Atelierwerk 3: Bachelorproef Grafiek en Tekenkunst (B-LUCA-K34660)
Doelstellingen
Intellectueel artistiek
De student heeft een ruime kennis van het artistiek en intellectueel kader van zijn artistieke bedrijvigheid. Hij is geïnformeerd over de actuele kunst in het algemeen en het domein van zijn bedrijvigheid in het bijzonder. (kennis)
De student kan zijn eigen werk kritisch plaatsen in dat hedendaags en artistiek referentiekader. (vaardigheden)
De student neemt zelfstandig het initiatief om zich te informeren over het terrein van zijn artistieke bedrijvigheid. Hij toont interesse voor ontwikkelingen in de maatschappij en het brede artistieke veld. (attitude)
Artistieke autonomie
De student is in staat om de juiste condities te scheppen die een artistiek proces mogelijk maken. Hij kan zowel inhoudelijk als technisch een eigen, coherent artistiek project ontwikkelen en tot een conclusie komen. Het werk heeft intrinsieke beeldende kwaliteiten en getuigt van progressie en een persoonlijke visie. Hij is in staat een artistiek probleem te zien en op een persoonlijke wijze beeldend te bevragen. Hij kan zijn werk op een overtuigende wijze presenteren. (vaardigheden)
De student is flexibel ingesteld en heeft zin voor initiatief en zelforganisatie. (attitude)
Communicatie
De student kan aan de hand van zijn realisaties op een geëigende wijze communiceren over zijn persoonlijke visie en de afgelegde weg. (vaardigheden)
Technisch inzicht
De student is op de hoogte van de premissen eigen aan de beeldende media die worden gebruikt binnen het eigen traject. Hij heeft kennis van de interactie tussen materiaal en werkwijze in functie van zijn eigen werk. (kennis)
De student weet een overtuigend evenwicht te vinden tussenwerkwijze en zienswijze. (vaardigheden)
De student is onderzoekend ingesteld in zijn materiaalkeuze en de werkwijze. (attitude)
Onderzoeksingesteldheid
De student heeft kennis van de onderzoeksmiddelen en technieken die aan de realisatie van een beeld kunnen voorafgaan. (kennis)
De student geeft blijk van een onderzoek naar een persoonlijke beeldtaal die de neerslag vormt van een engagement tegenover het eigen traject. Hij kan zich documenteren ten behoeve van de ontwikkeling en de realisatie van zijn werk. Hij weet door experiment de geëigende onderzoekstechnieken te gebruiken. Hij kan een artistiek scheppingsproces organiseren en tot een conclusie komen. Hij moet in staat zijn het eigen werk te archiveren. (vaardigheden)
De student heeft een kritische ingesteldheid. Hij kan omgaan met reflectie, analyse en evaluatie van het eigen artistiek proces. (attitude)
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( K34253 )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K34253 : Atelier Grafiek & Tekenkunst: Artistieke werking 2
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K34375 : Masteratelier: proces en extern project
K34386 : Masterproef: atelierwerk Grafiek & Tekenkunst
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Bachelor in de beeldende kunsten (Gent) (Grafiek en Tekenkunst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
24 sp. Atelierwerk 3: Bachelorproef Grafiek en Tekenkunst (B-LUCA-K51559)
Inhoud
In het atelier Grafiek & Tekenkunst ontwikkelt de student een volledig eigen beeldend project met tweedimensionale media. Het onderzoek naar een eigen grafisch en tekenend denken staat hierin centraal. De student verwerkt op een onderzoekende wijze velerlei bronmaterialen, notities, schetsen en concepten tot een coherent visueel eindresultaat. Een open maatschappelijke en humane visie gekoppeld aan oprechte interesse in beelden en de nodige zelfdiscipline zijn basishoudingen om een authentieke beeldtaal te ontwikkelen. Centraal staat de persoonlijke zienswijze in relatie tot de materiële verschijning van een beeld. De grenzen van het tweedimensionale grafische beeld worden afgetast en zorgen voor een verdieping in het traject en een aangescherpte kennis van de gebruikte media. Een belangrijk aspect is de aandacht voor de context van het werk in tijd en ruimte. Hiervoor worden verschillende presentatiemodellen onderzocht en toegepast. Door persoonlijke wekelijkse gesprekken met de docenten wordt het parcours kritisch bekeken en worden mogelijke alternatieven bevraagd. De docenten waken erover dat de geformuleerde competenties binnen het artistieke proces aan bod kunnen komen. Centraal is de eigen werkplek in het atelier dat de habitat wordt van de student en getuigt van het persoonlijk beeldend traject.
praktijklessen+atelier+workshops zullen (in kleine groep) op de campus doorgaan indien de veiligheidsomstandigheden het toelaten.Indien dit niet mogelijk is, worden digitale begeleidingssessies voorzien.
Studenten dienen verplicht te participeren aan het atelierspecifieke aanbod Digitale Methodieken. Bij de eindbeoordeling van het OPO kan de student op basis van een volledige participatie aan het aanbod Digitale Methodieken een positieve afronding naar boven toegekend worden.
Studiemateriaal
beeldmateriaal (catalogi, internet, projectie, …)
vakliteratuur (boeken, tijdschriften, …)
excursies (tentoonstellingen, atelierbezoek, …)
Toelichting werkvorm
individuele begeleiding gebaseerd op permanente evaluatie en dialoog tussen student en docent
groepsgesprekken en groepsevaluaties
workshops
toonmomenten
Evaluatieactiviteiten
Atelierwerk 3: Bachelorproef Grafiek en Tekenkunst (B-LUCA-K74660)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Atelierwerk 3 - januari | 1-20/20 puntenschaal |
Maximale participatie vereist.
De student ontvangt bij de tussentijdse jury in januari een ‘oriënterend’ cijfer, gevolgd door een feedback-gesprek met de betrokken docent(en). Dit cijfer wordt niet mee verrekend bij het eindcijfer.
De student ontvangt bij de jury in de eerste zittijd een numerieke beoordeling op basis van het atelierwerk van het volledige academiejaar.
Het juryreglement is terug te vinden op Toledo (intranet studenten, BA Beeldende Kunsten, examens en evaluaties).
Toelichting bij herkansen
De student dient deelgenomen te hebben aan de eerste jury om toegelaten te worden tot de herkansing. De feedback na jury van deze eerste zittijd is richtinggevend voor de verderzetting van het atelierwerk tijdens de zomer. Er kan door de begeleidende docent(en) een extra opdracht meegegeven worden (naast de herwerking van het reeds voorgelegde werk op de eerste jury). De student dient een ‘procesboek’ bij te houden van de evolutie van het atelierwerk tijdens de zomervakantie.
De student presenteert op de jury van de tweede zittijd het atelierwerk (van zowel academiejaar als de zomerperiode) en het procesboek. Hij/zij ontvangt een numerieke beoordeling.