Atelier Schilderkunst: Reflecties 1 (B-LUCA-K34537)
Doelstellingen
De student heeft een basiskennis van de geschiedenis en de actualiteit van de schilderkunst. (kennis)
De student kan een schilderij analyseren uitgaande van de beeldelementen en hun onderlinge samenhang. (vaardigheid)
De student kan informatie over schilderkunst verzamelen, selecteren en synthetiseren. (vaardigheid)
De student kan zich zowel wat vorm als inhoud betreft positioneren ten aanzien van andere schilders uit heden en verleden, en hierover helder communiceren. (vaardigheid)
De student integreert de opgedane ervaringen en verworven inzichten in het eigen artistiek proces. (vaardigheid, attitude)
De student reflecteert kritisch over het eigen medium en werkproces (attitude)
Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende domein- en opleidingsspecifieke leerresultaten: 2, 3, 4, 5.
2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
Begintermen
Geen voorkennis vereist.
Globaal geen voorwaarden maar alle ateliers van 1BA en Reflecties & vaardigheden van 1ba zijn uitgesloten voor creditcontracten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de beeldende kunsten (Gent) 60 sp.
- Bachelor in de beeldende kunsten (Gent) (Schilderkunst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Beeldanalyse (B-LUCA-K51456)
Inhoud
(Au crayon) Le premier mérite d’un tableau est d’être une fête pour l’œil. Ce n’est pas à dire qu’il n’y faut pas de la raison. (…) Beaucoup ont l’œil faux ou inerte ; ils voient littéralement les objets, mais l’exquis, non.
Eugène Delacroix, Journal, 22 juin 1863
Wat is een schilderij? Wat is schilderkunst (vandaag)? Op zoek naar mogelijke antwoorden worden in de module ‘Beeldanalyse’ een aantal analysemodellen en alternatieve geschiedenissen van de schilderkunst aangereikt, vertrekkende vanuit genres, motieven, kleuren, lijnen en vormen. Er wordt naar verbindingen en confrontaties gezocht tussen schilderijen over tijd en ruimte, stijl en signatuur, onderwerp en omgeving heen. Er wordt een vocabularium meegegeven om over ‘de anatomie van een schilderij’ te kunnen spreken. Daarnaast wordt schilderkunst ook gepositioneerd ten opzichte van andere media (literatuur, sculptuur, fotografie, film) die haar doorheen de tijd geïnspireerd, gevormd en verrijkt hebben. De contacturen worden ingevuld met hoorcolleges, gesprekken en tentoonstellingsbezoeken. Er wordt naar schilderijen gekeken, maar ook gepraat, gepresenteerd, gelezen en geschreven.
Studiemateriaal
- Powerpoints
- Literatuurlijst en teksten op Toledo
- Tentoonstellingsbezoeken
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
- Hoorcollege met ruimte voor dialoog
- Groepsgesprek bij tentoonstellingsbezoek
Evaluatieactiviteiten
Atelier Schilderkunst: Reflecties 1 (B-LUCA-K74537)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De participatiegraad (20%): aanwezigheid, kleine presentatie- en schrijfopdrachten.
De examenopdracht bestaat uit de analyse van een schilderij: kort essay (40%) en mondelinge presentatie (40%).
Toelichting bij herkansen
Participatiegraad (20%)
Kort essay: analyse van een schilderij (80%)