzoekt de student relevante lesinhouden uit het eigen vakgebied om deze te verbreden en verdiepen naar andere domeinen. Aan de hand van aangeboden methodes, strategieën en (theoretische) referentiekaders maakt de student deze inhouden concreet voor domeinoverschrijdende contexten. Enerzijds gaat het opleidingsonderdeel in op verbindende formele en materiaal-technische aspecten en anderzijds (of tegelijkertijd) op maatschappelijke- en cultuurhistorische connecties. Binnen dit proces is er aandacht voor:
- Eindtermen van domeinoverschrijdende vakken
- Transdisciplinaire praktijken
- Artistieke en educatieve praktijken buiten het domein van de (eigen) kunsten
- Het actuele debat omtrent de positie van artistieke vakken (bvb STEAM)
- Domeinoverschrijdende samenwerkingen tussen diverse spelers in de samenleving
Vanuit een bewuste selectie en analyse van de lesinhoud worden er concrete aanknopingspunten gemaakt naar didactisch inzetbare elementen: doelstellingen, werkvormen, didactisch materiaal,... De student leert in dit opleidingsonderdeel om te gaan met de realiteit van het actuele kunsteducatieve veld waar zowel expertise van het vakgebied als de competentie om bruggen te slaan naar andere domeinen aan de orde is.
Studiemateriaal
De student maakt aan de hand van diverse artistiek-educatieve praktijken kennis met methodes, tactieken en (theoretische) referentiekaders om een domeinoverschrijdend denken en handelen op gang te brengen. Het studiemateriaal is beschikbaar via Toledo.
Toelichting werkvorm
De student kijkt vanuit telkens een andere artistiek-educatieve praktijk naar een vertaling van het didactisch model in een domeinoverschrijdende context. Concrete oefeningen en procesvormen stellen de student in staat om domeinoverschrijdende en transdisciplinaire mogelijkheden te onderzoeken. Doorheen de lessenreeks experimenteert de student met eigen materialen en tactieken om ingang en verbinding te vinden in andere domeinen.
Evaluatieactiviteiten
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten (B-LUCA-K74696)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Procesevaluatie (30% - waarvan 10% medewerking – deelname aan het gemeenschappelijk contactmoment met de andere educatieve masteropleiding is verplicht)
In de evaluatie wordt rekening gehouden met de vorming van, het documenteren van en reflecteren op het eigen leerproces. Specifieke onderzoeksmethodes worden actief ingezet als didactisch instrument om zich te verhouden tot de lesmaterie als kunstenaar, leraar en lesontwerper.
Productevaluatie (70%)
De evaluatievorm bestaat uit een persoonlijk werkstuk waarin de student zijn vakdidactische visie op domeinoverschrijdende lesinhouden in een specifieke context presenteert.
Bij de productevaluatie wordt rekening gehouden met:
- De mate waarin de student vanuit een domeinoverschrijdend perspectief uitdagende artistieke lesinhouden ontwerpt en vakdidactisch kan vertalen (OLR2)
- De mate waarin de student zijn eigen domeinoverschrijdende kennis en inzichten kritisch en geactualiseerd kan inzetten in diverse leer-en vormingscontexten (OLR1)
- De mate waarin de student zich inzet bij het verbinden en overbruggen van uiteenlopende disciplinaire aspecten (OLR3)
- De mate waarin de student in staat is zijn waarneming (visueel, auditief, lichamelijk, …) met een onderzoekende houding te verdiepen en verbreden in relatie tot een domeinoverschrijdende artistieke en educatieve praktijk (OLR9)
- De mate waarin de student in staat is de verschillende specifieke inhouden te linken met actueel en historisch maatschappelijke praktijken in het bredere kunstenveld (OLR1)
- De mate waarin de student zijn eigen proces en beslissingen binnen een didactisch ontwerpproces constructief kan verantwoorden (OLR10)
Toelichting bij herkansen
Er is een tweede examenkans voor het werkstuk. Het resultaat van de procesevaluatie uit de eerste zittijd wordt meegenomen naar de herkansing.