Stage verdiepen [STAGE] (B-LUCA-K34477)

12 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Cleys Grietje (coördinator) |  Baillieul Maïté |  Cleys Grietje |  De Roeck Filip |  Magerman Maureen |  Roose Luth Lea |  Ruysen Kobe |  Van Eecke Christophe |  Vanobberghen Els |  Verschueren Liesbet |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Genk)

INHOUDELIJK EXPERT/BEGELEIDER VAN LEERPROCESSEN/OPVOEDER

  • In staat om zelfstandig artistieke leer- en vormingsprocessen te ontwerpen, te begeleiden, te realiseren en evalueren in diverse kunsteducatieve contexten (SO, DKO, VWO, sociaal-artistieke contexten, bedrijfscontext, publiekswerking) waarbij doordachte en vernieuwende leerinhouden, werk- en evaluatievormen verwerkt worden rekening houdend met leerplan, schoolwerkplan, visie van de organisatie en beginsituatie van de lerenden. (OLR 1,2,3)
  • Flexibel het eigen pedagogisch-didactisch handelen bijsturen op basis van respons van de groep/individu. (OLR 1,3)
  • Het aanscherpen van de eigen verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden in een klascontext. (OLR 3,5)
  • In standaard Nederlands communiceren vanuit een aandachtige en luisterbereide houding. (OLR 5)

KWALITEITSONTWIKKELAAR/ ONDERWIJSONTWIKKELAAR

  • in overleg met stagebegeleiders concrete leerdoelen formuleren aan de hand waarvan de student zijn eigen leerproces/stage richting geeft. (OLR 9)
  • vanuit lespraktijk het eigen denken en handelen als onderzoekende leraar bijsturen. (OLR 1,3)
  • kunsteducatieve referentiekaders constructief-kritisch bevragen en van daaruit zelfstandig een artistiek-educatief stage-initiatief opzetten. (OLR 6)
  • kan educatieve visie exemplarisch duiden vanuit onder meer lesontwerpen, zelfreflecties, ... (stagecahier). (OLR 10)
  • ontwikkelt attitude om de eigen vakdeskundigheid blijvend te bevragen en te actualiseren. (OLR 9)

ORGANISATOR

  • stagepartners doelgericht in functie van persoonlijk leerdoel(en) kiezen en contacteren. (OLR 6)
  • op correcte manier administratieve taken uitvoeren die behoren tot het takenpakket van de leraar. (OLR 3)

PARTNER/TEAM/EXTERNEN

  • contacten leggen en afspraken maken met verantwoordelijken van onderwijsinstellingen en kunsteducatieve organisaties in functie van de stage.  (OLR 6)
  • stagelessen realiseren in samenwerking met de leden van het (school)team (OLR 2, 3, 5)
  • Initiatief nemen in het samenwerken met de mentor: o.a. observaties, voorbereidende vergaderingen, feedback integreren in het eigen leerproces, leerbehoeften formuleren en communiceren, gemaakte afspraken naleven, … (OLR 5)
  • doelgericht verschillende soorten gesprekken voeren afhankelijk van de klas en schoolcontext (OLR 4,5)
  • In standaard Nederlands een heldere uiteenzetting kunnen geven, en in dialoog kunnen gaan individueel en in groep. (OLR 5)

     

ONDERWIJSGEMEENSCHAP

  • reflecteren en in communicatie treden over de pedagogische en didactische visie van mentor en (school)leiding, … (OLR 10, 11)
  • in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen (OLR 5, 6)

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende OLR: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11.

    

Gelijktijdigheid: Om dit OPO aan te vangen dient de student een creditbewijs voor volgende OPO's behaald hebben, of gelijktijdig op te nemen: Educatieve kwesties 1 en 2, stage Exploreren, domeinoverschrijdende vakdidactiek, algemene vakdidactiek BK/AVK/PD, specifieke vakdidactiek.

Onderwijsleeractiviteiten

12 sp. Stage verdiepen (B-LUCA-K51393)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage30 urenBeide semestersBeide semesters
Baillieul Maïté |  Cleys Grietje |  De Roeck Filip |  Magerman Maureen |  Roose Luth Lea |  Ruysen Kobe |  Van Eecke Christophe |  Vanobberghen Els |  Verschueren Liesbet |  N.  | MinderMeer
LUCA POC GRADUATE (OC educatieve master Genk)

In het OPO STAGE Verdiepen oefenen de studenten de beroepscompetenties van de leraar verder door ze in te zetten binnen diverse en complexere leer-en vormingscontexten. De klemtoon ligt hier niet alleen op het ontwerpen van krachtige leeromgevingen en begeleiden van artistieke leer-en vormingsprocessen, maar tevens op experiment, innovatie en ondernemingszin.  De student ontwerpt, begeleidt en realiseert artistieke leer-en vormingsprocessen in zelfgekozen kunst-educatieve contexten (SO, DKO, VWO, sociaal-artistieke projecten, publiekswerking musea...).
De keuze van de kunst-educatieve contexten wordt bepaald op basis van een concreet geformuleerd leerdoel. Het leerdoel is verbonden aan een competentie en kan evolueren doorheen de stage. De stage heeft plaats binnen minstens 2 verschillende educatieve contexten, waaronder minstens 1/3e van de contacturen verplicht in een  formele onderwijscontext. Aan de hand van de stagepraktijk, reflecteert de student over het eigen functioneren als leraar en ontwikkelt een beginnende persoonlijke visie op kunst- en cultuureducatie. Het stageplan met keuze werkvelden en data wordt voorgelegd en verdedigd tav een stagebegeleider. De stagebegeleider begeleidt de student tijdens de stage. De student verzorgt minstens 40 uren (contacturen) van 60 minuten. Richtlijnen van de stage zijn terug te vinden op Toledo.

Het geheel van deze stage wordt in verslagvorm gebundeld in het stagecahier. Ingrediënten van het stagecahier zijn terug te vinden op Toledo.

BEGELEIDINGSESSIES Vanuit de opleiding worden reflectie- en intervisie/feedbackmomenten voorzien waar zowel het functioneren in een leeromgeving als de omgang met het leerdoel worden besproken als basis van bijsturing van professionele ontwikkeling (formuleren van leerdoel, lesontwerpen, bijzondere aandachtspunten…). 
BEGELEIDINGSESSIES Het Lichaam/Communicatie
Het leggen van contact, geven en genereren van aandacht aan de hand van ruimtegebruik en de klasopstelling worden onderzocht en besproken. Met behulp van fysieke oefeningen scherpt de studenten zijn of haar eigen communicatieve vaardigheden aan en ontplooit de expressieve mogelijkheden verder (vertellen, voordragen, spelen). Op die manier ontdekt en bevraagt hij/zij de mogelijke invullingen van de leraar als rol. Daarnaast volgt de student een aantal intensieve vormingsmomenten, waarbij hij/zij door middel van oefeningen een ergonomisch gebruik van het eigen lichaam, de adem, de stem en de articulatie verwerft. Ook verkrijgt hij/zij inzicht in de fysieke processen die hieraan aan de grondslag liggen. Hij/zij leert het eigen lichaam en geest kennen, op te warmen en verzorgen. 
 

Artikelen, literatuur en actueel online materiaal gerelateerd aan de leerdoelen en gekozen stageplaatsen.

Actieve stage met voorafgaande observaties op de stageplaatsen. 40 contacturen van 60 minuten stage in DKO, KSO en/of ASO en/of kunsteducatieve organisatie en/of sociaal-artistieke of maatschappelijke projecten. Studenten kunnen zelf een educatieve setting organiseren binnen tijdelijke contexten (projecten met vluchtelingen, éénmalige projecten binnen kunsteducatie, kunsteducatieve samenwerkingen met tijdelijke groepen). Bijzondere stageprojecten worden vooraf voorgelegd ter goedkeuring.
Op de stageplaatsen werken studenten eveneens mee in taken die gerelateerd zijn aan de beroepspraktijk - vergaderen, organiseren, voorbereidend exploreren van inhouden, observeren van klaspraktijken. Door het uitvoeren van dergelijke taken wordt beoogd dat de student competenties verwerft die van belang zijn voor de uitoefening van het leraarsberoep. Deze extra taken worden niet mee gerekend in de 40 uur maar vormen wel een essentieel onderdeel van het totale stagepakket. Deze taken worden in overleg tussen student en mentor vooraf vastgelegd. 
De mentor is de leerkracht van de stageschool of organisatie en begeleidt de student tijdens de stage. Op regelmatige tijdstippen zit de student samen met de mentor om voorbereidingen te bespreken, te reflecteren en verbeterpunten te identificeren en uit te werken.
Een stagebegeleider van LUCA zal minstens 1, bij voorkeur 2 lessen bijwonen. Na dit bezoek vindt er, indien mogelijk, een driehoeksgesprek plaats met student, mentor en stagebegeleider van LUCA. Het doel van het tussentijds gesprek is o.a. een stand van zaken t.a.v. de stageactiviteiten op te maken en (zo nodig) activiteiten bij te stellen. Tijdens dit gesprek zal de stagebegeleider ook polsen naar de indrukken van de mentor en naar de evolutie in de ontwikkeling van het leraarschap.

De stage kan doorgaan indien een stageovereenkomst met aangepaste werkpostfiche door de stageplek werd ondertekend waarin gegarandeerd wordt dat de stage in veilige omstandigheden kan verlopen. Indien de veiligheidsmaatregelen verstrengd worden is het mogelijk dat de stage stopgezet wordt. Indien er reeds een groot pakket aan fysieke contacturen zijn doorgegaan kunnen de opgeschorte lessen vervangen worden door online activiteiten indien de stageplaats dit mee ondersteunt. Deze online alternatieven moeten goedgekeurd worden door de stagecoördinator van LUCA.​

Optie: Actieve stage met voorafgaande observaties in het buitenland. Er wordt een stageproject voorgesteld en georganiseerd door LUCA in samenwerking met andere partners. Voor deze stage dien je je kandidatuur op te geven en is er een selectieprocedure. Buitenlandse stages zijn mogelijk op voorwaarde dat de Belgische en buitenlandse overheid het toelaten.


Begeleidende sessies met stagebegeleider. Afwisselend groep- en individuele sessies op de campus georganiseerd, aanvullend met individuele online gesprekken. Indien de veiligheidsmaatregelen verstrengd worden betreft fysiek lesgeven op de campus verlopen deze sessies online, zowel in groep als individueel. 
Begeleidende sessies lichaam/communicatie. Indien de veiligheidsmaatregelen verstrengd worden, verlopen deze sessies in kleinere groepen op de campus, of in extremis online. 

Evaluatieactiviteiten

Stage verdiepen (B-LUCA-K74477)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

PERMANENTE EVALUATIE 40%

Medewerking tijdens diverse contactmomenten en begeleidingsessies. 

De fysieke contactmomenten in groepen worden afgewisseld met online digitale begeleiding. Indien de veiligheidsomstandigheden dit niet toelaten worden de fysieke bijeenkomsten vervangen door online en digitale begeleidingssessies. 

EXAMEN/STAGEJURY 60%

VERSLAG 'STAGECAHIER' 

Het stagecahier is het in beeld brengen van het eigen leerproces. Ingrediënten van het stagecahier: situering werkveld(en), relevante informatie vanuit observaties, lesontwerpen met vakdidactisch beeldmateriaal, beelden van lesproces en resultaten, omschrijving en bevindingen leerdoel waar mogelijk gevoed met theoretische kaders, evaluatie/communicatie van mentor, reflecties op leertraject/stagepraktijk en zelf-evaluatie.

De student dient het stagecahier digitaal in via Toledo + 2 geprinte versies (op campus Genk is er geen printvereiste).  Informatie over het stagecahier en deadline is terug te vinden op Toledo.

MONDELINGE/VISUELE VOORSTELLING TIJDENS STAGEJURY van lespraktijk en omgang met leerdoel en de eigen voortgang als toekomstige leraar, in dialoog met stagebegeleiders en 1 extern jurylid uit het werkveld (op campus Genk is er geen extern jurylid).
Criteria: 

  • De mate waarin de student via de opgegeven ingrediënten in het VERSLAG en via de MONDELINGE VOORSTELLING de pedagogische- vakdidactische competenties en praktijkonderzoek zichtbaar kan maken. 
  • De mate waarin de student vakinhoudelijke referentiekaders betreffende het leerdoel zelfstandig kan opzoeken en integreren in de stagepraktijk.

Studenten die tegen 12 februari geen volledig stageplan kunnen voorleggen, kunnen uitgesloten worden van deelname aan de stagejury.

Deadlines die gerespecteerd moeten worden ten einde de organisatie van de stagebezoeken te kunnen garanderen worden via toledo gecommuniceerd.

Er is geen tweede examenkans.