Atelier Schilderkunst: Reflecties 3 (B-LUCA-K34566)
Doelstellingen
De student is vertrouwd met het werk van toonaangevende schilders uit heden en verleden. (kennis)
De student is vertrouwde met belangrijke stijlen, bewegingen en evoluties in de geschiedenis van de schilderkunst. (kennis)
De student kan zich zowel wat vorm als inhoud betreft positioneren ten aanzien van andere schilders uit heden en verleden, en hierover helder communiceren met peers. (vaardigheid)
De student kan informatie over schilderkunst verzamelen, selecteren en synthetiseren. (vaardigheid)
De student kan een schilderij analyseren vanuit verschillende invalshoeken en vraagstellingen, en van daaruit de eigen smaak en voorkeuren helder beargumenteren. (vaardigheid)
De studenten onderzoekt de relaties en uitwisselingen tussen schilderkunst en andere kunstvormen, met het oog op een beter begrip van interdisciplinaire aspecten binnen het eigen artistiek proces. (vaardigheid, attitude)
De student integreert de opgedane ervaringen en verworven inzichten in haar of zijn artistiek proces. (vaardigheid, attitude)
De student reflecteert kritisch over haar of zijn eigen medium en werkproces (attitude)
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Bachelor in de beeldende kunsten (Gent) (Schilderkunst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Over schilderen (B-LUCA-K51478)
Inhoud
“I don't know what a painting is; who knows what sets off even the desire to paint? It might be things, thoughts, a memory, sensations, which have nothing to do directly with painting itself. They can come from anything and anywhere.” (Philip Guston)
In de module ‘Over schilderen’ wordt fundamentele vragen opgeworpen over het medium schilderkunst. Wat is schilderen? Waarom schilderen? Hoe ontstaat een schilderij? Welke rol spelen denkvermogen, verbeelding en zintuiglijke prikkels? Hoe zoekt elk schilderij zich een weg tussen realiteit en illusie, figuratie en abstractie, vorm en verhaal, vlak en gelaagd, tastbaar en ongrijpbaar? Hoe kunnen persoonlijke herinneringen en het geheugen van de schilderkunst elkaar raken binnen de eigen praktijk? Op welke manier dringt de maatschappij binnen in een schilderij en/of plooit een schilderij zich naar buiten, naar de wereld toe?
Op zoek naar mogelijke antwoorden wordt vanuit het heden en de eigen praktijk terugblikt op de geschiedenis van de schilderkunst: van Agnes Martin en Philip Guston via Piero Della Francesca helemaal terug naar Lascaux, en dan via Duccio, Caravaggio en Henri Rousseau terug vooruit in de tijd naar Marlene Dumas, Henry Taylor, Cathy Wilkes, Joshua Abelow, enzovoort, enzovoort. Er wordt naar verbindingen en confrontaties gezocht tussen oeuvres over tijd en ruimte, identiteit, stijl, signatuur en erkenning heen. Daarnaast wordt schilderkunst ook gepositioneerd ten opzichte van andere media (literatuur, sculptuur, fotografie, film) die haar doorheen de tijd geïnspireerd, gevormd en verrijkt hebben. De contacturen worden ingevuld met hoorcolleges, live of online gesprekken, tentoonstellings- en atelierbezoeken. Er wordt naar schilderijen gekeken, maar ook gelezen en geschreven. De studenten participeren niet alleen in de lessen en uitstappen, maar ook via eigen notities waarin ze de opgegooide vragen trachten te beantwoorden vanuit de eigen praktijk. Finaal kiezen ze een werk uit de collectie van het MSK en relateren dit aan een eigen werk, verder bouwend op de verworven inzichten en ervaringen.
Studiemateriaal
Powerpoints, teksten, bezoeken musea, galerijen en studio's.
Toelichting werkvorm
Lessen binnen het atelier worden afgewisseld met tentoonstellings- en atelierbezoeken. Het gesprek over schilderkunst staat centraal.
Evaluatieactiviteiten
Atelier Schilderkunst: Reflecties 3 (B-LUCA-K74566)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Evaluatievorm 'Over schilderen': participatiegraad (20%), logboek (20%) en examenopdracht (80%) / 2 evaluatiekansen per jaar.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.