Atelierwerk 3: Bachelorproef Grafisch ontwerp (B-LUCA-K34650)

24 studiepuntenNederlands432 urenBeide semestersBeide semesters
Van de Cotte Peter (coördinator) |  Berlaen Frederik |  Bussaer Michaël |  Deschrijver Didier |  Hespeel Jan |  Ketelers Inge |  Sabbe Randoald |  Van de Cotte Peter |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

CR: Creator
OZ: Onderzoeker
CO: Communicator
OR: Organisator
RE: Realisator

Intellectueel-artistieke basis (CR en OZ)
- De student heeft een bijzondere kennis van en inzichten in grafisch ontwerp.
- De student heeft een grondig inzicht in de vorm, inhoud en communicatieve aspecten van de beeldtaal.
- De student heeft inzicht in de communicatieve werking van zijn werk.

Artistieke autonomie (CR)
- De student kan een oefening analyseren en kritisch benaderen.
- De student kan autonoom tot een vernieuwend visueel, hoogstaand antwoord komen (dmv documentering, experiment
en onderzoek).
- De student kan ontwerpen vanuit een sterke affiniteit met redactionele en structurele aspecten van communicatie.
- De student heeft inzicht in wisselwerking tussen materiaal, vorm, handeling, concept en inhoud.
- De student kan nieuwe impulsen geven aan de hedendaagse visuele cultuur.
- De student kan een artistiek proces organiseren en tot een goed einde brengen.
- De student is in staat zich te documenteren t.b.v. de ontwikkeling en realisatie van zijn werk.

Communicatie (CO)
- De student kan zijn visie en werkproces helder communiceren.
- De student kan op gelijkwaardige basis in dialoog treden met de vraagsteller.

Technisch inzicht (RE)
- De student bezit de kennis van de typografische regels en kan die toepassen naar eigen inzicht.
- De student bezit de basiskennis om een website te ontwikkelen.
- De student bezit de basiskennis om een font digitaal aan te passen en/of te genereren.
- De student heeft kennis van het métier als geïntegreerd aspect van het artistieke proces.
- De student kan een realisatie op een professionele wijze uit te voeren/uit te laten voeren.

Gerichtheid op de beroepspraktijk (RE en OR)
- De student heeft een goed beeld van zijn mogelijkheden in de maatschappij en kan op basis daarvan acties ondernemen om
een plaats te verwerven als beroepsbeoefenaar.
- De student kan zijn realisaties plannen en organiseren in functie van voorop gestelde deadlines.
- De student is in staat om rekening te houden met de eisen en relevante opmerkingen van opdrachtgevers en deze op kritische
wijze te verwerken in het eigen creatief proces.
- De student is in staat de eigen intenties en percepties van publiek en/of opdrachtgevers op elkaar af te stemmen.

Onderzoeksingesteldheid (OZ)
- De student kan kritisch reflecteren over zijn werkproces, zijn realisaties en het medium.
- De student kan zijn praktijk laten evolueren d.m.v. reflectie, experiment, analyse, evaluatie.

Samenwerking (CO en OR)
- De student kan in een samenwerkingsverband werken, ook internationaal.
- De student kan een organisatorische en/of persoonlijk artistieke bijdrage leveren aan een (multidisciplinair) samenwerkingsverband.

Gerichtheid op maatschappij (CO en CR)
- De student is grondig geïnformeerd over de maatschappelijke context waarin hij als ontwerper functioneert.
- De student kan een maatschappijkritische houding aannemen.
- De student heeft inzicht in de maatschappelijke consequenties van zijn eigen werk.

 

Via deze doelstellingen draagt dit OPO bij tot het realiseren van de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( K34158 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K34158 : Atelier Grafisch ontwerp: Artistieke werking 2

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K34375 : Masteratelier: proces en extern project
K34376 : Masterproef: atelierwerk Grafisch Ontwerp

Onderwijsleeractiviteiten

24 sp. Atelierwerk 3: Bachelorproef Grafisch ontwerp (B-LUCA-K51548)

24 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef432 urenBeide semestersBeide semesters
Berlaen Frederik |  Bussaer Michaël |  Deschrijver Didier |  Hespeel Jan |  Ketelers Inge |  Sabbe Randoald |  Van de Cotte Peter |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

In het atelier 3BA wordt het accent gelegd op het verruimen van de kennis omtrent het medium boek, publicaties in het algemeen en digitaal ontwerp.

Er wordt gewerkt rond de specifieke eigenschap van de individuele ervaring van deze media. De opdrachten stimuleren studenten om via kritisch onderzoek deze in vraag te stellen en te vernieuwen. De student neemt deel aan individuele en klassikale besprekingen, lezingen en studieuitstappen en volgt gastcolleges.

In dit atelier wordt probleemgestuurd en procesgericht onderwezen, gebaseerd op een voortdurende dialoog tussen student en docent, vertrekkende vanuit het materiaal/idee/werk van de student. Dit in de vorm van individuele begeleiding, groepsdiscussies, groepswerk en/of workshops met (externe) begeleiders.

Studenten dienen verplicht te participeren aan het  atelierspecifieke aanbod Digitale Methodieken. Bij de eindbeoordeling van het OPO kan de student op basis van een volledige participatie aan het aanbod Digitale Methodieken een positieve afronding naar boven toegekend worden.

Evaluatieactiviteiten

Atelierwerk 3: Bachelorproef Grafisch ontwerp (B-LUCA-K74650)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Atelierwerk 3 - januari1-20/20 puntenschaal

Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.

De student ontvangt bij de tussentijdse jury in januari een ‘oriënterend’ cijfer, gevolgd door een feedback-gesprek met de betrokken docent(en). Dit cijfer wordt niet mee verrekend bij het eindcijfer.

De student ontvangt bij de jury in de eerste zittijd een numerieke beoordeling op basis van het atelierwerk van het volledige academiejaar.

Het juryreglement is terug te vinden op Toledo (intranet studenten, BA Beeldende Kunsten, examens en evaluaties).

 

Studiereizen en/of uitstappen zijn mogelijk binnen dit opleidingsonderdeel. Deze behoren tot het verplichte curriculum van ieder jaar. Dit bestaat uit een korte reis naar het binnen- of buitenland en eventueel een opdracht gerelateerd aan de bestemming. De opdracht vraagt van de student een grote zelfstandigheid zowel voor het functioneren en plannen in het binnen- of buitenland als voor het uitvoeren van de opdracht zelf. Deze reis wordt beschouwd als een stimulans voor de student om te proeven wat er internationaal leeft en wat beweegt op gebied van vormgeving, architectuur en kunst.

De student dient deelgenomen te hebben aan de eerste jury om toegelaten te worden tot de herkansing. De feedback na jury van deze eerste zittijd is richtinggevend voor de verderzetting van het atelierwerk tijdens de zomer. Er kan door de begeleidende docent(en) een extra opdracht meegegeven worden (naast de herwerking van het reeds voorgelegde werk op de eerste jury). De student dient een ‘procesboek’ bij te houden van de evolutie van het atelierwerk tijdens de zomervakantie.
De student presenteert op de jury van de tweede zittijd het atelierwerk (van zowel academiejaar als de zomerperiode) en het procesboek. Hij/zij ontvangt een numerieke beoordeling.