Atelier Illustratie: Reflecties 2 (B-LUCA-K34560)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Peeters Jan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Aan het einde van het opleidingsonderdeel Atelier Illustratie: Reflecties 2 is de student in staat om:
- de belangrijkste elementen van een verhaal te onderscheiden;
- de gebruikte verteltechniek in een verhaal te analyseren;
- het gebruik van woord en beeld als tekensystemen met specifieke eigenschappen te analyseren in een kunstwerk;
- de complexe relatie tussen woord en beeld in een kunstwerk te ontrafelen;
- Michel Foucaults inzichten uit zijn essay Dit is geen pijp toe te lichten.

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten:

1. Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.

2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie. 

5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.

- De student kan inzichtelijk lezen, en heeft een basis aan analytische vaardigheden.
- De student is geïnteresseerd in werken waarin woord en beeld ingezet worden.
- De student is geïnteresseerd in hoe verhalen en fictieve werelden worden opgebouwd.
- De student is geïnteresseerd in literatuur.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Woord, beeld, verhaal (B-LUCA-K50918)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Peeters Jan |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit theorievak zoomt in op drie belangrijke en samenhangende bouwstenen in de praktijk van een illustrator: woord, beeld en verhaal.

We bekijken de belangrijkste elementen van een verhaal (personages, tijd, ruimte en thema’s en motieven) en van verteltechniek (soorten vertellers, perspectieven, verhaalstructuren en opbouw van spanning). Dit alles wordt geplaatst in een communicatieschema voor narratieve werken.

We ontdekken eerst wat de essentiële kenmerken en onderlinge verschillen zijn van woord en beeld als tekensystemen. Aan de hand van het essay Dit is geen pijp (Ceci n’est pas une pipe, Fata Morgana, 1973) van de Franse filosoof Michel Foucault onderzoeken we de complexe relatie tussen woord en beeld.

Deze beknopte theoretische introductie in het domein wordt verhelderd aan de hand van verschillende voorbeelden uit de beeldende kunst en literatuur, die al dan niet in detail besproken worden. We kijken dus ruimer dan het vakgebied van illustratie. Tussen de verschillende contactmomenten krijgen de studenten kleine opdrachten, zoals voorbereidende lectuur en analyse van die lectuur.

Alle lectuur die in het kader van de lessen moet worden doorgenomen (o.a. Dit is geen pijp van Michel Foucault), wordt digitaal via Toledo beschikbaar gesteld. Verschillende werken zijn ook opgenomen in de collectie van de Sint-Lucasbibliotheek en kunnen daar fysiek uitgeleend worden.

De presentaties van de lessen worden telkens na de les op Toledo gepost.

De lessen rond verhaalanalyse zijn deels gebaseerd op Vertelduivels. Handboek verhaalanalyse van Luc Herman & Bart Vervaeck (Uitgeverij Vantilt, 2009). Wie zich verder theoretisch wil verdiepen in verhaalanalyse, kan daar terecht - dit handboek zelf is echter geen leerstof voor het opleidingsonderdeel.

De lessen bestaan uit hoorcolleges waar interactie met de studenten verwacht wordt.
De analyseopdracht (zie ook ‘Evaluatieactiviteiten’) maakt de student individueel thuis. De opdracht wordt toegelicht tijdens de lessen, en deze informatie zal ook terug te vinden zijn op Toledo.

De lesmomenten gaan fysiek door op de campus als de veiligheidsomstandigheden het toelaten. Indien dit niet mogelijk is, zullen de lessen digitaal doorgaan. Informatie over deze synchrone lessen vanop afstand zal dan terug te vinden zijn via Toledo. Tijdens de lesuren zal ruimte gemaakt worden voor interactie en vragen, via chat en videoconferentie.

Evaluatieactiviteiten

Atelier Illustratie: Reflecties 2 (B-LUCA-K74560)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student maakt zelfstandig een korte schriftelijke analyse van een opgegeven, nog niet besproken verhaal, en dient deze paper in via Toledo tijdens de lesweken, vóór de deadline die bij de start van de lessen wordt meegedeeld.
Het mondeling examen bestaat uit twee onderdelen: (a) een of meer open vragen uit de leerstof en/of uit de voorbeelden uit de lessen, en (b) een kort gesprek rond de ingediende analyse.
De student krijgt voorbereidingstijd om de antwoorden op het eerste onderdeel voor te bereiden, en om de eigen analyse eventueel nog eens na te lezen. Het gesprek loopt in twee richtingen: de docent kan bijkomende vragen stellen, aansluitend bij de materie; de student kan ook zelf relevante informatie of inzichten toevoegen zonder dat er expliciet om gevraagd wordt. 

Indien de veiligheidssituatie het toelaat, zal het mondelinge examen op de campus plaats vinden. Indien dit niet mogelijk is, gaat het mondelinge examen online door.

Om inzicht te krijgen in de leerstof, noodzakelijk om te kunnen slagen voor het examen, is deelname aan de lessen heel belangrijk.

Herkansing is mogelijk in de derde examenperiode. Het herexamen kan op de campus of online doorgaan, en verloopt op dezelfde wijze als in de eerste examenperiode.