Beeld en onderzoek 1: Kwesties (B-LUCA-K34543)

6 studiepuntenNederlands48 urenTweede semesterTweede semester
De Winde Arne (coördinator) |  De Meutter Koba |  De Pelsmacker Hans |  De Winde Arne |  Guns Tine |  Hespeel Jan |  Nys Ans |  Overstijns Bram |  Sabbe Randoald |  Vandenbussche Bert |  Vanhee Isolde |  Verlaak Patrick |  van Campenhout Ad |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

- De student wordt ingeleid in actuele kwesties van de beeldende kunsten. (kennis)

- De student is vertrouwd met bestaande begrippenkaders om beelden te beschouwen, bespreken en analyseren. (kennis) 

- De student kan zelfstandig informatie opzoeken en verzamelen over tijdens de lessen geziene alsook zelfgekozen kunstwerken. (vaardigheid)

- De student kan een kunstwerk binnen een voorliggende vraagstelling plaatsen en interpreteren. (vaardigheid)

- De student kan een artistiek onderzoek opstarten door middel van vraagstelling, verwondering, beeldexploratie. (vaardigheid, attitude)

- De student ontwikkelt een woordenschat om uit te drukken wat haar/hem in een beeld beweegt, aanspreekt en bezighoudt. (vaardigheid)

- De student leert spreken over de eigen onderzoek- en maakprocessen door middel van dialoog met docenten en peers. (vaardigheid)

- De student kan beelden maken vanuit de opgedane ervaringen met kijken/analyseren/interpreteren tijdens de lessen. (vaardigheid)

- De student leert beelden en beeldprocessen in verschillende media te analyseren en te evalueren in dialoog met peers en docenten. (vaardigheid)

- De student werkt interdisciplinair samen. (vaardigheid, attitude)

- De student ontwikkelt (beeldende) strategieën om haar/zijn artistiek referentiekader uit te breiden, te expliciteren en voorstelbaar te maken. (vaardigheid, attitude)

- De student toont een houding van openheid, kritische analyse, zelfbeschouwing en relativering. (attitude)

Via deze doelstellingen realiseert dit OLA de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie. 

6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K34546 : Beeld en onderzoek 2: Dialogen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Beeldspraak 1 (B-LUCA-K51462)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht12 urenTweede semesterTweede semester
De Winde Arne |  Nys Ans |  Vandenbussche Bert |  Vanhee Isolde |  N.
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Wat betekent het om hedendaags te zijn? In welke zin zijn archieven blijvende toetsstenen van vernieuwing? Wat is er bijzonder aan het alledaagse? Hoe kan verveling een vorm van verkenning en verbeelding zijn? Wat is de waarde van authenticiteit? Het zijn maar enkele van de mogelijke vragen die in Beeldspraak 1 worden opgegooid. Niet om ze te doen neerdalen in sluitende antwoorden, maar om een gesprek over kunst op gang te brengen, naar woorden te zoeken bij beelden, en manieren om kunst te beschouwen. In die kunstbeschouwing wordt een weg gezocht tussen overgave aan het beeld en onthechting eraan, door aandachtig gade te slaan, af te wegen, te bespiegelen, te overpeinzen.

Niet alleen theoretici, toeschouwers, critici en curatoren zoeken naar woorden bij beelden, ook veel kunstenaars spreken of schrijven, binnen hun praktijk of parallel eraan, over zichzelf, over hun werken, maar vaak ook over wat hen in de werken van andere kunstenaars fascineert, hoe ze zichzelf er wel of net niet in herkennen. Zoals zij zullen ook wij vanuit kunstwerken vertrekken om twijfelend, mompelend, vertragend tot inzichten te komen. We bouwen een eigen woordenschat op. We kijken, lezen, voelen en vervolgens trachten we te spreken, met behulp van beeldanalytische begrippen en kunsthistorische concepten als picturaliteit, tactiliteit, compositie, dynamiek, perspectief, etc.

Vanzelfsprekend roepen beelden niet alleen woorden op, maar haken ze zich in ons hoofd ook vast aan andere beelden en scènes, uit ons eigen leven, het alledaagse bestaan, de massacultuur en de kunstgeschiedenis. Temidden alle associaties en verbindingen ontstaat, stroomt en meandert ons artistiek referentiekader, opgebouwd uit alles wat ons verwondert, inspireert of tot vervelens toe bezighoudt. Door stil te staan bij die deels bewust en onbewust groeiende beeldenbank en door strategieën te ontwikkelen om deze te activeren, voorstelbaar en bespreekbaar te maken, komen we tot een bewustere omgang met het beeld en het besef dat kunstbeschouwing een wezenlijk onderdeel is van elk scheppingsproces.

- Powerpoints met beelden, citaten en links naar online beschikbare bronnen. 

- Teksten

Hoorcolleges met opdrachten, gesprekken met de ganse groep alsook discussies in kleinere groepen over de voorliggende kwesties, kunstenaars en kunstwerken.

(Als door omstandigheden de lessen overwegend of uitsluitend online doorgaan, zullen aangepaste werkvormen - zoals online discussieplatformen - voorzien worden en zal hierover via Toledo worden gecommuniceerd.)

3 sp. Beeldproject 1 (B-LUCA-K51468)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
De Meutter Koba |  De Pelsmacker Hans |  De Winde Arne |  Guns Tine |  Hespeel Jan |  Nys Ans |  Overstijns Bram |  Sabbe Randoald |  Vandenbussche Bert |  Vanhee Isolde |  Verlaak Patrick |  van Campenhout Ad |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

In Beeldproject 1 wordt de student geïntroduceerd in het domein van het artistiek onderzoek. In het eerste deel van de lessenreeks (6 sessies) wordt nagegaan wat de specifieke eigenschappen en kenmerken van artistiek onderzoek zijn. Wat onderscheidt artistiek onderzoek van andere vormen van (academisch) onderzoek? Wat zijn methodes, strategieën en modellen die in artistiek onderzoek aangewend worden? Wat is de rol van taal of discours in praktijkgebaseerd onderzoek in de kunsten?

In het tweede deel van de lessenreeks (eveneens 6 sessies) bekijken we hoe artistiek onderzoek concreet toegepast of ontwikkeld wordt. Daartoe gaan we in gesprek en aan de slag met kunstenaars uit verschillende disciplines, die verduidelijken hoe de onderzoeksdimensie concreet werkzaam is in hun artistieke praktijk.

De gehele lessenreeks wordt ook gekoppeld aan cruciale "kwesties" of vragen die in het ola Beeldspraak 1 gethematiseerd worden.

Beeld- en tekstmateriaal wordt op Toledo ter beschikking gesteld. 

Ook Powerpointpresentaties van de lessen en workshops worden op Toledo gedeeld.

De lessenreeks zal bestaan uit hoorcolleges, werkseminaries, conversaties en workshops. Aan de verschillende sessies en oefeningen worden concrete deelopdrachten gekoppeld.

Van de studenten wordt dan ook maximale participatie en betrokkenheid verwacht.

Evaluatieactiviteiten

Beeld en onderzoek 1: Kwesties (B-LUCA-K74543)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
K51468 - Beeldproject 11-20/20 puntenschaal
K51462 - Beeldspraak 11-20/20 puntenschaal

OLA Beeldproject 1: De evaluatie gebeurt op basis van een portfolio met de resultaten van tussentijdse oefeningen/opdrachten. De oefeningen zijn consequent gekoppeld aan specifieke lessen, workshops, conversaties, etc. Aanwezigheid, participatie en betrokkenheid zijn dan ook essentieel binnen dit opleidingsonderdeel.

OLA Beeldspraak 1: De evaluatie gebeurt op basis van oefeningen tijdens de contacturen (20%) en een schriftelijk examen (80%). Er is een vereiste participatiegraad van 75% voor de hoorcolleges. Wanneer de student hier niet aan beantwoordt, kan hij/zij geweigerd worden van deelname aan het examen en NA als quotering krijgen. Indien nodig vanwege overmacht (code geel, oranje, rood) zullen zowel de lessenreeksen als evaluaties digitaal plaatsvinden. 

De punten van beide OLA's worden samengeteld. Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van tweede naar derde examenperiode). Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.

Voor het OLA Beeldproject 1 wordt een alternatieve opdracht (met een werk- en studiebelasting equivalent met die van de initiële opdracht) meegedeeld door de betrokken docenten.

Voor het OLA Beeldspraak 1 dient de student het schriftelijk examen te hernemen.

Deelvrijstellingen worden enkel binnen hetzelfde academiejaar toegekend (van tweede naar derde examenperiode). Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.