Kunst en ontwerp in de premoderne tijd (B-LUCA-K34676)

6 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Késenne Sarah |  Laureyns Jeroen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Doelstellingen

Intellectueel-artistieke basis

De student kan de kunst- en beeldproductie analyseren vanuit een ruime kunst- en cultuurhistorische context. (kennis)

De student kan zich theoretische begrippen en interpretatiekaders in verband met de thematiek van de cursus eigen maken. (kennis)

De student kan beelden en concepten van kunstenaars in een ruime (kunsthistorische) context plaatsen, met verwijzing naar impact en betekenis, toen en nu. (kennis)

De student kan verbanden leggen tussen verschillende realisaties. (kennis)

De student kan persoonlijk informatie opslaan en verwerken. (vaardigheid)

De student kan verworven kennis op kritische wijze toepassen op nieuw materiaal. (vaardigheid)

De student staat open voor inhouden die buiten zijn eigen blikveld liggen. (attitude)

De student kan vanuit de in de cursus aangereikte kaders eigen varianten uitwerken. (vaardigheid)

De student kan het denkkader van zijn eigen artistieke praktijk verruimen en verdiepen. (attitude)

 

Communicatie

De student kan op een vlotte en beleefde wijze samen met medestudenten en docenten reflecteren en discussiëren. (vaardigheid)

 

Onderzoeksingesteldheid

De student kan uiteenlopende visies en interpretaties verwerken. (vaardigheid)

De student kan een kritische visie ontwikkelen. (attitude)

De student kan zelfstandig informatie opzoeken en integreren in het materiaal van de cursus. (vaardigheid) 

De student kan zelfstandig werken. (attitude) 

 

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 3, 4, 5.

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.

5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

 

Geen volgtijdelijkheid.

Dit opleidingsonderdeel kan vrij gevolgd worden.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Kunst en ontwerp in de premoderne tijd (B-LUCA-K51574)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Késenne Sarah |  Laureyns Jeroen |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit vak bestaat in twee verschillende delen: 

1. In het eerste deel zal docent Jeroen Laureyns aan de hand van het boek 'Vice-versa' van Ad De Visser een klassiek overzicht bieden van de West-Europese Middeleeuwen. 1000 jaar kunstgeschiedenis op 12 uur tijd om zo de basisbegrippen en referentiële bouwkunst, schilderkunst en beeldhouwkunst te leren kennen. 

2. Het tweede deel: De geschiedenis van kunst en ontwerp in de premoderne tijd is veelzijdig en complex, met meerdere tradities die tegelijk aan het werk zijn en met elkaar in interactie gaan. Veel van de kunst is gelaagd en beantwoordt niet aan eenvoudige definities, ook omdat ze deel uitmaakt van uiteenlopende culturele en maatschappelijke contexten. Binnen een breed cultureel referentiekader gaat de cursus in op deze complexiteit, via vraagstellingen, case-studies, thema’s, verhaallijnen, reflecties, alternatieve benaderingswijzen. De inzichten zijn verrijkend voor de kunst van vandaag en worden in de cursus  in relatie gebracht met hedendaagse artistieke praktijken. Studenten maken ook kennis met een selectief aanbod aan tentoonstellingen en museumcollecties en verwerken opdrachten die hiermee in verband staan. Studenten bouwen een elementaire kijkervaring op m.b.t. de beeldende kunsten in Europa en ontwikkelen een alerte houding met betrekking tot bepaalde patriarchale, koloniale en eurocentrische denkkaders in het discours over het premoderne referentiekader.

De student moet rekening houden met kosten voor tentoonstellingen en de daarbij horende verplaatsing.

Cursusmateriaal is beschikbaar via Toledo.

Referenties:   

Ad de Visser (2012). Viceversa, Heschiedenis van de Westerse kunst en architectuur, Samenwerkende uitgevers VOF.  

Jean Robertson, Deborah Hutton (2022). The History of Art: A Global View. Prehistory to the Present, Thames & Hudson.  

Koenraad Jonckheere (2021). Another history of art. 2.500 jaar Europese kunstgeschiedenis, Hannibal. 

Leerinhouden die door de docenten worden aangebracht, worden afgewisseld met opdrachten en tentoonstellingsbezoeken.

Theorie en artistieke praktijk worden op elkaar betrokken via analyse van en reflectie op aangereikte inhoud en, indien de gelegenheid zich voordoet, via eigen creatie.

Van de studenten wordt actieve inbreng verwacht tijdens de colleges.
Studenten leggen relaties tussen onderdelen van de cursus en tussen inhoud die nieuw wordt aangebracht door de docenten.
Studenten analyseren kritisch aangereikt materiaal.
Studenten bezoeken (online) tentoonstellingen (info hieromtrent wordt tijdens de colleges gegeven) en verwerken de hieraan verbonden opdrachten.

Studiebezoeken of uitstappen zijn mogelijk binnen dit opleidingsonderdeel.

Blended learning (indien de maatregelen rond COVID-19 dit toelaten; anders uitsluitend online). Informatie over deze lessen is terug te vinden via Toledo.

 

Evaluatieactiviteiten

Kunst en ontwerp in de premoderne tijd (B-LUCA-K74676)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit twee delen, tijdens de reguliere examenperiode of, indien zo georganiseerd, voorafgaand aan de examenperiode. Enerzijds bestaat het uit een opdracht voor het deel over Middeleeuwen, anderzijds uit een schriftelijk examen. 

Aantal evaluatiekansen: 2 evaluatiekansen per jaar

Herkansing mogelijk.

Online schriftelijk examen (open-boek) tijdens de reguliere examenperiode.