Kunstfilosofie: sublieme kunst maken [ASSOC] (B-LUCA-K34362)

6 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
De Graeve Peter (coördinator) |  De Graeve Peter |  N.
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Dit opleidingonderdeel kan ook gevolgd worden door andere studenten van de Associatie KU Leuven.
Studenten van een andere hogeronderwijsinstelling met interesse om dit opleidingsonderdeel te volgen, zullen zich als interuniversitair student bij LUCA moeten inschrijven. Klik hier voor meer informatie:
LET OP: deze cursus heeft mogelijk beperkingen op het aantal deelnemers!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-De studenten hebben relevante kennis van bepaalde kunstfilosofische concepten (kennis).

-De studenten begrijpen de filosofische draagwijdte van artistieke creatie, alsook de artistieke grond van wijsgerige reflectie (kennis).

-De studenten kunnen zich verdiepen in het filosofische onderzoek naar (het begrip van) van de kunst (vaardigheid).

-De studenten zijn in staat verschillende vormen van filosofisch denken te onderscheiden en in het denken over de kunstpraktijk toe te passen (vaardigheid).

-De studenten kunnen, in het algemeen, filosofische redeneringen maken en, in het bijzonder, ook over de eigen kunstpraktijk kritisch nadenken (vaardigheid/attitude).

-De studenten zijn in staat om een nieuwsgierige en open houding ten aanzien van de wereld in het eigen leven, in het algemeen, en de eigen kunstpraktijk, in het bijzonder, consequent toe te passen (attitude).

-De studenten zijn geëngageerd om de eigen persoonlijkheid te bijven (her)ontdekken en de eigen grenzen ervan af te tasten (attitude).

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

1. Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie. 

5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

6. Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren ten aanzien van een kritisch publiek.

Om dit opleidingsonderdeel aan te vangen moet de student de opleidingsonderdelen van het 3e Bachelor in de Beeldende Kunsten volgen of hebben gevolgd, zonder noodzakelijkerwijs het creditbewijs te hebben behaald. 

-Studenten hebben (vanuit de academische bacheloropleiding) een aantoonbare voorkennis van filosofische en kunstfilosofische ideeën en vraagstukken.

-Studenten hebben een uitgesproken bereidheid om (kunst)filosofische vraagstukken diepgaand te onderzoeken.

-Studenten zijn het Nederlands voldoende machtig om de hoorcolleges te volgen.

-Studenten zijn in staat en/of bereid om anderstalige teksten mee te lezen.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K34298 : Masterseminarie Kunstfilosofie III (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Kunstfilosofie: sublieme kunst maken (B-LUCA-K51273)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
LUCA POC GRADUATE (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Titel van het seminarie: "Opstand en extase" (ofwel: 'Sublieme kunst maken')

Het is een 'onderzoeksseminarie' waarvan de wijdere horizon meerdere jaren overspant. Elk academiejaar worden de studenten uitgenodigd om een gedeelte van het onderzoeksterrein mee te verkennen. Aan de hand van het gezamenlijk lezen, bespreken en interpreteren van filosofische auteurs (o.a. Plato, Rousseau, Kant, Emerson, Thoreau, Heidegger, Deleuze, ...) en van literatuur en poëzie (Gogol, Hamsun, Gombrowicz, Sebald, Hölderlin, Rilke, Celan, Nolens, ...) wordt een poging ondernomen om een blauwdruk te maken van hetgeen ons vandaag rest van de ('hogere' of 'schone') kunsten, en wordt de vraag gesteld of er nog iets van de aloude artisteke extase kan worden ge(her)formuleerd of in de (kunst)praktijk kan worden gebracht.

UIteraard is bovenstaand aanbod te ruim om in één enkel academiejaar uitvoerig te worden behandeld. Het seminarie past dan ook, zoals gezegd, in een lopend onderzoek dat meerdere jaren overspant. Tijdens het lopende academiejaar (2022-23) zal de nadruk vooral liggen op de filosofen Plato, Emerson en Heidegger en op de schrijvers Rilke en Sebald. Voldoende contextualisering zal worden verschaft tijdens de hoorcolleges, maar zal eveneens te berde worden gebracht in de practica die door de studenten worden verzorgd.

De precieze manier van werken zal verder via Toledo worden aangekondigd, en besproken. (Zie ook 'Toelichting werkvorm'.)

-Specifiek studiemateriaal zal bij de aanvang van het seminarie (en in de loop van het semester) door de docent via het Toledo-platform de studenten ter beschikking worden gesteld.

De onderwijstaal is het Nederlands.

!! FOREIGN STUDENTS - Students coming from countries outside Holland or Belgium (Flanders) can eventually ask for a replacing assignment.

Het eerste gedeelte (90 à 120 min.) van het seminarie bestaat steeds uit lezingen.

Eventueel kan een tweede gedeelte (30 à 60 min.) worden verzorgd in een zgn. 'practicum'-vorm door (groepjes) studenten, die hiertoe gebeurlijk door de docent worden uitgenodigd. (Dit alles wordt bij aanvang van de lessenreeks besproken.)

Gezien het multi-campuskarakter van dit seminar vinden de lessen online plaats.

Evaluatieactiviteiten

Kunstfilosofie: sublieme kunst maken (B-LUCA-K74362)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Ingediende papers tellen mee voor 80%, de 'procesevaluatie' voor 20%.

Het herexamen vindt plaats tijdens de derde examenperiode op dezelfde voorwaarden en volgens dezelfde modaliteiten als het eerste examen.