Atelier Schilderkunst: Artistieke werking 2 (B-LUCA-K34254)

24 studiepuntenNederlands432 urenBeide semestersBeide semesters
Vermeersch Robin (coördinator) |  Aydoslu Leyla |  Gobyn Ritsart |  Huyghe Bert |  Vermeersch Robin |  Vlaemminck Lisa |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

Intellectueel artistiek
- De student heeft kennis van de geschiedenis en de actualiteit van het gekozen medium. (kennis)
- De student is in staat zijn/haar eigen werk kritisch te plaatsen in een hedendaags en artistiek referentiekader. (vaardigheden)
- De student neemt zelfstandig initiatief om zich te informeren over het terrein van zijn/haar artistieke bedrijvigheid. Hij/zij toont interesse voor ontwikkelingen in de maatschappij en het brede artistieke veld. (attitude)
 

Artistieke autonomie
- De student is in staat om de juiste condities te scheppen die een artistiek proces mogelijk maken. Hij/zij heeft tot op zekere hoogte een eigen artistieke visie, een zienswijze ontwikkeld. (vaardigheden)
- De student is in staat zijn/haar werk zelfstandig te organiseren. (attitude)

Communicatie
De student kan aan de hand van zijn realisaties op een geëigende wijze communiceren over zijn/haar persoonlijke visie en de afgelegde weg. (vaardigheden)

Technisch inzicht
- De student is op de hoogte van de premissen eigen aan de beeldende media zodat hij/zij ze kan gebruiken binnen de eigen praxis. Hij/zij heeft kennis van de interactie tussen materiaal en werkwijze van zijn/haar eigen werk. (kennis)
- Er is een aanzet zichtbaar waarbij de student de werkwijze en de materiaalkeuze in relatie kan brengen tot zijn/haar zienswijze. (vaardigheden)
- De student is flexibel en onderzoekend ingesteld in de materiaalkeuze en werkwijze. (attitude)
 

Onderzoekende ingesteldheid
- De student heeft kennis van de onderzoekmiddelen en technieken die aan de realisatie van een beeld voorafgaan. (kennis)
- De student gaat op zoek naar een persoonlijke beeldtaal. Hij/zij documenteert zich in functie van de ontwikkeling en de realisatie van zijn/haar werk. Hij/zij kan een artistiek proces organiseren en tot een conclusie komen. (vaardigheden)
- De student heeft een reflecterende en kritische ingesteldheid. Hij/zij toont een duidelijk engagement tegenover het eigen traject. Hij/zij is zich bewust van de noodzaak tot regelmatige reflectie, analyse en evaluatie van het eigen artistiek proces. (attitude)

 

Via deze doelstellingen realiseert dit OPO de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten: 1, 2, 3, 4 en 5

1. Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.

2. Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.

3. Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.

4. Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.

5. In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.

 

 

Verplichte deelname aan de reisweek / magneetweek (april 2024)

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL( K34516 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K34516 : Atelier Schilderkunst: Artistieke werking 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K34672 : Atelierwerk 3: BAproef Schilderkunst

Onderwijsleeractiviteiten

24 sp. Atelier Schilderkunst: Artistieke werking 2 (B-LUCA-K51008)

24 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum432 urenBeide semestersBeide semesters
Aydoslu Leyla |  Gobyn Ritsart |  Huyghe Bert |  Vermeersch Robin |  Vlaemminck Lisa |  N.  | MinderMeer
LUCA POC VISUAL ARTS & DESIGN (OC grafisch ontwerp, textielontwerp, vrije kunsten Gent)

In het atelier Schilderkunst wordt er gestreefd naar de verkenning van een eigen picturaal project. Binnen het vooronderzoek wordt het tekenen en schilderen beschouwd als een middel om ideeën te visualiseren en om beeldend te leren denken. Dat sluit in geen geval het gebruik van andere media zoals fotografie of ruimtelijke technieken uit. Vanuit het picturaal denken is er ruimte voorzien om de grenzen van andere media op te zoeken. Centraal staat de persoonlijke zienswijze in relatie tot de materiële verschijning van het beeld. Het verzamelen van informatie via teksten, beeldmateriaal, objecten, … of het aanleggen van een archief vormen een onderdeel van dit beeldend onderzoek. Het vooronderzoek moet leiden tot de ontwikkeling van een eigen aangescherpt traject. Men bouwt het picturaal onderzoek op experimentele wijze uit, zodat de werkwijze en het materiaalgebruik in relatie komen te staan met de zienswijze. De docenten waken er over dat de geformuleerde competenties binnen het artistieke proces aan bod kunnen komen. Centraal is de eigen werkplek in het atelier dat de habitat wordt van de student en getuigt van het persoonlijk beeldend traject.

Een verplichte, buitenlandse of binnenlandse studiereis maakt deel uit van dit opleidingsonderdeel.

Studenten dienen verplicht te participeren aan het atelierspecifieke aanbod Digitale Methodieken. Bij de eindbeoordeling van het OPO kan de student op basis van een volledige participatie aan het aanbod Digitale Methodieken een positieve afronding naar boven toegekend worden.

artikels en literatuur
cursustekst
presentatiesoftware
voorbeeldmateriaal
multimedia
materiaal op het internet

individuele begeleiding gebaseerd op permanente evaluatie en dialoog tussen student en docent (online indien coronamaatregelen van kracht)
groepsgesprekken en groepsevaluaties (online indien coronamaatregelen van kracht)
workshops
toonmomenten

Evaluatieactiviteiten

Atelierwerk 2 Schilderkunst (B-LUCA-K74254)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
Atelierwerk 2 - januari1-20/20 puntenschaal

Maximale participatie vereist, participatie telt mee in de totale evaluatie.

De student ontvangt bij de tussentijdse jury in januari een ‘oriënterend’ cijfer, gevolgd door een feedback-gesprek met de betrokken docent(en). Dit cijfer wordt niet mee verrekend bij het eindcijfer.

De student ontvangt bij de jury in de eerste zittijd een numerieke beoordeling op basis van het atelierwerk van het volledige academiejaar.

Het juryreglement is terug te vinden op Toledo (intranet studenten, BA Beeldende Kunsten, examens en evaluaties).

 

Het eindresultaat komt tot stand via een samengesteld cijfer: 

- 20% op medewerking tijdens contactmomenten/participatie(graad)  

- 40% op procesevaluatie.  

- 40% productevaluatie op basis van het oordeel van de jury aan de hand van de criteria in het evaluatiedocument. 

Het cijfer voor medewerking tijdens contactmomenten en procesevaluatie blijft behouden voor de tweede examenkans en is niet herkansbaar. 

De student dient deelgenomen te hebben aan de eerste jury om toegelaten te worden tot de herkansing. De feedback na jury van deze eerste zittijd is richtinggevend voor de verderzetting van het atelierwerk tijdens de zomer. Er kan door de begeleidende docent(en) een extra opdracht meegegeven worden (naast de herwerking van het reeds voorgelegde werk op de eerste jury). De student dient een ‘procesboek’ bij te houden van de evolutie van het atelierwerk tijdens de zomervakantie.

De student presenteert op de jury van de tweede zittijd het atelierwerk (van zowel academiejaar als de zomerperiode) en het procesboek. Hij/zij ontvangt een numerieke beoordeling.